Kies bewust voor online marketing bij een agency of aan klantzijde
Je bent op zoek naar een baan als online marketeer. Er zijn veel keuzes om te maken. Je weet waarschijnlijk al of je beter past in een allround functie of dat je liever een specialist wilt zijn. Dan staat er nog een laatste vraag open: gaat je voorkeur uit naar een functie bij een agency of werk je liever aan klantzijde? We denken graag met je mee door je mee te nemen in de verschillen. Je kunt dan voor jezelf bepalen wat voor jou de voordelen en de nadelen zijn.
In de selectieprocedure bij SDIM zien we het maar al te vaak: een kandidaat zoekt een baan in online marketing maar heeft geen specifieke voorkeur voor werken aan klantzijde of werken aan bureauzijde. Omdat wij in de sollicitatieprocedures veel aankomend online marketeers spreken, begrijpen we het natuurlijk goed als iemand de keuze nog niet kan maken, omdat de verschillen nog onbekend zijn. We vinden het belangrijk dat een kandidaat keuze voor een bureau of een agency weloverwogen maakt, zodat de kandidaat uiteindelijk op de juiste plek terecht zal komen en optimaal kan genieten van een baan. We schetsen in dit artikel de belangrijkste verschillen zodat de keuze makkelijker wordt.
Online marketing aan klantzijde
Online marketing aan klantzijde betekent dat je gaat werken op een afdeling van een bedrijf waar je de online marketing van één specifiek merk gaat doen. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf zal er een (online) marketing afdeling zijn waar diverse takken van online marketing worden ingezet om dat specifieke merk te positioneren en uiteindelijk voor dit merk bijvoorbeeld omzet, leads etc. te genereren. Online marketeers hebben, afhankelijk van de bedrijfsgrootte, algemene online marketing kennis en hoe groter een organisatie wordt zie je dat online marketeers zich meer gaan toespitsen op een specifiek kanaal. Je werkt in een team naar 1 doel. Er zijn ook bedrijven die een extern bureau inhuren voor (een deel van) hun online marketing. De keuze voor het inhuren van een agency is ook vaak gebaseerd op kennis. Aan klantzijde is vaak niet voldoende tijd en geld om álle online marketing ontwikkelingen op de voet te volgen en specialistische tooling aan te schaffen. Omdat de marketing afdeling van een bedrijf ondersteunend is aan de organisatie is het vaak zo dat het nemen van beslissingen over diverse schakels gaat.
Online marketing bij een agency
Online marketing werk bij een agency typeert zich doordat online marketing wordt ingezet voor verschillende bedrijven / merken. Dagelijks heb je, afhankelijk van je specialisme, te maken met uiteenlopende werkzaamheden voor diverse klanten. Bij een agency als SDIM lever je zelfstandig een dienst aan een klant en ben je dus zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze dienst. Je werk samen met collega’s, die andere diensten leveren, voor 1 klant. Omdat je zelf de specialist bent kunnen beslissingen dus snel genomen worden en je bent zelf verantwoordelijk voor de dienst die je levert. Omdat je samenwerkt met een diversiteit aan klanten brengt dit ook verantwoordelijkheden op het gebied van klantcontact met zich mee. Daarnaast heb je bij een agency, áltijd de meest recente kennis over ontwikkelingen in het online landschap binnen handbereik. Als je iets zelf niet weet dan is er áltijd een collega in de buurt die de laatste ontwikkelingen op een bepaald gebied wél kent. Jouw specialisme kun je dus op het allerhoogste niveau leveren aan je klant.
Specialisatie bij een agency
In de vorige alinea kwam het al een aantal keer naar voren dat specialisatie een facet is van online marketing bij een agency. Niet bij alle agency’s, maar wel bij SDIM, zul je specialiseren in een facet van online marketing. Dat is de beste manier om onze klanten op het allerhoogste niveau te kunnen servicen. Je specialiseert je dan bijvoorbeeld in SEO, Digital Advertsing, Content Marketing of Web Analytics / CRO. Je wordt dan op 1 van deze facetten opgeleid tot specialist. Daarnaast leer je uiteraard ook veel over de andere facetten van online marketing zodat je breed met een klant kan meedenken.
Kernmerken van werken bij een agency
Hieronder zullen we schematisch nog eens weergeven wat de grootste verschillen zijn tussen werken aan klantzijde of werken bij een agency
Agency | Klantzijde |
Je leert veel markten kennen | Je leert veel over 1 merk |
Je hebt te maken met strakke deadlines | Er zijn minder deadlines |
Werken aan meerdere projecten tegelijk | Werkt langere tijd aan 1 project |
Je bent een specialist in jouw vakgebied | Je bent breder inzetbaar |
Communicatie in team open en eerlijk | Belangen kunnen, verstrengelt zijn |
Ontwikkelingen worden op de voet gevolgd | Beperkte mankracht om alle ontwikkelingen te volgen. |
Werken voor meerdere klanten | Werken voor 1 merk |
Meer ad hoc werk / projecten | Projecten zijn veelal planmatig |
Hoogste kennisniveau binnen handbereik | Lager kennisniveau > Specialistische kennis wordt vaak ingehuurd |
Veel mogelijkheden met tooling | Minder mogelijkheden qua inzet van tooling |
Veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid | Vaak meer controle en “regeltjes” |
Wat is leuker?
Tja, dat moet je ons natuurlijk niet vragen. Wij vinden werken bij een agency het allerleukse wat er is. We vinden dit vooral leuk omdat het zo goed bij ons past. Wij willen de beste specialisten zijn en we willen uiteenlopende klant verder helpen met hun online marketing vraagstukken. We doen werk op de plek die het beste bij ons past.
Wat past bij mij?
Hierboven staan de belangrijkste kenmerken van werken aan klantzijde of bij een agency uitgeschreven. Nu is het belangrijk om na te gaan wat het beste bij jouw wens én karakter past. Het maakt je werk namelijk eenvoudiger én leuker als je op de, voor jou, juiste plek komt te werken. Overdenk dus goed hoe een dag bij een agency óf aan klantzijde eruit zou komen te zien. Dan kan je gerichter en goed voorbereid starten met solliciteren.
Mogelijk heeft dit artikel je geholpen bij het maken van de juiste keuze of wil je meer informatie over dit onderwerp, stuur dan gerust een mail naar hr@sdim.nl. Wie weet kunnen we je helpen bij het maken van de best passende keuze. En wie weet is SDIM digital marketing agency voor jou de best passende plek! Ben je benieuwd naar de actuele vacatures bij SDIM? Kijk dan even op de SDIM vacaturepagina.