Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opIs het voor uw B2B-bedrijf belangrijk om zoveel mogelijk leads te genereren? Dan zijn lead gen-formulieren mogelijk geschikt om uw doelstelling te behalen. Met dergelijke formulieren betrekt u potentiële klanten bij het bedrijf, bijvoorbeeld door hen een gratis whitepaper of demo aan te bieden na het invullen van contactgegevens. Dat is met name interessant voor B2B-bedrijven die geen tastbare producten verkopen en persoonlijk contact met de klant voorop stellen. Ze zijn toepasbaar in drie fasen van de marketing funnel: awareness, consideration en action.
In dit blog beschrijven we de werking van lead gen forms op Facebook, LinkedIn en Google. Per kanaal benoemen we de voor- en nadelen. Ten slotte geven we 3 handige tips voor leadformulieren.
Facebook en LinkedIn bieden mogelijkheden om leads te verzamelen via betaalde advertenties. Dit doet u via – u raadt het al – leadformulieren. Gebruikers klikken op een knop in de advertentie, bijvoorbeeld ‘nu aanmelden’ of ‘gratis downloaden’. Vervolgens dienen zij gegevens in te vullen die door de beheerder van de advertentie (dat bent u) worden opgevraagd. Zodra de gebruiker op verzenden klikt, ontvangt u diens contactgegevens en heeft u dus een lead.
Beide socialmedia-kanalen hebben voor- en nadelen. Het verschil zit hem vooral in de doelgroepen. Facebook laat de adverteerder kiezen uit een breed scala aan targetingopties, gebaseerd op bijvoorbeeld interesses en gedrag. LinkedIn heeft die opties ook, maar richt zich voornamelijk op zakelijke informatie die de gebruiker zelf heeft ingevuld op zijn persoonlijke pagina. Denk aan gegevens zoals de functietitel, industrie, bedrijfsnaam en bedrijfsgrootte. LinkedIn is dus vaak een geschikter platform om B2B-leads binnen te halen. Facebook is geschikter voor doelgroepen die daarbuiten vallen. Dat betekent niet dat LinkedIn altijd geschikter is voor B2B-bedrijven. Uw doelgroep kan immers zomaar op Facebook te vinden zijn.
Zowel Facebook als LinkedIn vullen de gegevens van gebruikers automatisch aan, zodat zij slechts twee keer hoeven te klikken om een leadformulier te verzenden. Hierdoor kunt u in potentie veel leads genereren.
Niet onbelangrijk is dat de kosten per klik meestal goedkoper zijn op Facebook in vergelijking tot LinkedIn.
Sinds kort biedt Google Ads ook de mogelijkheid aan om leadformulieren als extensies toe te voegen aan een campagne of advertentiegroep. Deze functie is op het moment van schrijven in bèta en nog niet beschikbaar in alle accounts.
De lead form extensie in Google Ads bestaat uit drie onderdelen: een call-to-action, een pagina met in te vullen contactgegevens en een bedankpagina. U kunt zelf bepalen welke informatie de gebruiker moet invullen. Ook kunt u het formulier naar eigen wens ontwerpen door een achtergrondafbeelding en beschrijvingen toe te voegen.
U weet nu waar u leadformulieren kunt gebruiken, maar hoe moeten ze eruit zien? Hier volgen drie best practices:
U kunt lijsten met leads uit social media en Google handmatig downloaden als losse CSV-bestanden. Dit is echter omslachtig en kost veel tijd, omdat er een dubbele boekhouding ontstaat. Het is handiger om een koppeling te maken tussen de leadcampagnes en het CRM van het bedrijf. Zo ontvangt en bekijkt u alle nieuwe leads op één plek.
Wilt u lead gen-formulieren inzetten voor uw bedrijf? SDIM ontzorgt u volledig in het aanmaken en adverteren van leadformulieren. Samen spreken we van tevoren concrete doelen af. Met inzichtelijke rapportages geven we vervolgens inzicht in de voortgang van de leadcampagne. Neem contact op voor vrijblijvend advies op maat.
Wilt u de herkomst en waarde van telefonische leads voor uw bedrijf inzichtelijk maken? Lees dan onze blog over call tracking.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord