Behaal (aanvullend) resultaat

Doelgroepen targeten in Google Ads Search

Doelgroepen Targeten in Google Ads is een mogelijkheid om meer resultaat uit uw campagnes te halen. Indien uw Search Ads campagne geen of niet voldoende resultaat behaald is er dus de mogelijkheid om doelgroepen te targeten. Het voordeel hiervan is veelzijdig en verdient uw aandacht als u de resultaten van uw Search campagnes wilt verbeteren.

HomeHelpcentrumGoogle AdWords campagnesDoelgroepen targeten in Google Ads Search

Er zijn altijd optimalisatieslagen die een Ads Search campagne beter maken, maar kent u de mogelijkheden van het targeten van doelgroepen al? In dit artikel gaat SDIM dieper in op de mogelijkheden van het targeten van doelgroepen. Zelfs campagnes die geen resultaat behalen met hoge kosten, kunnen door het targeten van doelgroepen goed worden.

Waarom doelgroeptargeting

SDIM wil Search Ads campagnes zo gericht mogelijk inzetten om het beoogde doel van de campagne te kunnen bereiken. Door een expliciete doelgroep te targeten kunt u andere zoektermen in uw campagne opnemen, die zonder gerichte inzet op doelgroep niet zouden scoren. Denk aan zoektermen die niet specifiek genoeg zijn voor álle mensen, maar voor een specifieke doelgroep wél relevant kunnen zijn.

Welke doelgroeptargets zijn mogelijk?

Voor het targeten van doelgroepen kun je een keuze maken uit alle doelgroep mogelijkheden die Google Ads biedt:

  • In-market segmenten;
  • Affiniteitsdoelgroepen;
  • Websitebezoekers;
  • Klantenlijsten;
  • Demografische aspecten.

Mogelijkheden om doelgroeptargeting inzetten

Er zijn 3 situaties waarin de inzet van de target doelgroepen waardevol is.

  1. Uw campagne scoort moeizaam / slecht ten opzichte van uw doelstelling; u kunt doelgroep targeting inzetten op een bestaande zoekwoordenset/adgroup.
  2. Als uw campagne prima resultaat behaalt volgens uw doelstelling, kunt u uitbreiden met doelgroeptargeting door andere, minder voor de hand liggende zoektermen, toe te voegen met een target op een specifieke doelgroep.
  3. Als u andere teksten wilt tonen aan een bepaalde doelgroep

Situatie 1: Doelgroeptargeting slecht scorende campagne

U heeft diverse advertentiegroepen met diverse zoekwoorden die niet goed scoren. U kunt de targeting specifieker maken en dus kosten snijden door specifieke doelgroepen te targeten. Om te bepalen welke doelgroep hiervoor het meest geschikt is kunt u het best de data laten spreken. Daarbij is het belangrijk om in een eerdere fase doelgroepen ter observatie aan uw campagne of adgroups toegevoegd te hebben.  De doelgroep die de beste scores hebben komen in aanmerking voor doelgroeptargeting.

Uiteraard kunt u ter inspiratie ook een doelgroepanalyse in Google Analytics doen of op basis van “een goed gevoel” een doelgroep selecteren.

Een voorbeeld:

Een nieuwe webshop voor industriële lampen adverteert in het zoeknetwerk van Google. Door de inzet van onder meer hoog volume zoekwoorden als [industriële hanglampen] en [industriële vloerlampen] worden de kosten al snel hoog en blijft betaalbaar resultaat uit. Na analyse van de doelgroep resultaten uit de branded zoektermen (bedrijfsnaam) blijkt het in-marketsegment “lampen en fittingen” bovengemiddeld goed te scoren. Deze doelgroep kan worden ingezet als target doelgroep voor de relatief dure zoekwoorden. Als na enige tijd blijkt dat het resultaat goed is, kan een andere doelgroep toegevoegd worden en kan voor deze lampenwebshop steeds meer resultaat worden behaald.

Noot: Indien uw campagne in deze situatie op een doel-CPA of een doel-ROAS strategie draait is het niet altijd nodig om doelgroepen te targeten. Google gebruikt de resultaten van de observatiedoelgroepen om een optimaal resultaat te behalen. Echter kan het lang duren voordat het algoritme van Google de juiste instellingen gevonden heeft en adviseren wij vaak om langzaam op te bouwen en doelgroepen uit te breiden zodra de resultaten dit toelaten.

Situatie 2: Doelgroeptargeting met andere zoekwoorden

Er kan voor gekozen worden om op een geheel andere zoekwoordenset te adverteren indien een specifieke doelgroep wordt getarget. We zullen gelijk een voorbeeld geven:

Een aanbieder van met logo bedrukte give aways kan álle artikelen bedrukken die denkbaar zijn. Om er zeker van te zijn dat alle relevante zoekopdrachten worden ondervangen met Search Ads zijn de modified broad zoektermen +bedrukken en +logo toegevoegd aan de zoekwoordenlijst. Deze zoekwoorden worden getarget op websitebezoekers in de afgelopen 180 dagen, zodat hij zeker weet dat hij zijn doelgroep niet verliest in de zoektocht naar een passend product.

Situatie 3: Doelgroeptargeting met andere teksten

Uiteraard kan doelgroeptargeting ook worden ingezet om andere teksten te tonen.  Een leuk voorbeeld hiervan is van een aanbieder van Sim Only abonnementen. Deze wil zijn klanten, die altijd op zoek zijn naar een aanbieding, graag behouden. Hij neemt de zoekterm “telefoon abonnement” op in zijn campagne en toont zijn zeer gerichte advertentietekst alleen aan mensen die op de klantenlijst staan: Bent u van plan over te stappen? Wij geven korting als u langer blijft!

Hoe doelgroepen Targeten

Doelgroepen targeten kan door doelgroepen toe te voegen op campagne- of op adgroup niveau (afhankelijk van het volume). Bij het toevoegen van de doelgroep kunt u kiezen voor observeren of targeten.

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *