Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opHet observeren van het gedrag van bepaalde doelgroepen, in Google Ads, kan inzichten geven die u verder helpen om later meer resultaat uit uw Search Ads campagnes te halen. Ook de algoritmes van Google werken beter als doelgroepen in ter observatie worden ingesteld.
Als vast onderdeel van de set-up van een adgroup is het belangrijk om het gedrag van doelgroepen, binnen uw search campagnes, te observeren. De informatie over het gedrag van de doelgroepen kunt u later gebruiken om uw campagne te verbeteren.
Het observeren van doelgroepen heeft 3 belangrijke redenen:
Het toevoegen van doelgroepen kost geen geld, het verwerft uitsluitend meer inzichten. Wees dus niet voorzichtig met het toevoegen van doelgroepen ter observatie.
Het is belangrijk dat u uit verschillende categorieën doelgroepen ter observatie toevoegt aan uw campagne.
Als de Google Ads re-marketing Tag (algemene site tag) op de site is geplaatst kunt u diverse doelgroepen op basis van websitebezoekers aanmaken. SDIM maakt gebruik van een standaard basis lijst met doelgroepen op basis van website bezoekers. De doelgroepen die u zou kunnen aanmaken zijn:
Uiteraard kan deze voor élke site specifiek worden aangepast.
Zoals u ziet adviseert SDIM om doelgroeplijsten op basis van 540 dagen te maken. Dit ivm de ideale werking van de automatische biedstrategieën (DoelCPA en DoelROAS).
Doelgroepen op basis van In-market segmenten zijn doelgroepen die bestaan uit mensen die waarschijnlijk sneller geneigd zijn om een aankoop te gaan doen binnen dat segment. Voeg dus meerdere in-market segmenten ter observatie toe aan uw campagne om te observeren welke in-market doelgroep optimaal presteert. Dit kunnen er uiteraard ook meerdere zijn).
Ook kunnen bepaalde demografische aspecten kunnen voor uw product of dienst bovengemiddeld interessant zijn. U kunt diverse demografische aspecten zijn die voor u interessant zijn om te observeren. Denk aan bijvoorbeeld ouderlijke status, huwelijkse status, Onderwijs niveau of winstituatie.
Dit zijn doelgroeplijsten van consumenten die gegroepeerd zijn op basis van gewoontes en voorkeuren. Observeer dus altijd een of meerdere affiniteitsdoelgroepen om te kunnen bepalen welke affiniteitsdoelgroep voor u interessant is.
Voeg ook vergelijkbare doelgroepen toe. Dit zijn automatisch aangemaakte, uitgebreide, doelgroepen van mensen met interesses die vergelijkbaar zijn met doelgroepen op basis van websitebezoekers. Similar Audiences zien niet direct beschikbaar en moeten dus op een later moment aan de campagne worden toegevoegd.
U kunt er ook voor kiezen om klantenlijsten aan uw campagnes toe te voegen. Het is immers zeer interessant om te observeren hoe uw klanten zich gedragen. Ligt het conversiepercentage mogelijk lager of hoger? Een gepaste actie kan ondernomen worden.
U heeft de keuze om de doelgroepen op campagne- of op Adgroup niveau te observeren. Hierbij dient u goed af te wegen welke keuze u maakt, immers gaat de verzamelde data verloren als u dit later wijzigt.
In veruit de meeste gevallen adviseert SDIM om doelgroepen ter observatie toe te voegen op adgroup niveau. U bent dan in de toekomst vrij om ook adgroups aan te maken waarin u doelgroepen Target. Indien uw campagne een zeer hoog volume conversies behaald kunt u doelgroepen ook op campagne niveau toevoegen. Eventuele Target in de toekomst kunt u in de toekomst dan in een andere campagne opstarten.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een reactie