Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opDe ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom deelt SDIM de belangrijkste veranderingen. In deze social update lees je meer over Instagram Reels Gifts, meerde persoonlijke profielen op Facebook, Snapchat+, de TikTok samenwerking met Google en nieuwe shoppingfunctie In-Stream video’s.
Om contentmakers te ondersteunen heeft Instagram in februari de Reel Gifts geïntroduceerde in Verenigde Staten. Het is een manier om content creators te bedanken aan de hand van een stickers als cadeau te geven ter waarde van verschillende bedragen. Het ontvangen van cadeaus is een nieuwe manier van inkomsten voor de makers van reels video’s. Instagram heeft vervolgens aangekondigd het schenken van cadeaus de komende weken in meerdere landen uit te breiden, inclusief Nederland.
Hoe werken Gifts binnen Instagram?
Als gebruiker is het mogelijk om sterpunten te kopen en hiermee verschillende stickers aan contentmakers te schenken.
Om als contentmaker stickers te kunnen ontvangen zijn er enkele vereiste:
Het toevoegen van de nieuwe functie is een manier om contentmakers te ondersteunen en belonen. Het ziet er ook naar uit dat Instagram graag wil inspelen op de huidige NPC-trend wat razend populair is op TikTok. Het is een trend waarbij contentmakers een personage spelen, waarbij ze verschillende uitspraken en bewegingen doen bij het ontvangen van Gifts.
Het ziet er naar uit dat Meta graag wil inspelen op de huidige NPC-trend op TikTok. Door stickers te introduceren in meerdere landen, is de kans groot dat het bedrijf kan profiteren van de huidige hype. Ook kunnen contentmakers aan de hand van stickers beloond worden.
Na een lange tijd testen heeft Facebook besloten om een nieuwe functie te introduceren, waarbij het mogelijk wordt om meerdere persoonlijke profielen te maken. Deze langverwachte functie biedt gebruikers meer flexibiliteit en privacy op het platform. Let op: het maken van meerdere profielen wordt momenteel uitgerold en is nog niet in alle landen beschikbaar.
In het verleden was het hebben van meerdere Facebookprofielen tegen de beleidsregels van het platform. Het was zelfs mogelijk dat een hoofdaccount geschorst werd door gebruik te maken van meerdere accounts. Na veelvoudig testen heeft Facebook zijn beleid aangepast om aan de behoefte van gebruikers tegemoet te komen. Een aantal redenen waarom gebruikers meerdere persoonlijke profielen nodig hebben:
Hoe maak je meerdere persoonlijke profielen op Facebook?
Belangrijk punten:
Het is een hele interessante toevoeging van Facebook en het helpt online activiteiten gescheiden te houden. Verwachting vanuit Meta is dat gebruikers hier gebruik van gaan maken.
TikTok is aan het testen met een nieuwe In-Stream shoppingfunctie waarbij het mogelijk is om producten te ontdekken en kopen vanuit de app. De nieuwe functie zal worden toegevoegd aan de video’s van contentmakers en de kijkers hebben de mogelijkheid om geselecteerde producten rechtstreeks vanuit de video online te bestellen. De nieuwe test wordt als eerste in de Verenigde Staten gelanceerd en bij succes wordt het uitgebreid naar meerdere landen.
In het kort een kleine uitleg hoe dit werkt. In de video’s op TikTok wordt het mogelijk gemaakt om producten te taggen en weer te geven. De gebruiker kan vervolgens op deze producten klikken voor meer informatie, bekijken van de prijzen en aankopen verrichten vanuit het platform zelf.
De verwachting is dat bepaalde contentmakers en merken hierop zullen inspelen. Denk vooral aan lancering van een nieuw product of merk. Het product zal in het filmpje worden getagd en de gebruiker zal vervolgens direct het product kunnen kopen. De nieuwe shoppingfunctie heeft voor de verkoper en koper volgende voordelen:
De nieuwe ontwikkelingen kunnen een belangrijke stap zijn voor het platform op het gebied van e-commerce. TikTok heeft meer dan een miljard actieve gebruikers, de nieuwe functie kan voor retailers en merken een interessant platform worden. De nieuwe In-Stream shoppingfunctie wordt momenteel nog getest in Verenigde Staten, maar naar verwachting zal de nieuwe functie snel wereldwijd worden uitgerold.
Voor de Nederlandse retailers zal het even wachten worden, totdat de nieuwe functie ook in Nederland beschikbaar zal worden. Het is wel goed om alvast hierover na te denken en eventueel mee te nemen in de marketingstrategie.
TikTok is aan het onderzoeken om eventueel samen te werken met Google om zoekverkeer te stimuleren.
Enkele maanden geleden hebben we een artikel geschreven over een opvallende populariteit van TikTok dat gebruikt wordt als een zoekmachine. In plaats van Google te gebruiken om uit te zoeken wat het beste restaurant is op een locatie, werd juist TikTok hiervoor ingezet. De gebruikers deelde eigen ervaring, maar ook top vijf restaurants bijvoorbeeld in Amsterdam. Door te bekijken van de korte filmpjes kreeg je als gebruiker meer het gevoel of het een goed restaurant is, wat voor sfeer heeft het restaurant, eten en prijs.
Een samenwerking tussen twee partijen zou voor beide bedrijven een positief effect hebben. De grootste voordeel voor TikTok is dat het platform eerder zou kunnen worden weergegeven binnen de Google-zoekopdrachten. Hiermee vergoot het platform aanwezigheid op het web en gebruikersbetrokkenheid.
Voor Google zou de samenwerking een bijdrage leveren aan het verrijken van zoekresultaten door TikTok video’s op te nemen. Dit zou een toegevoegde waarde zijn, door de relevante en interessante inhoud voor gebruikers weer te geven.
De samenwerking is zeer interessant voor TikTok, maar we denken dat het ook invloed kan hebben voor Google. Opsomming van voordelen voor TikTok en Google:
Het is nog niet zeker of de samenwerking door zal gaan. Het is in ieder geval interessant om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen. Het is daarom goed om zicht in te schrijven voor de maandelijkse social update om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen de social wereld.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op