Data Driven Marketing Onderzoek 2018, de belangrijkste insights

Deze week publiceerde branchevereniging DDMA voor de derde keer op rij het jaarlijkse Data Driven Marketing Onderzoeksrapport. Als deelnemer aan het onderzoek delen wij uiteraard graag de belangrijkste uitdagingen, trends en discussies op het gebied van datagedreven marketing met je. Maar waar wij vooral enthousiast over zijn, is de leuke extra feature van dit jaar: een interactieve benchmarktool waarmee je jezelf kunt benchmarken ten opzichte van de markt.

Gebruik van marketingkanalen in 2018 DDMA

Gebruik van marketingkanalen in 2018 – DDMA

De nieuwste discussie: wie profiteert het meest van klantdata?

Met de General Data Protecion Regulation (GDPR), die in 2018 in werking is getreden, is het niet vreemd dat de transparantie rondom klantdata een belangrijk topic in het onderzoek is. 73% van de ondervraagde organisaties vindt voldoende transparantie ten aanzien van het gebruik van persoonlijke data van consumenten belangrijk. Tevens ontstaat er een interessante discussie over de vraag voor wie we die klantdata verzamelen. Maar liefst 78% van de organisaties vindt namelijk dat consumenten profiteren van de data die zij afstaan. Al staat daar tegenover dat zes op de tien organisaties vindt dat consumenten zich niet voldoende bewust zijn van de voordelen die het hun oplevert om persoonlijke data te delen.

De grootste uitdaging: een datagedreven cultuur creëren

Lag de afgelopen jaren de focus nog op (klant)datasystemen en marketingtechnologieën, nu is het menselijke aspect top of mind als het gaat om uitdagingen binnen datagedreven marketing. Het realiseren van een datagedreven cultuur, een betere samenwerking tussen afdelingen en de kennis en vaardigheden van de medewerkers staan namelijk in de top 5 van uitdagingen. Bovendien heeft slechts 48% van de ondervraagde organisaties een cultuur waarin beslissingen worden genomen op basis van data.

De nieuwste trend: chatbots & artificial intelligence

Op dit moment maakt 25% van de deelnemende organisaties gebruik van chatbots, ook wel conversational interfaces genoemd. Maar dat aantal zullen we snel zien toenemen. 59% voorziet namelijk een stijgend budget voor chatbots. Daarnaast is ook artificial intelligence (AI) aan het groeien. Het aantal bedrijven dat zegt AI in te zetten is bijna verdubbeld: van 9% naar 16%.

Nieuwsgierig naar het volledige rapport? Je kunt dit downloaden op de website van DDMA.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *