Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGoogle indexeert steeds vaker filmpjes van dochterbedrijf YouTube als organisch resultaat. Uw video’s op de juiste manier laten indexeren, en dus goed vindbaar worden is een andere tak van sport. Hieronder volgt een stappenplan om uw YouTube video’s zo in te stellen, dat ze goed vindbaar zijn.
Zoals ook bij Google, begint ook de inzet van uw (commerciële) YouTube filmpje met een zoekwoordonderzoek. Gebruik hierbijook tools zoals de Google Keyword suggestion tool en daarnaast ook de data van uw eigen adwords campagne om relevante keywords te definiëren met voldoende zoekvolume.
De videotitel is voor Youtube een essentiële factor bij het indexeren van uw video. Zorg daarom dat de juiste keywords hierin voorkomen. Een goede titel draagt ook bij aan de CTR van uw video, dus verwerk waar mogelijk ook een call-to-action in de titel. Youtube laat u zelf een thumbnail kiezen bij uw videoinstellingen.
Schrijf een originele beschrijving voor elke video. Deze wordt namelijk ook gebruikt bij het indexeren en hier is ook de keyword-focus erg belangrijk.
Gebruik de videobeschrijving om te linken naar uw website. Gebruik hiervoor tools zoals de Google URL builder of een URL-shortener als goo.gl.
De derde belangrijke rankingfactor zijn de gebruikte tags. Tags zijn kernwoorden om aan te geven waar uw video over gaat, om de vindbaarheid te verbeteren en uw video beter te categoriseren. YouTube laat gebruikers ongelimiteerd Tags toevoegen, dus gebruik deze ook om te vertellen aan YouTube waar de video over gaat. Tags moeten losse woorden zijn, dus verwerk zowel enkelvouds- als meervoudsvormen, en de synoniemen van uw focus-keyword(s).
YouTube is erg slecht in het achterhalen waar uw video daadwerkelijk over gaat. U kunt een video daarom voorzien van een zogenaamd Transcriptie- of ondertitelingsdocument. YouTube zegt zelf vooral dat het kijkers met gehoorproblemen helpt, maar wat niet veel mensen weten is dat dit ook een ranking factor is voor uw video. Als u toch al inspanning levert om uw video goed te laten indexeren, is dit vaak een kleine extra moeite die flink kan helpen. Vergeet de keyword focus ook hier niet. Uploaden kan onder het kopje “ondertiteling” bij uw video.
Met alleen de correcte instellingen bent u er nog niet. YouTube wilt, net als Google, vooral dat hun gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn. Slechte video’s zullen daarom altijd blijven falen, hoe goed bovenstaande punten ook zijn verwerkt. De volgende factoren bepalen daarom mede het succes van uw video:
Ook beter vindbaar worden op YouTube en Google? Neem dan contact op met SDIM. Het enige wat u hoeft te doen is even uw gegevens doorgeven. Vraag ons gerust om meer hulp bij zoekmachine optimalisatie.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op