[VIDEO] Hoe realiseert u omzet of leads via Youtube?

Wilt u gebruik maken van video én tegelijkertijd omzet of leads realiseren? Dat kan! Bekijk de video of lees het blog.

HomeBerichten[VIDEO] Hoe realiseert u omzet of leads via Youtube?
Geplaatst 20 oktober 2020 - Geschreven door: Chloë Fonville

Wat is YouTube for Action?

YouTube for Action is hét format van Google waarbij u gebruik kan maken van video in combinatie met de automatische biedstrategieen; conversies maximaliseren of doel CPA. Binnen de campagne wordt dan niet geoptimaliseerd op bereik maar op conversies. Op deze manier kunt u YouTube inzetten als performance kanaal. 

Welke kansen biedt YouTube for Action?

Waar u eerder YouTube alleen voor bereik kon gebruiken biedt YouTube for Action de kans om uw performance kanalen uit te breiden. Met een YouTube for Action campagne profiteert u van zichtbaarheid binnen YouTube waarbij u tegelijkertijd stuurt op conversies. Binnen het YouTube for Action format is het toevoegen van een call to action verplicht. Zo kunnen gebruikers gemakkelijk naar de website klikken. De call to action bestaat uit 10 tekens welke u zelf mag invullen. Afhankelijk van het product of de dienst zou u kunnen kiezen voor “koop nu” of “Meer info”. 

Wat zijn de best practices?

SDIM deelt een aantal best practices voor de optimale YouTube for Action campagne. 

  • Maak gebruik van een apart Google Ads account. Voor video geldt op dit moment altijd het last-click attributiemodel, ook al heeft u het in het account gewijzigd. De conversie zal altijd aan search worden toegeschreven als dat de laatste interactie is. Om de volledige waarde van video inzichtelijk te krijgen zet u de campagne daarom in een apart Google Ads account. 
  • Gebruik in het Google Ads account zowel micro conversies als macro conversies. De micro conversies neemt u pas mee in de kolom “alle conversies” indien u niet genoeg conversiedata verzamelt met de macro conversies. Voorbeelden van micro conversies zijn bijvoorbeeld; nieuwsbriefinschrijvingen, klik op telefoonnummer, product toegevoegd aan de winkelmand. Macro conversies zouden bijvoorbeeld een aankoop of een ingevuld formulier kunnen zijn.
  • Zorg ervoor dat u begint met de doelgroepen welke de hoogste intentie hebben. Kies afhankelijk van uw budget en frequentie eerst voor Remarketing, dan voor Custom Intent vervolgens voor In-market en als laatste voor Custom affinity audiences. Google raadt aan om Custom intent altijd in een YouTube for Action campagne te verwerken als het volume het toelaat.
  • Maak per apart doelgroeptype 1 advertentiegroep. Als je een campagne hebt gericht op Affinity zorg er dan voor dat u elke losse affinity in een aparte advertentiegroep zet. Zo heeft u bijvoorbeeld 1 advertentiegroep met sports fans en een aparte advertentiegroep met outdoor enthusiasts.
  • Gebruik minimaal 5 verschillende advertenties per campagne met ten minste 2 à 3 verschillende varianten per advertentiegroep. Zo geeft u de machine learning van Google de kans om te optimaliseren. U kunt testen met verschillende video’s, cta’s of url’s. 
  • Stel ten minste 4 sitelinks per video campagne in. Google geeft aan dat het toevoegen van sitelinks op mobiel kan zorgen voor 40% meer conversies, 20% meer klikken en een 30% lagere CPA.  
  • Zorg ervoor dat u speciale video’s laat creëren welke aan de best practices van YouTube for Action video’s voldoet.
    • Maak gebruik van zowel video als geluid 
    • Zorg ervoor dat u de aandacht van de gebruiker in de eerste 5 seconden trekt
    • Deel functionele voordelen van het product of de dienst
    • Deel uw merk/logo in de eerste 5 seconden om ervoor te zorgen dat gebruikers u onthouden
    • Maak een video geschikt voor mobiel
    • Voeg een call to action toe in de video

Start vandaag nog met YouTube for Action

Video maakt een steeds groter deel uit van de online content. Ga vandaag nog aan de slag met het maken van video’s voor YouTube for Action. Heeft u nog vragen? Neem contact met ons op.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.