Google Shopping, de laatste ontwikkelingen

Zo langzamerhand zien we in de zoekresultaten steeds vaker advertenties terug komen met productvermeldingen. Google Shopping resultaten, of beter gezegd: Google AdWords Product Listing ads(PLA).

Tegelijkertijd heeft Google voor winkeliers flink wat nieuwe Shopping mogelijkheden uitgerold en de vereisten aangescherpt. Kortom, Google Shopping is in beweging, en begint nu ook in Nederland een serieus advertentie kanaal te worden.

Even op een rijtje welke veranderingen van Google Shopping we hebben gezien in de afgelopen 6 maanden, te beginnen met in Nederland:

  • September 2013 – Unieke product ID’s  zijn vanaf 16 september vereist in de Google Shopping productfeed. Google vereist voor een groot deel van de product categorieën dat minstens 1 of 2 unique product identifiers zijn ingevuld. Met uitzondering van op maat gemaakte goederen. Hiervoor heeft Google identifier exists=false in het leven geroepen. Lees hier meer over in dit blog.
  • Oktober 2013 – Deze maand zagen Google AdWords Shopping Campaigns uitrollen. Een verbeterde manier om binnen AdWords een Shopping campagne aan te maken. Meer uitleg hierover vind je verderop in dit blog.
  • November 2013 –  Google rolt nu ook Google Shopping uit in de volgende landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Mexico, Noorwegen, Polen, Zweden en Turkije. Met name de mogelijkheid om nu ook in België te adverteren met een Google Shopping is voor Nederlandse adverteerders interessant. Vooral nu de klikprijzen daar nog laag liggen en het aantal aanbieders nog beperkt is. Dit is relatief eenvoudig, aangezien je geen productfeed hoeft te vertalen. In het Merchant Center maak je een 2e datafeed aan kies je als doelland België. Daarna kun je in een Belgische PLA campagne aanmaken in je AdWords account.

Lees de rest van het artikel op Frankwatcthing

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *