SDIM op bezoek bij Google en LinkedIn in Dublin – Deel 2 SDIM Tech Tour 2017

Na een bezoek aan Facebook en Microsoft op Tech tour day 1 leest u nu de ervaringen op dag 2 in Dublin. In dit tweede verslag van de SDIM Tech Tour 2017 leest u alles over het bezoek aan de Europese hoofdkantoren van Google en LinkedIn. SDIM deelt graag haar belevenissen en de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze organisaties, die u als organisatie in de gaten moet houden.

Team SDIM bij Google HQ Dublin

Google HQ Dublin

SDIM beschikt als een van de weinige bedrijven in Nederland over alle vijf bedrijfsspecialisaties van Google. Een bevestiging van Google dat SDIM expertise en duurzame prestaties bij de klant heeft laten zien op het gebied van mobile, search, display, shopping en video ads. Een dergelijke toekenning krijgt een bedrijf niet zomaar. Google vergelijkt partnerbureaus aan de hand van een groot aantal criteria. SDIM haalt een Google Partner agency ‘Prestatie Index’-score van 99% en behoort daarmee tot de beste bureaus volgens Google. Ter vergelijking: de gemiddelde score in Nederland is ongeveer 80%.

SDIM heeft mede hierdoor een voorkeurspositie binnen Google gekregen. Zo kan SDIM altijd bij haar directe contactpersoon in Dublin terecht met alle vraagstukken. Tevens adviseert Google SDIM over verschillende strategieoplossingen en worden klanten van SDIM hierbij betrokken via verschillende masterclasses en evenementen. Ook biedt de samenwerking klanten van SDIM de mogelijkheid om via een 3-way meeting (klant, SDIM en Google) een online strategie te bepalen. Door deze mogelijkheden via Google kan SDIM zich als bureau continu blijven verbeteren, maar het grote voordeel is dat we onze klanten naar een hoger niveau tillen.

Hoe ziet een werkdag bij Google eruit?

Vanzelfsprekend verloopt het meeste contact tussen SDIM en Google digitaal of telefonisch. Het was dan ook erg leuk om nu persoonlijk een werkdag bij Google te mogen ervaren. Leuk om te weten is dat er zo’n 6.000 mensen werken. SDIM kreeg te horen dat er dagen zijn dat iemand door het gebouw kan lopen zonder bekende collega’s tegen te komen. Verder kunnen medewerkers ook 24 uur per dag en 7 dagen per week in het gebouw terecht. Het werk bij Google gaat altijd door als ‘Googler’.

Uitzicht Google Dublin

Uitzicht tijdens de meeting

Google HQ Dublin met typisch Iers weertje

Google HQ Dublin met een Iers sfeertje

sdim on google wall dublin

Google wall; de groeten van SDIM 🙂

Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen bij Google

Tijdens het gesprek is, behalve over diverse klantcases, ook uitgebreid gesproken over Google For Jobs, Adwords Experience en Google Ad Grants en nieuwe features in Google Shopping. Zo is de grootste wijziging sinds jaren de nieuwe Adwords Experience die Google op dit moment wereldwijd lanceert. Hieronder een overzicht van een aantal besproken functionaliteiten in de nieuwe Adwords-interface.

  • Er zijn nieuwe grafieken en rapporten gepubliceerd die zijn uitgebreid zoals bijvoorbeeld de kwaliteitsscorekolommen ‘historie advertentierelevantie’ en ‘ervaring op bestemmingspagina’.
  • De kolom conversiecategorie is helaas op zoektermniveau niet meer beschikbaar in de nieuwe Adwords experience. Hierdoor is het niet mogelijk om handmatig onderscheid te maken tussen ‘zachte’ en ‘harde’ conversiedoelen op zoekwoordniveau.
  • Er is een nieuwe automatische bieding mogelijk via de instelling ‘conversies maximaliseren’.
  • Het is nu mogelijk om bod-aanpassingen te doen op een oproepextensie.

Bezoek aan LinkedIn HQ

Na een enerverende rondleiding bij Google stond onze volgende afspraak gepland bij Linkedin in het nieuwe EMEA Head Office. LinkedIn is het meest geschikte sociale platform voor verschillende zakelijke doeleinden. Het is een doelgerichte en efficiënte tool en wordt maandelijks door 4,2 miljoen Nederlanders bezocht. LinkedIn is inmiddels de 6 miljoen Nederlandse accounts gepasseerd. Wereldwijd staat de teller op 467 miljoen leden, 18 procent meer dan vorig jaar. Er zijn 4 miljoen bedrijfspagina’s. In het derde kwartaal trok de site 106 miljoen bezoekers per maand; 60 procent daarvan komt via de smartphone. Het grootste nieuws op het gebied van LinkedIn van afgelopen jaar was natuurlijk de overname door Microsoft voor een recordbedrag van 26,2 miljard dollar.

SDIM bezoek aan LinkedIn Dublin

 

Aantal Nederlandse LinkedIn leden

Bron: Marketingfacts Stats Dashboard.

Social Selling via LinkedIn

Social media worden steeds vaker ingezet om zakelijke doelstellingen te behalen. Met name LinkedIn wordt als tool gebruikt om zakelijke connecties te genereren. De focus tijdens ons bezoek aan het Europese hoofdkantoor lag voornamelijk op Social Selling. Social Selling houdt in dat prospects worden gevonden en overtuigd om klant te worden.

Sales Navigator, tool voor B-to-B leadgeneratie

De tool ‘Sales Navigator’ maakt het voor bedrijven mogelijk zich te richten op de juiste klanten en bedrijven en deze groep op een persoonlijke manier aan te spreken. Sales Navigator is speciaal ontwikkeld voor salesprofessionals die interessante leads niet via hun eigen LinkedIn-pagina, maar binnen een apart dashboard bundelen. Zo maakt deze functionaliteit het bijvoorbeeld gemakkelijk om leads op te slaan. Daarnaast is het mogelijk om op basis van het eigen salesprofiel voorkeuren op te bouwen en dit ook via de optie ‘Teamlink’ te delen met collega’s. Op deze wijze wordt ook intern het netwerk vergroot. Is een lead gevonden? Via Sales Navigator is het mogelijk om deze persoon te benaderen via LinkedIn Inmail. Volgens LinkedIn vergroot Social Selling de kans op succes met 51 procent en zelfs met 78 procent voor mensen die geen social media inzetten.

Trends en ontwikkelingen bij LinkedIn

Naast Sales Navigator heeft LinkedIn in de afgelopen maanden ook een aantal andere belangrijke ontwikkelingen doorgevoerd die zeker voor adverteerders zeer relevant zijn. Na de overname door Microsoft lijkt de focus van LinkedIn duidelijker dan voorheen te liggen op het vergroten van de advertentie-inkomsten. Een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen:

  • LinkedIn Conversiemeting
    Door middel van de conversiemeting is het voor adverteerders makkelijker geworden om het succes van advertentiecampagnes te monitoren.
  • LinkedIn Remarketing
    Remarketing op LinkedIn was lange tijd niet mogelijk. Vanaf begin 2017 is het mogelijk geworden om remarketingcampagnes op te zetten binnen LinkedIn. Op deze manier kunnen adverteerders kwalitatief verkeer beter aan zich binden en complexere advertentiecampagnes opbouwen.
  • LinkedIn Sponsored Inmail
    Sponsored Inmail is een nieuw advertentiemodel van LinkedIn. Daarmee is het mogelijk om rechtstreeks berichten naar specifieke doelgroepen te sturen op basis van bijvoorbeeld e-mailadressen, bedrijfsnamen, titel, functie etc. Behalve via het nieuwsoverzicht zijn LinkedIn- gebruikers nu ook te benaderen via de LinkedIn-Inbox.
  • LinkedIn Lead Ads
    LinkedIn Leads Ads zijn gericht op het verkrijgen van leads direct via de LinkedIn website. LinkedIn-gebruikers worden niet naar een website gestuurd, maar kunnen direct een leadformulier invullen. Alle benodigde en beschikbare informatie van de gebruikers wordt direct en automatisch ingevuld in het formulier; dit moet de conversie vergemakkelijken.
  • LinkedIn Video
    LinkedIn is druk bezig met het faciliteren van LinkedIn-videocontent. Voorheen was het alleen mogelijk om videocontent door middel van derden zoals YouTube te uploaden binnen LinkedIn. Dit bracht van tijd tot tijd problemen met zich mee. Om dit proces te vergemakkelijken is LinkedIn van plan om content direct te uploaden via LinkedIn.
  • LinkedIn Profiel
    Het profiel van LinkedIn-gebruikers is in 2017 sterk aangepast. Het design van desktop lijkt een sprong gemaakt te hebben naar het design van de LinkedIn-app op mobiel. Hierdoor krijgt het standaard LinkedIn-profiel een modernere uitstraling en ligt de nadruk meer op de activiteiten en content van de gebruiker.

LinkedIn advertising

Het bezoek aan LinkedIn was meteen de afsluiting van de SDIM Tech Tour 2017. Het was wederom een prachtige ervaring, SDIM is uiteraard erg dankbaar voor de gastvrijheid van haar partners. Heeft u deel 1 van het verslag met daarin de laatste trends en ontwikkelingen bij Facebook en Microsoft (Bing Ads) nog niet gelezen? Bekijk deze dan hier.

Heeft u een vraag of opmerking over adverteren op LinkedIn? SDIM is in staat om kwalitatief hoogwaardige campagnes op te zetten en resultaatgericht te werk te gaan. Oftewel: het trekken van meer kwalitatieve bezoekers en uiteindelijk het genereren van meer leads/verkopen. Neem voor meer informatie contact op met de LinkedIn-specialisten van SDIM.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *