Brighton SEO conferentie – Samenvatting 28 september 2018

Brighton SEO is de grootste SEO conferentie in Europa. Vrijdag 28 september 2018 kwamen er meer dan 3.500 marketeers bij elkaar. Thijs, Bart en Wouter waren namens het SEO team van SDIM aanwezig om naar SEO experts over de hele wereld te luisteren, netwerken met SEO-tools en standhouders. In deze blog delen we onze learnings van deze dag. Samengevat leest u alle learnings van de beste SEO experts en tips op SEO-vlak!

BrightonSEO 28 september 2018

Inhoudsopgave RECAP BrightonSEO september 2018

Content Marketing

Data Journalism: A practical guide to winning big links

Speaker: Ross Tavendale

  • Gebruik de “ideation methodology”: Via brainstorm sessies de juiste content koppelen per doelgroep.
  • 3 bronnen die gebuikt kunnen worden om uw verhaal te verrijken van relevante content;
    – privé gegevens uit Google Analytics (gedrag)
    – publieke gegevens van overheids sites
    – potentiële cijfers uit onderzoeken
  • Vind openbare gegevens via Google Dataset Search

How to use live video in Content Marketing

Speaker: Bobbi Brant

  • Bekijk op welke kanaal (Facebook, Instagram, Youtube, etc.) uw doelgroep het meest betrokken is en start op dit kanaal met het testen live video.
  • Uit onderzoek blijkt dat 90% van de Facebook live video gebruikers zeggen dat video kwaliteit het belangrijkste aspect is.
  • 80% van de mensen kijken liever naar live video, dan dat zij een blog lezen.
  • Gebruik live video als onderdeel van uw linkbuildingstrategie. Via live video kunt u links delen zoals whitepapers, welke waardevol zijn om de autoriteit van uw website te vergoten.
  • Advertenties worden geassocieerd met live video en worden in de praktijk vaak goed bekeken.

Getting Millenial’s Attention on Social Media

Speaker: Sarah Bradley

  • Sarah Bradley is online community manager van de Universiteit van Oxford.
  • Sarah beschrijft de verschillende generaties. Van baby boomer tot aan generation Z.
  • De belangrijkste take away: kruip echt heel goed in de huid van uw consument / lezer. Begrijp hun problemen en zorgen door het jaar heen. Dan kunt u pas goed met ze communiceren op hun niveau. Hun zorgen bepalen hun attitudes.
  • Bekijk hier het slide deck van Sarah Bradley

Content Strategie

How to create the best content in the world

Speaker: Matt Siltala

  • “Er is zoveel moois in de wereld om te delen. Zoek een hoekje uit dat bij u en uw merk past en deel dat!” 
  • Ga als agency niet mee met een “slechte” klant vraag. We moeten meer content, we moeten op de social media, moeten we niet iets met infographics? Help ze met de juiste strategie.
  • Welke problemen hebben klanten? Welke doelen wilt u bereiken met uw content?
  • Haal het uiterste uit uw content door anders te denken. Niet: “ik hoop dat ik veel likes en shares krijg”. Wel: “ik hoop dat ik zoveel mogelijk mensen help/amuseer”
  • Dit doet u door beeldmateriaal weloverwogen en doelgericht in te zetten.
  • Bekijk Matt’s slide deck hier.

Contextual optimisation: how to create value led content for your ecosystem

Speaker: John Brasington

  • Een van de meer complexe presentaties maar gelijk ook een van de meest waardevolle voor sites met veel content en een redactie.
  • PI datametrics gebruikt contextuele relevantie om de sites van hun klanten te optimaliseren. Wat is dit? Contextuele relevantie is het idee dat content niet zomaar geplaatst wordt op een site. Er moet altijd een contextuele analyse aan vooraf gaan.
    • Welke content staat er al op de site?
    • Welke content is in overeenstemming met dit onderwerp?
    • Welke content botst direct met dit onderwerp?
  • Link de content vervolgens logisch en gebruiksvriendelijk aan elkaar.
  • Dit wordt in het slide deck schitterend toegelicht met een voorbeeld van CNN’s zichtbaarheid op ‘Donald Trump’. Een dag geen content geplaatst over de man betekent direct wegzakken op de zoekresultatenpagina. CNBC die goed gebruikt maakt van context rankt non stop.
  • Hoe voert u een contextuele analyse uit? Grotendeels met Google search modifiers! Helemaal gratis dus.
  • Bekijk het slide deck van John Brasington.

Using stunning design to leverage your SEO

Speaker: Meg Fenn

  • “Niemand deelt graag lelijke dingen”. 
  • Wat doet kleur met uw emotie? Welk gevoel geeft uw site? Dit draagt allemaal bij aan het vertrouwen dat mensen hebben in uw site.
  • Bekijk hier het slide deck over indrukwekkende design van Meg Fenn.

Accelerate, Page Speed optimalisatie:

Winning with Mobile Page Speed: Killer Technologies, Tools, and Tips

Speaker: Fili Wiese

  • Optimaliseer ook op Javascript framework. Er is veel overlap qua functies, maar grote verschillen in laadsnelheid. Kies een Framework waar niet meer in zit dan nodig en voer test uit.

    Bron: https://discuss.httparchive.org/t/using-wappalyzer-to-analyze-cpu-times-across-js-frameworks/1336
  • Javascript bytes is niet hetzelfde als JPEG bytes! Dus optimaliseer niet alleen op kilobtyes. Een klein javascript bestand kan veel meer laadsnelheid kosten dan een JPEG bestand van dezelfde grootte.
  • Voorbeeld van een 170 kb Javascript bestand en een 170 kb JPEG bestand:

De network transmission time is hetzelfde:

De resource processing time is voor een Javascript file veel langer:

  • Image lazy loading is niet altijd de beste oplossing voor laadsnelheid optimalisatie. Sommige plugins werken niet goed voor image search. Afbeeldingen kunnen hierdoor niet goed worden gecrawled door Google en dus ook niet worden geïndexeerd. Tip! De Chrome browser zal in de toekomst automatisch afbeeldingen lazy loaden. Hiermee worden lazy load plugins overbodig. Voorbeeld:
    Bron: https://www.chromestatus.com/feature/5641405942726656
  • Server response time is sterk afhankelijk van locatie van de server tot de gebruiker. Een cloud oplossing is sowieso een verstandige keuze voor websites met grote geografische spreiding van bezoekers, internationale websites bijvoorbeeld. Google Cloud Storage kan nog een extra voordeel geven aangezien de Googlebot vanuit zijn eigen datacenters (in de VS) crawled. Geografisch kun je dus niet dichter bij de Googlebot komen dan met een Google Cloud webserver.
  • Quickwin: Voer een HSTS check uit voor uw domein en schakel HSTS preload in. Dit kan met deze gratis tool: https://hstspreload.org
  • Nog een quickwin:  OCSP Stapling inschakelen.  Dit scheelt een extra verbinding met de Revocation Service van de CA’s om het SSL certificaat te verifiëren. Dit resulteert in laadsnelheid winst en extra betrouwbaarheid.
  • AMP is niet per se snel, het is pre-caching van AMP pagina’s op Google servers wat AMP snel maakt.
  • Wanneer u websites goed optimaliseert, en u verstand heeft van pagespeed optimalisatie is AMP overbodig.

Linkbuilding:

Use Your Competitors For Freeeeee Links

Speaker: Laura Hogan

  • Vind 404 links van concurrenten
    1. Contact de website en geef aan dat er een interne 404 link aanwezig is.
    2. Vraag of ze deze willen aanpassen met een goede ankertekst naar uw website.
  • Download een grafiek met gegevens (URL’s) van concurrenten met een goed linkprofiel.
    Upload deze lijst in ‘Google Images’ (Google Afbeeldingen), bezoek de externe sites waar deze afbeeldingen op staan vermeld en vraag de beheerder om ook uw content te vertonen.
  • Doe eerst onderzoek en update dit realtime, voordat u de informatie met uw klant deelt.
  • Gebruik SEMrush Gap Analysis voor het vinden van backlink mogelijkheden.

Securing Your Links Before You’ve Even Produced Your Content

Speaker: Stacey MacNaught

  • Begin na te denken over backlinks voor u begint met content creatie.
  • Hoe doet u dat? Door uw idee te pitchen bij een journalist. Vraag simpelweg: kunt u hier iets mee? Wat vind u er van? Dat levert al een hele reeks nieuwe goede ideen op.
  • Willen journalisten dit? Vaak wel, een goed idee of zelfs een bak met data is altijd welkom.
  • Hoe vindt u relevante journalisten? Ze hebben bijna Twitter, gebruik media databases of anders een tool als Rocket Reach.
  • Bekijk hier het slide deck van Stacey.

How to recruit and train a killer PR and Outreach team

Speaker: Elli Bishop

  • Niet voor al onze lezers even boeiend maar wauw, wat een indrukwekkende presentatie was dit zeg!
  • Elli kreeg de taak een ‘outreach’ team samen te stellen. Ofwel een club mensen die de hele dag contacten leggen om content bij derden te plaatsen. Het doel: een backlink natuurlijk.
  • Outreach is meer dan linkbuilding. Het is de digitale voetafdruk van uw merk.
  • Ze beschrijft de ideale outreacher. Ze houdt rekening met ervaring, opleiding, karaktereigenschappen. Het meest indrukwekkend is haar filterproces. Dingen als “zorg dat het woord velociraptor in uw e-mail onderwerpregel staat” om te zien hoe precies iemand is. Vragen als “als u een zoekmachine was, wat zouden dan uw 5 belangrijkste ranking factoren zijn”. Teveel goeds om hier samen te vatten.
  • Even tegen het zere been: van alle profielen blijken SEO-specialisten meestal niet geschikt…
  • Bekijk hier het slide deck van Elli.

Website migraties

Learnings of Migrating 100,000 Subdomains to Subfolders

Speaker: Esteve Castells

  • URL-wijzigingen kunnen van invloed zijn op de CTR, wanneer men migreert van een subdomein naar een subfolder. Dit kan een grote impact hebben op de rankings, bij het migreren van subdomeinen naar submappen. Uit verschillende casestudy’s zagen we dat de rankings wijzigen (dalen), wanneer er wordt gewijzigd van een subdomein naar een subfolder, terwijl er op dat moment geen impact op de CTR was te zien.
  • Het doel van een migratie van subdomeinen naar subfolders is om de autoriteit van de subdomeinen te bundelen en te laten profiteren van het rootdomein. Wanneer het rootdomein een lagere autoriteit heeft dan het subdomein, dient men goed af te wegen wat het waard is om van subdomein naar subfolder te migreren.
  • Werken subfolders altijd beter dan subdomeinen? Iedere migratie is maatwerk en als SEO specialist dient u alle voor- en nadelen van de verschillende migratie mogelijkheden op een rijtje uit te werken. Hier is bijvoorbeeld een tweet van Rand Fishkin met veertien cases waar de migratie van een subdomein naar een subfolder altijd zorgt voor meer verkeer.

Migratie checklist learnings en failures van James Brown en Dan Patmore

  1. Overweeg zorgvuldig of een website migratie nu de juiste keuze is.
    Met dat in gedachten, wanneer is een sitemigratie de moeite waard?
    – Wanneer een sterke rebranding op orde is.
    – Wanneer migratie pers en links genereren.
    – Wanneer de site moet worden verplaatst naar HTTPS.
    – Migreer niet op het piekmoment van de omzet van uw organisatie. Kies een goed moment in het seizoen.
  2. Maak een testomgeving van uw website
    Voer nooit een sitemigratie uit zonder eerst een alles op een testserver te testen. Controleer of de redirects correct werken en voer alle controles uit, voordat u naar de def-omgeving migreert.
  3. Maak een back-up van uw website
    Het wordt vaak vergeten om een back-up te maken van uw huidige website. Vergeet dit niet, want een back-up kan ervoor zorgen om een ramp-migratie snel weer terug te zetten naar uw oude website om verdere schade te beperken.
  4. Crawl uw website voor de migratie
    Crawl uw site met een tool zoals Screaming Frog en bewaar de crawl voor later. U moet ervoor zorgen dat u een volledige lijst met URL’s op uw oude site hebt, zodat er niets verloren gaat door de overgang (voeg URL’s via Google Analytics, Search Console en bijvoorbeeld Majestic toe aan dit bestand). Gebruik dit als een mogelijkheid om eventuele crawlfouten en omleidingen op de oude site te identificeren en op te lossen voor de migratie naar de nieuwe website.
    Tijdens het migratieproces dient u alle interne 404’s te verwijderen of vervangen. Daarnaast wordt er aangeraden om alle links die verwijzen naar omgeleide pagina’s bij te werken zodat ze naar de laatste pagina verwijzen. U wilt na de migratie niet eindigen met verschillende redirect chains.
  5. Externe links monitoren
    Vergeet niet om alle externe links in kaart te brengen. Pas deze na een migratie z.s.m. aan om de waarde van uw linkprofiel in stand te houden. We zien dat dik vaak wordt vergeten, waardoor de waarde van het linkprofiel in één keer keldert.
  6. Maak geen gebruik van automatische IP redirects
    Bij verschillende internationale SEO migraties waar automatische redirects op basis van het IP-adres van elke bezoeker waren ingesteld, lukte het niet om de juiste pagina aan te bieden. Omdat de zoekmachine vanuit 1 land de pagina’s indexeerde. Houd er rekening mee dat redirects per IP-locatie over het algemeen niet de beste manier zijn om een pagina te migreren. Als u ze implementeert, wees dan zeer voorzichtig bij het implementeren ervan en zorg ervoor dat u alles uitvoert door een SEO-expert voordat u het uitvoert.

De toekomst van SEO op SERP – Rand Fishkin

Speaker: Rand Fishkin

Rand Fishkin is wellicht wel de bekendste SEO-specialisten ter wereld. Rand Fishkin is oprichter van MOZ en bekend van zijn Whiteboard Friday video’s waarin hij advies geeft over het verbeteren van SEO. Daarom voor het SEO team van SDIM een unieke ervaring om hem voor het eerst tijdens BrightonSEO te mogen ontmoeten. Bekijk zijn overweldigende verhaal over de toekomst van SEO, veranderingen die Google doorvoert en waar u als marketeer met uw SEO strategie op moet letten!

Vragen over BrightonSEO of aan onze SEO-specialisten?

SEO team SDIM BrightonSEO 28 september 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *