Telefonisch verkeer genereren via Google AdWords

Nieuw op Google AdWords: de alleen bellen-advertentie. Deze vorm van adverteren is in tegenstelling tot de traditionele AdWords-advertenties puur gericht op het genereren van telefonisch verkeer in plaats van bezoekers naar websites te trekken. U kunt dus campagnes inrichten die alleen gericht zijn op bellen en u kunt die resultaten ook nog eens uitstekend meten.

Als u als adverteerder aan wilt sturen op telefonisch verkeer, kunt u gebruik maken van de alleen bellen-advertentie. Nu kunt u daarnaast nog steeds gebruik maken van de advertentietekst of oproepextensies om uw telefoonnummer te tonen. Maar in vergelijking met de alleen bellen-advertentie is het telefoonnummer een stuk minder prominent aanwezig. Een alleen bellen-advertentie ziet er als volgt uit:

Tel_verkeer_google1

Zoals u in bovenstaande afbeelding kunt zien, krijgt het telefoonnummer de meest prominente plaats in de advertentie. Deze is ook klikbaar, waardoor een gebruiker direct naar uw organisatie kan bellen. De URL van het bedrijf wordt ook vertoond, maar dit is puur om te laten zien van wie de advertentie afkomstig is. De link is puur informatief en niet aanklikbaar.

Voor wie zijn de alleen bellen-advertenties interessant?

Voor één van onze opdrachtgevers, een aanbieder van senioren-hotelovernachtingen, is het persoonlijke contact via de telefoon belangrijk. Ondanks dat online reserveringen de de belangrijkste conversies zijn zorgt uiteindelijk het telefonisch contact voor dat een boeking daadwerkelijk geplaatst wordt. Het stukje extra informatie en persoonlijk contact zorgt kan net het laatste zetje geven. Dat maakt de alleen bellen-advertenties erg belangrijk voor hen omdat de stap naar een telefoontje een stuk korter wordt gemaakt. Andere bedrijven voor wie de alleen bellen-ads interessant zijn, zijn bijvoorbeeld: loodgieters, slotenmakers, elektriciens, enzovoorts.

Zo stel je de alleen bellen-advertentie in

Voor de AdWords-campagnes die gericht zijn op het genereren van meer telefonische contactmomenten kunt u als volgt nieuwe advertenties aanmaken:

  1. Ga naar het tabblad advertenties en klik op ‘+ Advertentie’. Kies vervolgens voor de ‘Alleen bellen-advertentie’.
Tel_verkeer_google2
  1. Hierna vult u onderstaande velden in.
Tel_verkeer_google3

Alleen bellen-advertenties tips

Een aantal handige tips die ik u wil meegeven bij het aanmaken van een alleen bellen-advertentie:

  • Laat in de beschrijvingsregel zien dat u weet dat de gebruiker de advertentie bekijkt vanaf zijn mobiel. Dit geeft vertrouwen, omdat u laat zien dat u uw boodschap aanpast aan het apparaat waarop de ontvanger het leest. Zet daarom bijvoorbeeld het woord ‘mobiel’ in de tekst.
  • Stel per AdWords-campagne de tijden in wanneer de advertentie moet worden getoond. Houd daarbij rekening met uw telefonische bereikbaarheid!
  • Stel uw biedingen per campagne specifiek in om meer telefonische contactmomenten te genereren en bijvoorbeeld alleen te focussen op mobiele gebruikers. Dit doet u door het bod voor mobiele gebruikers hoger in te stellen.

Hoe meet u een alleen bellen-campagne?

Wanneer u meerdere advertenties en zoekwoorden hebt toegevoegd aan uw alleen bellen-campagne wordt uw alleen bellen-campagne na goedkeuring door Google weergegeven. Het voordeel van dit soort campagnes is dat een klik gelijk staat aan een telefoongesprek. Dat maakt het meten van uw campagnes eenvoudig. Uiteraard zult u wel rekening moeten houden met bestaande klanten of telefoontjes die worden afgebroken.

Meer weten over alleen bellen-advertenties?

Heeft u een vraag of opmerking over een alleen bellen-campagne? Of heeft u ondersteuning nodig bij het aanmaken van een campagne? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Wij helpen u graag op weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *