Google Ads campagnes

(Google Ads) marge optimalisatie met Analytics

HomeHelpcentrumGoogle Ads campagnes(Google Ads) marge optimalisatie met Analytics

Als u een goede Google Ads campagne draait voor uw webwinkel dan doet u dat, hopelijk, op basis van concrete doelstellingen en uitgangspunten. Het is altijd verstandig om uw campagne manager(s) te vertellen wat de maximale kosten per bestelling maximaal mogen zijn, of welk percentage van de door Google Ads gerealiseerde verkopen mag worden besteedt om die omzet te realiseren

Optimalisatie doelstellingen herhaald

Voor de zekerheid eerst nog wat herhaling. Grofweg zijn er nu drie uitgangspunten waarop een actiematige campagne kan word ingestoken:

  • click gebaseerde optimalisatie – meer clicks uit een budget halen, of: zoveel mogelijk clicks halen tegen bepaalde maximale kosten per click
  • conversie optimalisatie – meer aantallen bestellingen/leads uit een budget halen, of: zoveel mogelijk bestellingen halen tegen afgestemde maximale kosten per bestelling
  • omzetoptimalisatie – meer omzet uit een budget halen, of: zoveel mogelijk omzet halen tegen vooraf afgestemde maximale kosten als percentage van die gerealiseerde omzet

Als u niet wist dat u bovenstaande met uw bureau kunt afspreken dan moet u echt contact opnemen. Vooralsnog moet u er maar op vertrouwen dat dit kan en klopt. U kunt namelijk nog verder gaan, namelijk marge optimalisatie. Simpelweg het realiseren van meer marge/winst uit een campagne, ongeacht omzet of aantal bestellingen. Als het meer winst oplevert is het goed.

Voor welke bedrijven is marge optimalisatie nuttig

Als u producten verkoopt waar u veel marge op maakt, maar ook en aantal producten die u om andere redenen opneemt in uw assortiment, maar waar u procentueel weinig marge op maakt, dan kan het gebeuren dat uw Google Ads campagne veel bestellingen oplevert en veel omzet realiseert, maar helaas voor , precies op de producten die u weinig winst opleveren. Samengevat:
  • webshops (het gaat om sales gerichte campagnes)
  • met sterk variërende productprijzen
  • marge percentage per product staat in uw productdatabase erbij
  • de marge/winst per product varieert sterk

Winkelwagen meten, Hoe werkt het?

Zowel in Google Ads als in Google Analytics, als in een aantal andere systemen kunt u uw winkelwagen meten. U kunt zelfs de inhoudt van de winkelwagen zien, de btw uitsplitsen enzovoorts. Wat veel mensen niet weten is dat u ook andere variabelen kunt instellen. Eigenlijk kan alle informatie die verschijnt op uw winkelwagen pagina’s meten. Onthoudt u dit even…

Wat doet een winkelwagen eigenlijk? Op basis van de keuzes van uw website bezoeker worden artikelen uit de productdatabase ingeladen. Daar zit precies de truc. Er wordt dus productinformatie ingeladen op de winkelwagen pagina. Dat betekent dat als u uw marges in uw database heeft, dat u die dan ook in de HTML van winkelwagen pagina kunt inladen.

Als u de marge informatie op de “bedankt voor uw bestelling” pagina inlaadt kan dit dus ook worden uitgelezen door een meetsysteem als Aalytics, of de Google Ads conversion tracking code. Et voila, u kunt dan in Analytics zien hoeveel marge een zoekwoord oplevert. Dat betekent dat u uw kewords kunt optimaliseren op zoektermen die u het meeste marge opleveren.

Mitsen en maaren

We horen u denken: “ik wil mijn marge informatie niet vrijgeven op mijn website!” En daar heeft u gelijk in. Daar is echter wel een oplossing voor. Afgezien van het feit dat deze informatie alleen in de broncode staat en dus niet op de website zelf, kan deze marge informatie netjes worden “versleuteld”, waardoor het een betekenisloos gegeven wordt voor lezers. Dat klinkt alweer ingewikkeld, maar is het absoluut niet.

Neem eens contact op als u meer wilt weten over campagne optimalisatie op basis van concrete doelen en uitgangspunten. U zult verbaasd zijn over hoeveel meer en rendabeler resultaat uit een campagne gehaald kan worden.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op