Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGoogle indexeert vaak filmpjes van dochterbedrijf YouTube als organisch zoekresultaat. Uw video’s op de juiste manier laten indexeren en dus goed vindbaar zijn, is belangrijk. SDIM geeft een stappenplan om uw YouTube video’s te optimaliseren, om uw organische bereik te vergroten.
Zoals ook bij Google, begint ook de inzet van uw (commerciële) YouTube filmpje met een zoekwoordonderzoek. Gebruik hierbij ook tools zoals de Google Keyword suggestion tool en daarnaast ook de data van uw eigen Google Ads campagne om relevante keywords te definiëren met voldoende zoekvolume.
De videotitel is voor Youtube een essentiële factor bij het indexeren van uw video. Zorg daarom dat de juiste keywords hierin voorkomen. Zorg daarnaast dat de titel gebruikers nieuwsgierig maakt naar de video; trigger, beloof de kijker iets en wees hierbij concreet. Bevat de video 5 tips of een kortingscode van 15%? Neem deze cijfers op in de titel. Daarnaast draagt een goede titel ook bij aan de CTR van uw video, dus verwerk waar mogelijk ook een call-to-action in de titel. En tot slot: om uw boodschap goed over te brengen zorgt u dat de belangrijkste informatie binnen de eerste 60 tekens staat. Na 60 tekens wordt de titel namelijk afgekapt.
Schrijf een originele beschrijving voor elke video. Deze wordt namelijk ook gebruikt bij het indexeren en hier is ook de keyword-focus erg belangrijk. Door een goede beschrijving begrijpt YouTube waar de video over gaat. In de beschrijving plaatst u maximaal 1.000 tekens, waarvan de eerste 125 tekens het belangrijkste zijn. Alleen deze worden standaard weergeven onder een video, dus zorg dat hier de belangrijkste zoektermen en een call-to-action in staan.
Vergeet tot slot ook de hashtags niet toe te voegen in uw videobeschrijving. De eerste drie hashtags die u toevoegt worden boven de titel van de video uitgelicht.
Tip: door hashtags van concurrenten toe te voegen, vergroot u de kans dat uw video’s getoond worden in het gedeelte ‘volgende’ bij video’s van concurrenten.
Gebruik de videobeschrijving om te linken naar uw website en andere social media kanalen. Zo kunnen gebruikers niet alleen makkelijk doorklikken naar uw andere kanalen, maar dit versterkt eveneens de autoriteit van uw kanalen. Gebruik hiervoor tools zoals de Google URL builder of een URL-shortener als goo.gl.
Timestamps tonen de onderwerpen of hoofdstukken binnen een video. Timestamps helpen kijkers door de video te navigeren. Daarbij kunnen timestamps in de zoekresultaten van Google getoond worden, wat niet alleen voor meer ruimte in de zoekresultaten zorgt, maar ook een positieve gebruikerservaring oplevert. Timestamps voegt u toe in de beschrijving van uw video. Zorg dat de eerste timestamp in de lijst begint met 00:00. De video moet minimaal drie timestamps bevatten in oplopende volgorde en alle timestamps moeten minimaal 10 seconden duren.
Youtube laat u zelf een thumbnail kiezen bij uw videoinstellingen, maar nog beter is het om zelf een thumbnail te creëren. Ook hier is het belangrijk dat de thumbnail goed opvalt en de aandacht trekt. Voeg een korte tekst toe om nog duidelijker te maken waar de video over gaat. Vergeet ook uw logo niet in de thumbnail op te nemen; een extra kans voor branding van uw merk.
De derde belangrijke rankingfactor zijn de gebruikte tags. Tags zijn kernwoorden om aan te geven waar uw video over gaat, om de vindbaarheid te verbeteren en uw video beter te categoriseren. YouTube laat gebruikers ongelimiteerd Tags toevoegen, dus gebruik deze ook om te vertellen aan YouTube waar de video over gaat. Tags moeten losse woorden zijn, dus verwerk zowel enkelvouds- als meervoudsvormen, en de synoniemen van uw focus-keyword(s).
YouTube is niet goed in het achterhalen waar uw video daadwerkelijk over gaat. U kunt een video daarom voorzien van een zogenaamd transcriptie- of ondertitelingsdocument. YouTube zegt zelf vooral dat het kijkers met gehoorproblemen helpt, maar wat niet veel mensen weten is dat dit ook een ranking factor is voor uw video. Als u toch al inspanning levert om uw video goed te laten indexeren, is dit vaak een kleine extra moeite die flink kan helpen. Vergeet de keyword focus ook hier niet. Uploaden kan onder het kopje “ondertiteling” bij uw video.
Met kaarten maakt u uw video’s interactiever. Kaarten wijzen kijkers op een video, playlist, kanaal of link. In de laatste 5 tot 20 seconden van de video kunt u een eindscherm toevoegen. Hier kunt u een andere video of een afspeellijst promoten, kijkers aanmoedigen om zich te abonneren of gebruikers door laten klikken naar uw website.
Met alleen de correcte instellingen bent u er nog niet. YouTube wilt, net als Google, vooral dat hun gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn. Slechte video’s zullen daarom altijd blijven falen, hoe goed bovenstaande punten ook zijn verwerkt. De volgende factoren bepalen daarom mede het succes van uw video:
Ook beter vindbaar worden op YouTube en Google? Neem dan contact op met SDIM. Het enige wat u hoeft te doen is even uw gegevens doorgeven. Vraag ons gerust om meer hulp bij zoekmachine optimalisatie.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op