Spreek meer mensen aan met een opvallende advertentie

Verbeterde advertentie-extensies binnen Google Ads

Google voert nieuwe ontwikkelingen door op het gebied van advertentie-extensies. Lees in dit blog alles wat u moet weten!

HomeBerichtenVerbeterde advertentie-extensies binnen Google Ads
Geplaatst 7 maart 2022 - Geschreven door: Mike Karregat

Elke adverteerder weet dat het belangrijk is om extensies toe te voegen aan het account, de campagne of de advertentiegroep. Met een advertentie-extensie geeft u de gebruiker meer informatie over het bedrijf waarvoor u adverteert. Daarnaast zorgt het er ook voor dat de uiting meer ruimte in beslag neemt op de SERP en kunt u de gebruiker efficiënter naar hetgeen wat hij of zij zoekt sturen. Ook zorgen advertentie-extensies ervoor dat de advertentie er – mits adequaat ingezet – aantrekkelijker uitziet.

Adverteerders kunnen de CTR (doorklikratio) met gemiddeld 20% verhogen als er 4 sitelink-extensies worden getoond bij de advertentie.

Binnenkort rolt Google nieuwe features uit zodat sitelink-extensies, highlight-extensies en extensies voor website-informatie makkelijker beheerd en onderbroken kunnen worden.

Wat zijn automatische advertentie-extensies?

Automatische advertentie-extensies zijn advertentie-extensies die Google maakt namens u, in uw Google Ads account. Deze worden bij uw advertentietekst getoond als deze naar verwachting de performance verbeteren. In uw Google Ads account kunt u het account aanmelden voor automatische extensies. Weergave van automatische extensies en handmatig (zelf gemaakte) advertentie-extensies samen was tot voor kort niet mogelijk. Per half maart van dit jaar brengt Google hier verandering in en is het echter ook mogelijk om automatische en handmatige extensies tegelijkertijd te tonen onder een advertentie.

Handmatige en automatische advertentie-extensies gecombineerd

Zoals hierboven al kort benoemd is, maakt Google het medio half maart van dit jaar mogelijk om automatisch gegenereerde en handmatige advertentie-extensies tegelijkertijd te vertonen. U kunt uzelf voorstellen dat dit handig is wanneer u bijvoorbeeld maar 2 handmatige sitelinks in uw campagne of advertentiegroep hebt staan. Deze zullen dan worden aangevuld door 2 automatisch gegenereerde sitelinks van Google. Er worden in totaal dus 4 sitelinks getoond.

Als ander aspect van deze update kunt u nu rapportage voor deze automatische extensies op een afzonderlijk niveau bekijken op de pagina “Extensies” van Google Ads. Wanneer u de performance analyseert, kunt u iedere dynamisch gegenereerde extensie afzonderlijk onderbreken of zelfs verwijderen. Dit maakt het monitoren, analyseren en optimaliseren van extensies een stuk makkelijker.

automatische advertentie extensies

Automatisch gemaakte extensies analyseren en beheren

Het toevoegen van advertentie-extensies gaat veranderen

Ook op het extensie-vlak voert Google de komende tijd nieuwe ontwikkelingen door, waardoor online marketeers minder grip op hun advertenties zullen krijgen. Wanneer u sitelinks, highlights of website-informatie extensies maakt kunt u deze natuurlijk op advertentiegroepniveau, campagneniveau of accountniveau toevoegen. Het is belangrijk om deze extensies zo specifiek mogelijk in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van de volgende sitelinks voor de advertentiegroep “rode schoenen”:

  • Rode Nike Schoenen;
  • Rode Adidas Schoenen;
  • Rode Puma Schoenen;
  • Rode New Balance Schoenen.

Op deze manier laat u als adverteerder een zo groot mogelijk aanbod binnen de subcategorie “rode schoenen” zien. Extensies die op een hoger niveau zijn toegevoegd worden dus niet getoond bij de advertentietekst. Zelfs niet wanneer er maar één of twee extensies op advertentiegroepniveau zijn geïmplementeerd, komen uw extensies op campagne- of accountniveau niet in aanmerking voor weergave. Vanaf half maart is dit echter verleden tijd. Extensies die op hogere niveaus zijn toegevoegd in het account zijn dan wel geschikt voor weergave naast extensies van hetzelfde type op lagere niveaus, als dit naar verwachting tot betere prestaties leidt.

extensieweergave voor en na de update

Hoe sitelink-extensies werden weergegeven, en in de toekomst weer worden gegeven

U kunt zich als online marketeer voorbereiden op deze update door uw advertentie-extensies samen te voegen op een niveau dat het beste aansluit op uw account. Houd er hierbij wel rekening mee dat deze nieuwe indeling van extensies relevant is voor alle volgende niveaus binnen uw account of campagne.

Meer weten en op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van al het nieuws en onze ervaringen met automatische advertentie-extensies? Houd onze blogpagina goed in de gaten, neem vrijblijvend contact met ons op of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op