Terug naar cases

Hoe Sanquin met een full funnel Arbeidsmarktcampagne een YOY uplift in sollicitaties realiseerde van 23%

Sanquin staat, volgens een onderzoek van Randstad, in de top 3 van beste en meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. Toch heeft ook Sanquin moeite met het vervullen van functies binnen de IT en Research/Laboratorium sector. SDIM draaide een full funnel vacaturemarketing campagne gericht op deze sector en Sanquin zag een YOY uplift van 23% in sollicitaties. Meer weten? Lees het in deze case!

De strategie

Om niet alleen awareness te creëren onder de IT en Research/Laboratorium doelgroep, maar ook een nieuwe stroom sollicitaties te realiseren was er een full funnel aanpak vereist.

SDIM is gestart met een doelgroepanalyse. Op welke kanalen bevindt de doelgroep zich? Zowel de IT als de Research/Laboratorium doelgroep kon goed bereikt worden op LinkedIn, Meta, Google en Indeed waarbij de IT doelgroep aanvullend via DV360 Display en Reddit bereikt kon worden.

Na de doelgroepanalyse werd de funnel opgebouwd. Google en Indeed zijn Sell kanalen waar de gebruiker op zoek is naar informatie. Meta, LinkedIn, Reddit en Display zijn upper funnel kanalen welke goed zijn om bereik te realiseren.

sanquin full funnel

De campagnes

Elke fase wordt afgerekend op een andere KPI, daarnaast is voor elke fase een aparte aanpak gekozen qua boodschap, content en landingspagina. De best presterende advertenties in touch, op basis van cpm, en tell, op basis van ctr, hiernaast.

Touch

In de touch fase wil Sanquin zichzelf als werkgever neerzetten bij de potentiële doelgroep. Om Sanquin als werkgever goed te laten zien is gekozen voor een video. Mocht de gebruiker doorklikken dan landt deze op een algemene werken bij pagina van Sanquin.

  • KPI: CPM
  • CTA: Ontdek werken bij Sanquin
  • Content: Video
  • Landingspagina: https://www.sanquin.org/nl/werken-bij

Tell 

In de tell fase worden de potentiële kandidaten meegenomen in de USP’s van werken bij Sanquin. Hier is gekozen voor beeld om zo de focus te leggen op het doorklikken naar de website. Sanquin heeft landingspagina’s ontwikkeld voor de Tell fase die goed aansloten bij de campagnes.

  • KPI: Klikken
  • CTA: Bekijk onze vacatures
  • Content: Beeld
  • Landingspagina: https://www.sanquin.org/nl/werken-bij/ict en https://www.sanquin.org/nl/werken-bij/lab

Sell

In de sell fase zoekt een gebruiker naar informatie over de vacatures. De focus hier is de gebruiker leiden naar de juiste vacatures.

  • KPI: Sollicitaties
  • CTA: Solliciteer direct
  • Content: Vacaturetekst
  • Landingspagina: Specifieke vacature landingspagina’s

De resultaten

De campagnes hebben in totaal 4 maanden live gestaan. Door middel van een uitgebreid campagnedashboard in Lookerstudio gemaakt door onze Analytics specialisten werd de campagne tijdens deze periode nauwkeurig gemonitord en geoptimaliseerd.

De eindanalyse gaf de volgende conclusies:

  • De voorafgestelde prognoses qua CPM, klikken en sollicitaties werden ruimschoots behaald.
  • Naast sollicitaties uit de sell fase zijn er ook aanvullend sollicitaties gerealiseerd uit de Touch en Tell fase.
Het totaal aantal sollicitaties steeg tijdens de campagneperiode in 2023 met 23% ten opzichte van 2022

De ervaring van Sanquin

De campagnes zijn tot stand gekomen in opdracht van en in samenwerking met de HR en de Communicatie afdeling van Sanquin.

“SDIM heeft ons stap voor stap meegenomen in alle analyses van de data. En geholpen met de vertaling van de data naar concrete conclusies. Ook in het maatwerk leveren in het inzetten van budget op welk kanaal zijn we goed geadviseerd. ”

 

“Wat me enorm beviel tijdens onze samenwerking met SDIM, was hun constante monitoring en optimalisatie van de campagneresultaten. “

Vragen over Hoe Sanquin met een full funnel Arbeidsmarktcampagne een YOY uplift in sollicitaties realiseerde van 23%?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op