Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opBijna dagelijks worden de verschillende sociale media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates.
Facebook lijkt druk bezig te zijn met onderhandelingen voor een nieuwe licentieovereenkomst met de drie grootste muziekmaatschappijen: Universal Music Group, Warner Music Group en Sony Music.
Nadat Facebook Watch (2017) en IGTV (2018) waren geïntroduceerd hadden beide platformen in eerste instantie problemen om de gebruikers aan zich te binden. Eén van de oorzaken is dat de huidige licentieovereenkomst met de muziekmaatschappijen gebruikers enkel de mogelijkheid geeft om nummers als achtergrondmuziek in video’s te gebruiken. De oude licentieovereenkomst uit 2018 geeft geen rechten om officiële muziekvideo’s aan te bieden.
Muziekvideo’s behoren momenteel tot het populairste genre op YouTube. Het is niet geheel duidelijk of Facebook met de nieuwe onderhandelingen bereid is om een echte uitdaging aan te gaan met Youtube. Muziekmaatschappijen staan positief tegenover een alternatief voor Youtube. Immers klagen muziekmaatschappijen en muzikanten al jaren over de lage vergoedingen, gezien de hoeveelheid muziek erop het platform wordt afgespeeld. Het verlaten van Youtube is anderzijds vaak geen optie omdat het momenteel een van de sterkste promotiekanalen is voor de muziekbranche. Het verbreden van de video rechten kan Facebook nieuwe mogelijkheden geven om het video gebruik op Watch en IGTV flink te vergroten.
Er zijn geruchten dat Facebook momenteel al aan het testen is met het vertonen van muziekvideo’s in Thailand en India.
Facebook heeft deze maand een nieuwe tool gepresenteerd waarmee gebruikers hun foto’s rechtstreeks naar Google Photos kunnen delen. Aanleiding voor de ontwikkeling van de tool is een overeenkomst uit 2018 genaamd: Data Transfer Project.
“Data Transfer Project (DTP) is een samenwerking van organisaties die zich inzetten voor het bouwen van een gemeenschappelijk raamwerk met open-source code waarmee twee online serviceproviders verbinding kunnen maken, waardoor een naadloze, direct door de gebruiker geïnitieerde overdraagbaarheid van gegevens, tussen de twee platforms mogelijk wordt.”
Onder andere Google, Microsoft, Apple, Facebook en Twitter hebben de overeenkomst getekend en gezamenlijk het doel gesteld om het de gebruiker eenvoudiger te maken om gegevens te delen van de ene service naar de andere. Steve Satterfield, Facebook directeur privacy en openbaar beleid, legt het als volgt uit:
“Bij Facebook zijn we van mening dat als u gegevens met de ene service deelt, u deze naar een andere moet kunnen verplaatsen. Dat is het principe van gegevens portabiliteit, dat mensen controle en keuze geeft en tegelijkertijd innovatie aanmoedigt.”
De tool wordt in eerste instantie uitgebracht in Ierland en zal wereldwijd beschikbaar zijn in de eerste helft van 2020.
Het bestrijden van misinformatie via social media platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter is een hot topic. Na de presidentsverkiezingen van 2016 in de Verenigde Staten ontstonden er veel speculaties over het verspreiden van desinformatie en het effect wat misleidende content kan hebben op de samenleving. Instagram introduceert deze maand nieuwe functies die het feiten-controleprogramma moeten verbeteren.
Nadat Facebook in mei van dit jaar gebruikers in de VS de mogelijkheid gaf om content als “misleidend of vals” te beoordelen, lijkt deze functie nu wereldwijd uitgerold te worden voor Instagram. Third-Party Experts helpen het platform vervolgens om de verkregen data te analyseren en waar nodig waarschuwingslabels toe te voegen aan content die als misleidend of vals wordt ervaren. De waarschuwingslabels attenderen gebruikers niet alleen op het feit dat er misleidende content is geplaatst maar geven tegelijkertijd ook meer uitleg over de reden waarom een specifieke post wordt aangemerkt als zodanig.
Zodra een post is gelabeld met een waarschuwing zal de content minder vaak vertoond worden in het “Verkennen” en “Hashtag” onderdeel van het platform. Accounts die herhaaldelijk misleidende of valse informatie plaatsen riskeren de kans om volledig van het platform verbannen te worden. Instagram geeft aan dat de nieuwe functies binnenkort wereldwijd worden uitgerold.
Het heeft even geduurd, maar Snapchat lijkt stappen te maken met de ontwikkeling van zijn nieuwe Snapchat Scan advertenties. Coca Cola en McDonald’s zullen de eerste merken zijn die de nieuwe optie mogen uitproberen in de Verenigde Staten. Gebruikers kunnen met de Snapchat-camera de merklogo’s scannen. Snapchat herkent vervolgens de vormen en ontgrendelt branded augmented reality lenzen. Naast het bieden van een augmented ervaring, zou de nieuwe advertentie-optie ook de mogelijkheid bieden om promoties en korting aan te bieden.
Snapchat is al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van de nieuwe Snapchat Scan functie. Snap Inc, het moederbedrijf achter Snapchat diende in 2015 een patent in op de technologie. Door het aangaan van merkpartnerschappen wil Snapchat gebruikers een nieuwe en unieke manier bieden om in contact te komen met merken waar ze geïnteresseerd in zijn.
De Snapchat Scan advertentie mogelijkheden zullen in de toekomst verder worden doorontwikkeld. Merken kunnen momenteel al gratis gebruik maken van Lens Studio, een openbare AR-creatie tool waarmee een unieke merkervaring gecreëerd wordt.
Pinterest heeft in de Verenigde Staten een nieuwe zoekwoord trend-tool geïntroduceerd, genaamd Pinterest Trends. De nieuwe tool geeft een overzicht van de populairste Amerikaanse zoektermen van de afgelopen 12 maanden en geven daarnaast aan wanneer de top zoektermen een piek bereiken, zodat adverteerders beter kunnen begrijpen hoe hun eigen inhoud presteert op Pinterest.
Pinterest Trends moet merken en organisaties gaan helpen bij het generen van meer inzichten in het gedrag van hun klant op het platform en hen direct in staat stellen om optimalisaties door te voeren aan een lopende campagne. Daarnaast helpt de tool adverteerders bij het vinden van interessante en relevante zoektermen die de resultaten van de campagnes positief kunnen beïnvloeden. Of de nieuwe functie binnenkort in Europa wordt uitgerold is momenteel nog niet bekend.
Benieuwd wat er nog meer mogelijk is of op zoek naar advies specifiek voor uw organisatie? Neem gerust contact op, dan helpen we graag verder!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord