Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opMet een marketing automation campagne kunt u nieuwe leads binnenhalen en stap-voor-stap omzetten naar klanten, zonder dat er handwerk voor nodig is. Het marketing automation systeem bepaalt of een lead relevant is, in welke doelgroep die valt en welke passende marketingboodschap er volgens wordt verzonden. Hierdoor hoeft u niet meer handmatig e-mails te sturen of leads terug te bellen die achteraf irrelevant blijken te zijn. Dat kan een hoop tijd en frustratie schelen. SDIM maakt automation campagnes met ActiveCampaign.
Marketing automation is interessant voor bedrijven die, u raadt het al, marketing willen automatiseren. In veel gevallen gaat het om business-to-businessbedrijven waarbij het product of de dienst veel geld kost. Zulke bedrijven moeten diens meerwaarde ten opzichte van concurrenten laten zien. Een lead zal immers een langdurig vergelijkingsonderzoek doen voor investeringen die mogelijk tienduizenden euro’s kosten. De lead moet ‘gevoed’ worden met overtuigende en relevante content. We noemen dit proces ook wel lead nurturing, een bekende term in de wereld van B2B-marketing.
Marketing automation kan absoluut ook relevant zijn voor B2C-bedrijven. De vraag is of er genoeg handmatige acties zijn die geautomatiseerd kunnen worden. Denk aan een sportschool die automatische herinnering wil sturen naar inactieve leden, of een bezorgservice die kortingsmails stuurt op basis van het koopgedrag.
Salesafdelingen worden met marketing automation ontzorgd. Irrelevante leads worden immers gefilterd en waar nodig door het systeem opgevolgd. Zodra een lead relevant genoeg is om op te volgen, kunt u ervoor zorgen dat de salesafdeling automatisch een seintje krijgt.
In een marketing automation strategie legt u de hele route vast van lead naar klant, oftewel de klantreis. Het is de bedoeling om de klantreis zo nauwkeurig mogelijk in kaart de brengen. Dan kan een marketing automation tool zoals ActiveCampaign op elk moment van de klantreis een passende boodschap versturen. U moet de salesafdeling nauw betrekken bij deze strategie, omdat die op het juiste moment moet inspelen op de klantreis die een lead aflegt.
Is de klantreis in kaart, dan kunt u e-mailflows gaan aanmaken in ActiveCampaign. Deze flows zorgen voor de juiste boodschap op het juiste moment. Ook kent deze tool een score toe aan leads waardoor inzichtelijk wordt hoe relevant elke lead is.
Hieronder ziet u een voorbeeld van een simpele flow. In deze flow bezoekt een lead een contactpagina en ontvangt een uur later automatisch een mail. Reageert hij of zij op de mail, dan krijgt de afdeling sales automatisch een notificatie:
Bron: https://www.activecampaign.com/marketing-automation
ActiveCampaign integreert met bekende content management systemen zoals WordPress en Shopify. Ook is het mogelijk om een koppeling te maken met CRM-software, denk bijvoorbeeld aan Salesforce. Mocht u nog geen CRM hebben, dan kunt u ervoor kiezen om ActiveCampaign hiervoor in te zetten. Het is namelijk marketing automation en CRM in één.
ActiveCampaign lijkt in veel opzichten op Mailchimp en Hubspot, maar er is een aantal belangrijke verschillen. Mailchimp biedt bijvoorbeeld slechts beperkte ondersteuning voor het aanmaken van flows en lead scoring. Hubspot is ontzettend uitgebreid en biedt marketing automation veel extra functionaliteiten, maar daar hangt een hoog prijskaartje aan. Alle drie de kanalen hebben voor- en nadelen. Wij vinden ActiveCampaign het meest geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een perfecte marketing automation campagne.
Bent u op zoek naar een online marketingbureau die de volledige marketing automation uit handen neemt? SDIM is uw strategisch partner voor online marketing en neemt marketing automation volledig uit handen. SDIM vertelt u graag meer over de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact op voor advies en meer informatie.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op