Data & Analytics

Facebook Analytics overzichtsrapport gebruiken

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingFacebook Analytics overzichtsrapport gebruiken

Met Facebook Analytics is het mogelijk om data in te zien die wordt verzameld uit Facebook, een website of mobiele app. Facebook Analytics laat de statistieken zien per geselecteerde gebeurtenisbron, oftewel uit welke bron de informatie opgehaald moet worden.  Het is mogelijk om meerdere gebeurtenisbronnen samen te voegen, dit worden in Facebook Analytics ‘Event Source Groups’ genoemd.

Overzicht gebeurtenisbronnen:

  • Applicaties (mobiele apps)
  • Facebook pagina’s (Facebookpagina en Facebook Messenger)
  • Facebook pixels (op eigen website)
  • Event source groups (combinatie van de drie bovengenoemde gebeurtenisbronnen)

Overzichtsrapport Facebook Analytics

In het rapport “overzicht” in Facebook Analytics worden belangrijke de statistieken en demografische gegevens getoond op basis van de gebeurtenissen die zijn ingesteld. Denk hierbij aan gebeurtenissen zoals aankopen, app installaties, reacties Facebook berichten etc.

Binnen het overzichtsrapport wordt er onderscheid gemaakt tussen gebruikersstatistieken, groeistatistieken, statistieken voor betrokkenheid en demografische statistieken. Let op per gebeurtenisbron verschillen deze statistieken.

1 = Selecteer gebeurtenisbron in Facebook Analytics 2 = Overzichtsrapport in Facebook Analytics

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Gebruikersstatistieken (Hoogtepunten)

Je hebt een aantal standaard ‘gebruikers’ statistieken in Facebook Analytics. In het overzichtsrapport wordt er standaard onderscheid gemaakt tussen nieuwe gebruikers en unieke gebruikers.

  • Nieuwe gebruikers = Nieuwe gebruikers op je Facebookpagina, app of website in de periode die is geselecteerd.
  • Unieke gebruikers = Aantal unieke gebruikers in een geselecteerde periode. Een unieke bezoeker kan worden herkent over verschillende apparaten heen.

Per gebeurtenisbron in Facebook Analytics worden er ook andere type statistieken getoond.

Facebookpagina = Bij de gebeurtenisbron ‘Facebookpagina’s’ maak je gebruik van statistieken zoals actieve Facebook gebruikers (gebruikers die chats ontvangen, Facebook berichten delen etc.) en terugkerende gebruikers op je pagina.

Facebookpixel = Met de gebeurtenisbron “Facebook pixel” kijk je naar statistieken zoals bouncepercentage en sessieduur op de website.

Facebook Applicaties = Bij de gebeurtenisbron ‘applicaties’ zijn de statistieken gefocust op de app zoals: app lanceringen, app installaties via Facebook advertenties.

 

Overzichtsrapport Facebook Analytics: Voorbeeld gebruikersstatistieken (Facebook Gebruikersbron: applicatie)

 

2. Groeistatistieken

Hier wordt er gekeken naar het volume gebruikers binnen een bepaalde tijdsperiode. Tussen de verschillende gebeurtenisbronnen zie je een overlap in de volgende statistieken:

  • Actieve gebruikers afgelopen 24 uur = Deze grafiek toont het aantal actieve gebruikers per uur van de afgelopen dag.
  • Gebruikersactiviteit = Het aantal actieve gebruikers met het verschil tussen de dag, week en paar maand. Hierbij wordt er specifiek gekeken naar de dag dat de gebruiker actief was.

Per gebeurtenisbron heb je ook nog de beschikking over andere groeistatistieken.

Facebookpagina = Actieve gebruikers per uur. Elke cel toont het aantal mensen dat je product heeft per uur heeft gebruikt op een bepaalde dag. Dit kan per dag of meerdere dagen berekend worden. Afhankelijk van de geselecteerde tijdsperiode.

Facebookpixel = Met de gebeurtenisbron “Facebook pixel” kijk je naar groeistatistieken gericht op je website zoals uitstappagina’s, top landingspagina’s en verschillende verkeersbronnen.

Facebook Applicaties = Bij de gebeurtenisbron ‘applicaties’ kan je statistieken zien gericht op je app zoals: nieuwe app gebruikers, het aantal unieke mobile device gebruikers op de app.

 

Overzichtsrapport Facebook Analytics: Voorbeeld groeistatistieken (Facebook Gebruikersbron: Facebook Pixel)

 

3. Statistieken voor betrokkenheid

Deze statistieken verschillen per gebeurtenisbron in Facebook Analytics.

Facebookpagina = In het overzichtsrapport wordt er gekeken naar Facebook berichten met de meeste reacties per unieke gebruiker,  de top gedeelde paginaberichten en berichten met de meeste reacties.

Facebookpixel =  In deze grafieken vind je een overzicht van de actieve gebruikers per uur, oftewel op welk uur van de dag zijn de gebruikers het meest actief op je website. De overige grafieken richten zijn gericht op de bouncepercentage en uitstappagina’s (top exit pages) van de bezoeker op de website.

Facebook Applicaties =  Ook hier is er de mogelijkheid om de de betrokkenheid van de bezoeker per uur terug te zien. Kortom op welk uur van de dag maken de gebruikers het meest gebruik van de app. Verder zie je mediaan van de gebruikerstijd per dag en de zogenoemde gebruikersbehoud. Gebruikersbehoud laat een percentage per week zien van de bezoekers die terugkeren op de app nadat deze geïnstalleerd is.

 

Overzichtsrapport Facebook Analytics: Voorbeeld Statistieken voor betrokkenheid (Facebook Gebruikersbron: Facebook Pagina)

 

4. Statistieken voor personen

Bij alle gebeurtenisbronnen is er een overzicht van de gebruikers gesegmenteerd op geslacht, leeftijd en locatie.

  • Geslacht = Het verschil tussen de totale unieke gebruikers waarbij er is gekeken naar geslacht. Facebook Analytics zal een deel van de bezoekers niet herkennen als man of vrouw (zie overige waarden) of de statistieken worden simpelweg niet vertoond wegens privacy redenen.
  • Leeftijd = Dit zijn het aantal unieke gebruikers die zijn onderverdeeld in een specifieke leeftijdsklasse. De leeftijdsklasse start bij 13-17 jaar en eindigt bij 65+.
  • Locatie = Het overzichtsrapport laat de onderverdeling zien in landen. Zodra je verder in het rapport inzoomt wordt de verschillen getoond tussen plaats, taal in combinatie met geslacht.

Overzichtsrapport Facebook Analytics: Voorbeeld Statistieken voor personen

 

Hierboven is er beschreven hoe de belangrijkste statistieken zijn verdeeld in Facebook Analytics. Deze statistieken zijn beschikbaar in het overzichtsrapport. Uiteraard biedt Facebook Analytics nog veel meer bruikbare rapporten en analysemogelijkheden.  Wilt u met Facebook Analytics aan de slag dan kan SDIM helpen met het inrichten van uw account en adviseren welke Facebook gebeurtenissen er ingesteld moeten worden waarmee uw de campagne prestaties kunt verbeteren.

Heeft u verder nog vragen over de mogelijkheden Facebook Analytics neem dan gerust contact op met SDIM. Onze webanalisten zijn u graag van dienst.

Besproken diensten

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.