Uitsluitingszoekwoorden toevoegen in AdWords

Als u bezig bent met de set-up of optimalisatie van uw Google AdWords campagne, dan is het vaak ook verstandig om zoekwoorden uit te sluiten van uw campagne of advertentiegroep(en).
Een simpel voorbeeldje: Als u banken verkoopt in uw webshop, dan wilt u natuurlijk niet gevonden worden op een financiële dienstverlener. Het is daarom verstandig om, áls u er voor kiest om op een zoekwoord als “bank” te adverteren, alle financiële dienstverleners en synoniemen uit te sluiten.

Waarom uitsluiten?

Adverteren op een homoniem zoekwoord als “bank” wordt sowieso sterk afgeraden, omdat er ten eerste een hoop concurrentie op het zoekwoord heerst, waardoor de kosten per klik torenhoog zullen zijn. Om maar niet te vergeten dat dit woord hoogstwaarschijnlijk een ontzettend slechte kwaliteit met zich mee brengt. Een lage Quality Score ontstaat bij generieke zoekwoorden , zoals het woord “bank” sneller, omdat het té algemeen is. Iemand kan opzoek zijn naar een zitbank, maar zoals eerder aangegeven ook naar een financiële dienstverlener. De homonieme overeenkomst zorgt er voor dat de klik-kans alleen al met 50% afneemt bij bij het ingeven van de zoekopdracht. Zie het voorbeeld hieronder. Mensen zullen dus niet snel op uw advertentie klikken, waardoor de CTR van het zoekwoord laag zal zijn.

24 hours

Het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden, ook wel “negatives” genoemd. Als u een zoekwoord uitsluit van de campagne of advertentiegroep, dan kan het even duren voordat Google dit heeft doorgevoerd. Als u binnen 24 uur na het toevoegen van een uitsluitingszoekwoord zelf op het woord zoekt via Google, dan is de kans groot dat uw advertentie nog steeds vertoond wordt. Dus, don’t panic, het kan even duren voordat Google het doorgevoerd heeft.

Hulp nodig bij het toevoegen van “negatives”?

Overigens is het bij het toevoegen van “negatives” ook enorm belangrijk dat u de juiste “match” uitsluit. Dus, breed, zinsdeel of exact. Dit hangt af van het zoekwoord. Uiteraard staat het team van S&D Interactive Media klaar om u hier vrijblijvend bij te assisteren, dus neem gerust contact op.

 

Vragen over Uitsluitingszoekwoorden toevoegen in AdWords?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.