Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op56,8% van alle websites maakt gebruik van Google Analytics (mei 2018). Ongeacht of u een webshop heeft, leads verzamelt of alleen informatie toont, u kunt Google Analytics gebruiken om informatie te krijgen over uw website. Toch zijn er veel websites die nog niet gebruik maken van een analytics tool. Waarom zou u Google Analytics moeten gebruiken en waarom is het waardevol om geregeld in uw Analytics account te kijken? Dat ligt ik toe in tien vragen:
1. Welke websites en online campagnes genereren verkeer voor de website?
2. Worden er pagina’s bezocht op uw website die niet (meer) bestaan?
3. Welke content bekijkt uw bezoeker? En welke niet.
4. Hoeveel conversies behaalt uw website? En hoe komen bezoekers hier?
5. Hoe converteert uw website op Desktop? En hoe op Mobiel?
6. Waar haakt uw bezoeker af in het aankoopproces? (Enhanced E-commerce)
7. Welke producten presteren goed op uw website? En welke niet? (e-commerce)
8. Via welke zoekopdrachten vinden gebruikers uw website op Google?
9. Via welke conversiepaden komen bezoekers uiteindelijk tot een conversie?
10. Gaat het beter met uw website? (KPI’s)
Een website zonder Analytics is als een winkel waarvan u niet op de verkoopvloer kunt kijken. U ziet misschien wat er verkocht is of welke leads u binnen heeft gehaald (in de backend), maar waar ze vandaan komen, wie uw bezoekers zijn, wat er fout gaat, hoeveel mensen met lege handen weggaan en wat er zich verder in de winkel heeft afgespeeld weet u niet. U ziet alleen het eindresultaat. Daarom is het belangrijk om achter de schermen te kijken van uw website en te weten wat er gebeurt. Dit is ook van belang om er op deze manier bewust van te zijn hoe de bezoeker uw website ervaart. Heeft een bezoeker problemen met uw website of gebeurt er misschien juist iets boven verwachting? Met een goed ingesteld Google Analytics Account bent u al goed op weg en kunt u de correcte data verzamelen. Vervolgens kunt u de wensen van de bezoeker beter snappen en daar uit verbeteringen doorvoeren in uw website, communicatie en aanbod. De uitkomst hiervan is vervolgens het behalen van uw bedrijfsdoelen.
Hoe komen uw bezoekers nu eigenlijk bij uw website? En hebben uw online marketing acties een positief effect op uw website? Onder Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen kunt u alle standaard kanalen zien (zoals Direct, Organisch, Social, Referral etc.) Per groep kunt u de hoeveelheid gebruikers zien die binnen komen, hoe betrokken de gebruikers zijn met uw website en wat deze groep oplevert in conversies. Het gaat niet altijd om het maximaliseren van het aantal gebruikers op uw website. Belangrijk is ook of het verkeer wat u aantrekt kwalitatief is. Zijn het bezoekers die ook echt op zoek zijn naar wat u aanbiedt, of gaan ze gelijk na het bereiken van uw pagina weg? Zitten er nog opvallendheden in de conversieratio per bron?
Daarnaast vind u bij Acquisitie > Campagnes een overzicht met uw campagnes (wanneer goed gebruik is gemaakt van UTM tagging) en het verkeer en conversie wat u hiermee behaalt. Wanneer u bijvoorbeeld een nieuwsbrief heeft die wekelijks uitgaat kunt u hier een overzicht zien met de resultaten en eenvoudig bepalen of het werk wat u heeft gestopt in uw nieuwsbrief de moeite waard was. Dit kunt u ook zien voor onder meer advertising campagnes, LinkedIn en Facebook. Op basis van de data kunt u aan de gedragsstatistieken zien of uw campagne ook goed aanslaat bij uw bezoekers, op basis van bounce rate, pagina’s per sessie en de gemiddelde sessietijd. Daarnaast ziet u ook het aantal conversies dat u ophaalt uit de verschillende campagnes. Met dit overzicht bepaalt u dus de kwaliteit van uw campagnes.
Het is belangrijk om te weten of gebruikers mogelijk op een 404-pagina terechtkomen. Stel dat u een pagina hebt gebruikt voor een campagne, maar de campagne is afgelopen wil het nog wel eens gebeuren dat de url van de campagnepagina nog beschikbaar is. Het gebeurt bijvoorbeeld wel eens dat de url nog ergens op de site, in een bericht op een social media kanaal, in een nieuwsbrief of in Google staat. Als dit het geval is en er komt nog veel verkeer op deze pagina is het belangrijk om dit te verhelpen. Dat kan namelijk zorgen voor afhaakmomenten bij de bezoeker en dat is ook voor Google een minpunt.
Indien er een 404 pagina is, waarin duidelijk in de paginatitel staat dat het gaat om een foutpagina maken wij standaard in een Google Analytics een aparte weergave voor foutpagina’s, waarin u dus precies kunt zien welke fout-url’s verkeer krijgen en waar dit verkeer vandaan komt.
In de 404 weergave kunt u kijken bij:
In Analytics kunt u op meerdere manieren zien waar uw bezoeker in geïnteresseerd is op uw website. U kunt zien welke specifieke pagina’s worden bekeken bij Gedrag > Site-content > alle pagina’s. Daarnaast kunt u ook zien welke categorieën het meest bekeken worden, op basis van het paginapad (indien dit goed is ingesteld in de url). Bijvoorbeeld wanneer u een webshop heeft voor kleding en voor de categorie ‘broeken’ het paginapad /broeken/ gebruikt. Google Analytics neemt dit paginapad over en kunt u vinden onder Site-content > Gedetailleerd inhoudsrapport. Zo kunt u makkelijk zien welke categorieën het meest interessant zijn voor uw bezoeker en welke het minst.
Met het uitstappercentage kunt u in de verschillende rapporten zien op welke pagina’s van de website uw bezoekers het meest en het minst uitstappen. Zo kunt u bepalen welke content goed werkt voor uw bezoeker en welke niet.
Ook kunt u zien welke zoekopdrachten er in de zoekbalk op de website worden gedaan, waarmee u duidelijk kunt zien waar bezoekers heen willen navigeren en waar ze voor op de website komen.
Één van de belangrijkste statistieken (al dan niet de belangrijkste) is natuurlijk de conversie van uw website. Dit is voor de meeste bedrijven immer de reden om een website te hebben. Dit kan bestaan uit harde-conversies of een soft-conversies. De harde-conversies zijn hierin de gebruikers die daadwerkelijk een aankoop doen, een lead formulier invullen of tafel reserveren in uw restaurant. Dit is een conversie die gelijk bijdraagt aan uw bedrijfsresultaat. Onder Conversie > Doelen > Overzicht ziet u hoe vaak de doelen worden behaald, op welke pagina de meeste doelen behaald worden en (wanneer ingesteld) wat die oplevert aan omzet. Bij doel-URL’s kunt u zien op welke url het doel werd behaald en onder omgekeerd doelpad kunt u zien via welke weg de bezoeker op deze doel-url terecht kwam. Bij trechterweergave kunt u (wanneer ingesteld) een overzicht zien van de stappen waardoor een bezoeker gaat in het behalen van een doel. Dit kan op verschillende manieren worden ingesteld en gaat op basis van de url structuur.
Onder Doelgroep > Mobiel > Overzicht kunt u zien hoe uw website presteert op Desktop, Mobiel en Tablet. Kijk vooral of u opvallendheden ziet in het aandeel traffic, het gedrag of het aantal conversies wat er op zou kunnen wijzen dat uw website misschien niet mobiel vriendelijk is. Kijk ook gericht per conversiepunt of er iets opvallend is. Wordt een bepaalde conversie alleen op Desktop behaald, maar niet op Mobiel? Dan kan het raadzaam zijn om te testen of hier misschien iets fout in gaat. Houd hierbij wel rekening met het verschil in gebruik van de website. Een mobiele gebruiker heeft een ander gedragspatroon dan een desktop gebruiker.
Bij S&D Interactive helpen wij u graag met uw data. Wij kunnen onder meer uw Google Analytics en Google Tag Manager instellen zodat u alles te weten komt over uw website. Daarnaast kunnen wij u maandelijks voorzien van een duidelijk dataoverzicht in Google Data Studio, om zo inzicht te bieden in de status van uw website. Ook geven wij trainingen om om te gaan met Google Analytics en om u te helpen met uw online marketing strategie.
Meer weten, lees dan meer in deel 2.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord