Helpcentrum Webanalytics & reporting

Onderstaand vindt u hulp en antwoorden op veelgestelde Google Analytics en reporting vragen. In het Analytics helpcentrum menu vindt u een aantal artikelen met informatie waar u direct zelf mee aan de slag kunt. Doe er uw voordeel mee, of laat SDIM u helpen.

Google Analytics uitbesteden?

SDIM levert een volledig Google Analytics traject. Lees ook meer over de AdWords diensten en de SEO diensten, of neem direct contact op.

Google Analytics help onderwerpen

Een kleine selectie van de Google Analytics gerelateerde onderwerpen die aan bod komen:

Lees het overzicht van de meest recent gewijzigde of nieuwste Analytics helpcentrum toevoegingen. Periodiek voegen we hier nieuwe praktische informatie en links toe, dus bookmark deze pagina, of volg SDIM via het SDIM blog of Twitter (@sd_im)

AdWords Conversion Tracking: Doelen, Code en Plaatsing

Elke webpagina heeft een doel. Voor e-commerce websites is dit een aankoop en voor een adviesbureau zal het invullen van een leadformulier het voornaamste doel van de website zijn. Het meten van de belangrijkste acties van mensen die via AdWords op de website zijn gekomen heet Google AdWords conversion tracking. Dit is het meten van… Lees meer »

Google Adwords conversion tracking – orderwaarde

Naast Google Analytics e-commerce tracking is het ook mogelijk om order waarde te meten in AdWords met de Google AdWords conversion tracking code (GACT) op een “bedankt-bestelling”-pagina. Hierna vindt u de instructie over hoe u dat kunt (laten) doen. AdWords meting orderwaarde voordelen AdWords meet op van basis cookies Meting AdWords results tot 30 dagen… Lees meer »

Google penalties overview

“Mijn website posities zijn opeens sterk gedaald en ik vermoed dat ik een Google penalty heb gekregen” Een Google penalty kan grote impact hebben op het aantal bezoekers uit Google, echter daar is iets aan te doen; een officieel verzoek tot re-inclusion / re-consideration via de Google Webmaster Tools. Maar wacht: niet voordat alle mogelijk… Lees meer »

Adwords meting in Google Analytics – Autocodering Problemen

Om in Google Analytics de Google AdWords campagne data apart te meten van de organic search results kunt u de Google AdWords autocodering inschakelen. Soms zorgt dit echter voor problemen met doorclicks vanuit de Google AdWords advertentie naar de (juiste) webpagina. Om in Google Analytics onderscheid te kunnen maken tussen betaalde kliks vanuit AdWords (CPC)… Lees meer »

Handleiding website conversie percentage verbeteren

U werkt hard om veel verkeer naar uw website te realiseren. Maar welk percentage van deze bezoekers resulteert uiteindelijk ook in een betaalde klant? Oftewel: hoe groot is het conversiepercentage van uw website? De meest succesvolle online bedrijven: definiëren duidelijke doelen voor hun website; begrijpen hoe effectief hun sites zijn in het realiseren van deze… Lees meer »

Google Analytics tools

Hieronder vindt u een overzicht van een aantal handige online beschikbare en door ons gebruikte, gelezen of geteste Analytics tools. Een groot deel gebruiken we zelf ook en in die zin is het een kwaliteitskeurmerk. Excellent Analytics plugin voor Microsoft Excell. Download gemakkelijk en snel data naar Excell via de Analytics Api Google Analytics URL… Lees meer »

Google Analytics set-up tips + praktische handleiding

Praktische handleiding en tips SDIM heeft ervaring met het opzetten van honderden Google Analytics accounts. In de praktijk is gebleken dat vaak dezelfde problemen de kop op steken. Een aantal daarvan zijn eenvoudig te voorkomen. Hieronder vindt u hier een beknopt overzicht. Inleiding bij Google Analytics Voor diegenen die nieuw zijn met webstatistieken en Google… Lees meer »

Google Analytics tracking code aanpassen

Hoewel Google Analytics een uitstekend gratis tracking systeem is, zijn er een aantal veel voorkomende situaties waarin de meting niet, of niet correct verloopt qua: conversie tracking; funnel / trechter metingen; referrals; etc. Hieronder vindt u een lijst met situaties die SDIM in de praktijk veel tegen komt en die een aanpassing van de Google… Lees meer »

Google Analytics – hét overzicht van data die u er uit kunt halen

Met Google Analytics, dé webstatistieken tool van Google, kunt u uw website bezoek meten en data vergaren waarmee u uw website kunt verbeteren. Google Analytics biedt u inzage in een veelheid van data, waarmee u inzicht krijgt in uw websiteverkeer en marketingeffectiviteit. Basis informatie uit Google Analytics Maar welke informatie kunt u dan precies uit… Lees meer »

Google Analytics goals en trechter set-up op dezelfde url

De instelling van Google Analytics trechters en goal conversions levert soms problemen op. In veel gevallen worden verschillende stappen in, bijvoorbeeld, een online bestelproces afgehandeld op één en dezelfde URL. Mogelijk wilt u echter wel de voortgang bijhouden van bezoekers in een trechter die voor elke stap dezelfde URL heeft. Uw aanmeldingstrechter kan er als… Lees meer »

Google Analytics benchmarking

Update:  midden 2011 heeft Google Analytics de benchmarking functionaliteit stop gezet, helaas. ************************************************************************ In maart 2008 heeft Google aan Google Analytics een nieuwe feature toegevoegd; Google Analytics Benchmarking. Deze feature geeft website eigenaren de mogelijkheid om de prestaties van de eigen website te vergelijken met die van branchegenoten. Tot op heden waren er uitsluitend dure… Lees meer »

Webforms meten in I-frame of pop-up

Een (e-commerce) website biedt vaak een optie “meer informatie” over aan te vragen. Om het geheel zo gebruiksvriendelijk te maken vertoont de pagina vervolgens een pop-up waarin de bezoeker wat gegevens moet invullen. So far so good. Het is natuurlijk fijn om ok deze pagina’s met Google Analytics te meten. Daar onstaan echter problemen. Door… Lees meer »

Bing Webmaster Tools & Bing Business Portal

“Hoe kan ik meer informatie krijgen over de indexering van mijn website in zoekmachine Bing?” Ook Bing biedt een gratis tool die website eigenaren helpt bij het verkrijgen van allerhande achtergrond informatie over de positionering van een site in Bing. Onder andere: Crawlrate; wanneer heeft Bing uw site voor het laatst bezocht Wie linken er… Lees meer »

Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) set-up en uitleg

“Hoe kan ik meer informatie krijgen over de indexering en ranking van mijn website in Google?” Google Webmaster Tools heet sinds 2015 de Google Search Console. Het is een gratis tool van Google en helpt website eigenaren bij het verkrijgen van informatie over de positionering van een site in Google. Account en inloggen Wat moet… Lees meer »

Google Trends (voorheen Google Insights for Search) – wat kunt u er mee

Google Insight for Search is vanaf heden Google Trends. Vanaf nu wordt u dus automatisch doorgestuurd naar Google trends. Alle informatie en mogelijkheden blijven grotendeels hetzelfde, maar u zult het nu onder de nieuwe naam Google trends gebruiken. Google Trends kunt u nu onder andere gebruiken om Nederlandse zoekvolume trends te analyseren. Wat kunt ermee (bron:… Lees meer »

AdWords rapporten nu ook in Google Analytics

egin deze maand introduceerde Google een nieuwe rapportage in Google Analytics: Google AdWords (Bèta). Door uw Google AdWords account te koppelen aan uw Google Analytics account is het nu mogelijk om nog dieper in de resultaten van uw Google AdWords campagne te duiken. Hieronder een kort overzicht van de nieuwste Google AdWords rapporten in Google… Lees meer »

Wat is Direct Verkeer in Google Analytics?

In Google Analytics kunt u het gedrag van uw website bezoekers inzichtelijk maken. Een veelgebruikt rapport is het zogenaamde Verkeersbronnen rapport, waarin u kunt zien via welke verkeersbronnen uw website bezoekers uw website zijn binnengekomen. Een belangrijke verkeersbron is hierbij Direct Verkeer. Maar welk verkeer wordt er nou exact onder Direct Verkeer verstaan? In het… Lees meer »

Wel of niet Analytics doelen importeren in Google AdWords?

Regelmatig krijgt SDIM de vraag van opdrachtgevers waarom er een AdWords conversiecode dient te worden geplaatst op de te meten conversiepagina (bijvoorbeeld: bedankt-contactpagina, bedankt-offertepagina of bedankt-aankooppagina). De doelen worden immers toch al in Google Analytics gemeten? Kunnen we die niet gewoon importeren in AdWords? Verschil in conversie attributie De reden is dat er een fundamenteel… Lees meer »

Uw Google AdWords account koppelen aan uw Google Analytics account?

Gebruikt u ook regelmatig uw Google Analytics account om uw website bezoekers te analyseren? Maar ziet u de resultaten van uw AdWords campagne niet terug in Google Analytics account? Geen zorgen! Naar grote waarschijnlijkheid zijn uw accounts nog niet op de juiste manier gekoppeld. SDIM legt u uit hoe u er in een paar simpele… Lees meer »

Adverteren in Google Maps? Dit zijn de mogelijkheden.

U wilt gevonden worden in Google Maps met uw bedrijf? U kunt dit via Google AdWords bewerkstelligen of middels adverteren via Google AdWords Express. Gebruikt u geen Google AdWords en wilt u in relatief korte tijd adverteren in Google Maps, dan is adverteren via Google AdWords Express een goede mogelijkheid voor u. Het gebruik van… Lees meer »

Wat is conversiepercentage?

Definitie: Conversie is de actie die u wilt dat een bezoeker aan uw website doet. De conversie kan dus een aanschaf, inschrijving, doorklik of het kijken van een video zijn. Er wordt vaak gedacht dat een conversie gelijk staat aan een sale. Dat is zeker niet altijd zo. Een inschrijving op een nieuwsbrief kan net zo… Lees meer »

SEO voor mobiele websites

Volgens Google is 67 procent van de bezoekers meer geneigd een aankoop te doen wanneer een site mobielvriendelijk is gebouwd. Daarnaast verlaat 61 procent de site op een mobiel apparaat, wanneer ze het product niet gemakkelijk kunnen vinden. Met als reden dat de site niet goed is afgestemd op mobiele bezoekers. Voor Google is het… Lees meer »

Error 404 pagina maken en voorkomen

“pagina niet gevonden” Hoezo? En wat kan ik daar eigenlijk allemaal aan verbeteren” Een error 404 (pagina niet gevonden) is een http response code die aangeeft dat de website server niet kon worden gevonden, of dat de server was geconfigureerd om het verzoek niet uit te voeren, terwijl de webbrowser wel in staat was te… Lees meer »

Conversie Optimalisatie: Definitie

Wat is conversie optimalisatie nou eigenlijk? Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch blijkt het in praktijk vaak wat lastiger te vangen te zijn in een definitie. Eerst maar eens een uiteenzetting van conversie en optimalisatie. Wat is conversie? Conversie is dat de bezoeker doet, wat u als site-eigenaar/-beheerder wilt dat hij/zij doet…. Lees meer »

Site migratie tips

Zijn er plannen om uw huidige site een facelift te geven, te verhuizen naar een nieuwe domeinnaam? Misschien overweegt u een ander CMS? In de meeste gevallen gaat het bouwen van een nieuwe site gepaard met een aantal specifieke problemen. Hieronder een aantal tips om u voor veelvoorkomende problemen te behoeden. Permanente doorverwijzing (301 redirects) Wanneer u… Lees meer »

Website migratie checklist

Het migreren van een website kan om verschillende redenen worden gedaan. De drie meest voorkomende reden zijn Website gaat over naar een ander domein. Er wordt een nieuwe website ontwikkeld met een andere navigatie en url-structuur Website veranderd van CMS In bijna alle gevallen van een website migratie ontstaat een tijdelijk verlies van (organisch) verkeer…. Lees meer »

(AdWords) marge optimalisatie met Analytics

Als u een goede AdWords campagne draait voor uw webwinkel dan doet u dat, hopelijk, op basis van concrete doelstellingen en uitgangspunten. Het is altijd verstandig om uw campagne manager(s) te vertellen wat de maximale kosten per estelling maximaal mogen zijn, of welk percentage van de door AdWord gerealiseerde verkopen mag worden besteedt om die… Lees meer »

Wat is een DMP?

Een Data Management Platform (DMP) is een marketingtool waarmee verschillende interne en externe databronnen kunnen worden samengebracht in een centrale omgeving voor het verkrijgen van vernieuwde inzichten om vervolgens op zoek te gaan naar nieuwe, vergelijkbare doelgroepen. Lees hieronder alles over het nut van DMP’s en wat u ermee kunt bereiken. DMP / Data toepassingen… Lees meer »

UTM Tagging, hoe werkt het?

Wat is het verschil tussen verschillende berichten, banners of online campagnes? Kan je via Google Analytics achterhalen welke online campagnes succesvol zijn? Hoe kan je in Google Analytics terugzien welke type banner beter scoorde in vergelijking met een andere banner. Om dit te analyseren is het noodzakelijk om UTM Tagging in te zetten. Wat is… Lees meer »

Kanaalgroeperingen in Google Analytics

In Google Analytics kunt u op verschillende manieren achterhalen waar uw websitebezoekers vandaan komen. Komt iemand bijvoorbeeld via Google of Bing (bronnen) op uw website terecht of is het organisch of betaald (medium)verkeer? Of misschien wel allebei? Om dit te analyseren gebruiken de meeste mensen de bron-/mediumrapportage. Helaas gaf deze rapportage alleen geen overall beeld… Lees meer »

Hoe richt ik een BlueConic account in?

Wilt u BlueConic inzetten om unieke 360 graden klantprofielen te creëren en zo al uw online marketingboodschappen beter af te stemmen op uw doelgroep? Om dat voor elkaar te krijgen moet eerst het account nog worden ingericht. In dit artikel worden de te nemen stappen nader uitgelegd. Stap 1 – Het BlueConic script Een no-brainer:… Lees meer »

10 basisvragen bij de maandelijkse Google Analytics check (deel 2)

Data is de eerste stap naar een verbeterd website/bedrijfsresultaat. Maar om meer inzicht te krijgen in uw data is het van belang om te snappen waar en hoe u dit kunt vinden. Google Analytics is één van de belangrijkste programma’s om data mee te verzamelen. Wij geven u de mogelijkheid om deze data beter te… Lees meer »

Facebook Analytics overzichtsrapport gebruiken

Met Facebook Analytics is het mogelijk om data in te zien die wordt verzameld uit Facebook, een website of mobiele app. Facebook Analytics laat de statistieken zien per geselecteerde gebeurtenisbron, oftewel uit welke bron de informatie opgehaald moet worden.  Het is mogelijk om meerdere gebeurtenisbronnen samen te voegen, dit worden in Facebook Analytics ‘Event Source… Lees meer »

Wat is Google Signals?

Mogelijk ziet u sinds juli/augustus 2018 een melding in Google Analytics om Google Signals te activeren. Zo ziet u ook onder doelgroep een nieuw kopje met ‘Verschillende apparaten’ en vier nieuwe rapporten. Wat is Google Signals? Maar wat is Google Signals? Google Signals is een nieuwe update waarmee ingelogde Google gebruikers kunnen worden bijgehouden over… Lees meer »