Google for Jobs komt naar Nederland!

Het is eindelijk zo ver, Google for Jobs komt naar Nederland. Als we Richard Collins van ClickIQ, spreker op het Emerce Recruitment event, moeten geloven is dat al voor de zomer. Het belooft de grote tegenhanger te worden van Indeed. Op dit moment is Google for Jobs al uitgerold in de USA, UK Japan, Canada, India, Zuid Afrika en Duitsland. In deze blog lees je alles over hoe je je kunt voorbereiden op de komst van Google for Jobs en wat het effect was van Google for Jobs op de UK  markt.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is de gratis vacature zoekmachine binnen Google. Hier kan de gebruiker zoeken op functietitels waarna hij ‘relevante’ vacatures te zien krijgt. De gebruiker kan solliciteren via één van de partners van Google for Jobs, in onderstaand voorbeeld via LinkedIn.

Van alle vacature zoektochten start 70% op Google, aangezien Google for Jobs een gratis platform is wil je zeker dat je vacatures hier gevonden worden. In de landen waar Google for Jobs is uitgerold zorgt dit platform voor 15-20% van het websiteverkeer naar de vacaturepagina’s. Google for Jobs is echter te zien onder de betaalde resultaten. Voor moeilijk vervulbare vacatures kunnen betaalde advertenties dus nog steeds een goede aanvulling zijn.

Hoe zorg je dat je vacature op Google for Jobs staat?

Er zijn twee manieren om jouw vacatures op Google for Jobs te krijgen. Via crawling van jouw eigen (werken bij) website of via een van de partner Jobboards of ATS systemen van Google. De huidige partners van Google voor de UK zijn op dit moment onder andere Facebook, LinkedIn, Monsterboard, Ziprecruiter en Glassdoor. Wat de partners worden voor Nederland is nog niet bekend.

Wil je Google for Jobs via jouw eigen website implementeren? Zorg er dan voor dat je werkt met Structured Data Schema JobPosting en een speciale vacature sitemap. Daarnaast is het belangrijk dat elke vacature een eigen vacaturepagina heeft en hij goed vindbaar is op je website. Hier meer over weten? Lees hier onze blog.

Ook zijn er vacature inhoudelijk een paar dingen waar je op kunt letten zodat jouw vacature beter gevonden wordt!

  • Zorg ervoor dat je een logische functietitel gebruikt. Functietitels waar gebruikers op zoeken en welke aangeven wat de functie inhoudt. Zo kan Google beter de match tussen zoekopdracht en vacature maken.
  • Zoals in het voorbeeld hierboven te zien is, laat Google for Jobs in eerste instantie alleen de gehele eerste alinea zien. Zorg er dus voor dat deze aanspreekt en ervoor zorgt dat de gebruiker wordt getriggerd om verder te lezen. Gebruik ook hier zoektermen waar jouw potentiële kandidaat op zoekt.
  • Maak jouw vacature compleet. Voeg de exacte locatie met adres, postcode en woonplaats toe aan je vacature net als het salaris. Hoe completer de vacature, hoe beter de vacature rankt.

Werk je met een partner van Google? Dan worden jouw vacatures automatische in Google for Jobs getoond. Zorg er altijd voor dat ook de vacatures op jouw eigen site geplaatst zijn en daarnaast geschikt zijn voor Google for Jobs. Google zal voorrang geven aan de best geoptimaliseerde variant.

Is je vacature verlopen? Verwijder de vacature van de website, vul de verloopdatum in validThrough van Schema.org of verwijder de jobposting markup. Als je dit niet op de juiste manier doet dan riskeer je een penalty van Google.

Wat kunnen we verwachten van Google for Jobs?

Google for Jobs is in juli 2018 in de UK gelanceerd, tijd om te kijken wat het effect was. Onderstaand het marktaandeel van de jobboards, buiten google for jobs, in de UK en NL. De verdeling van de markt in de UK toont grote overeenkomsten met de Nederlandse markt. De verwachting is dus ook dat de uitrol van Google for Jobs in NL eenzelfde effect heeft als dat het in de UK heeft gehad.

De verwachting van de uitrol van Google for Jobs was dat het verkeer binnen Indeed afneemt omdat gebruikers binnen Google in hun behoefte worden voorzien. Aangezien de gebruiker binnen Google for Jobs naar de partner Jobboards doorklikt wordt meer verkeer verwacht.

Als we echter kijken naar het marktaandeel in bezoekers binnen de UK zien we dat Indeed in 2018 is toegenomen qua aantal bezoekers en Monster, de partner van Google for Jobs, is afgenomen in marktaandeel.

Hoe kan het dat Indeed, ondanks de introductie van Google for Jobs in de UK, zo sterk aanwezig blijft? Dit komt doordat een groot deel van de gebruikers direct naar Indeed gaan als ze op zoek gaan naar vacatures. Ze hebben op dit moment geen zoekmachine nodig omdat ze op Indeed vinden wat ze zoeken. Op dit moment is de impact van Google for Jobs dus nog laag maar wellicht dat dit in de toekomst nog veranderd! Wel is het belangrijk om je als bedrijf goed voor te bereiden op Google for Jobs. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op!

 

Bronnen:

www.kolibriemarketing.nl/kom-op-voorsprong-google-for-jobs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *