5 redenen om op tijd met uw feestdagen campagnes te starten

Hoewel de feestdagen in de zomer nog ver weg lijken, is het dán al belangrijk om na te denken over – én aan de slag te gaan met – advertentiecampagnes voor de feestdagen. Het lijkt wellicht nog ver weg, maar op tijd beginnen is cruciaal om niet achter de feiten aan te lopen.

HomeBerichten5 redenen om op tijd met uw feestdagen campagnes te starten
Geplaatst 2 september 2019 - Geschreven door: Michelle Oude Groen

Go Bigger, Earlier

Eind augustus was SDIM aanwezig bij het “Christmas in Summer Event” van Facebook. Hier werden de best practices voor feestdagen campagnes besproken. Go Bigger, Earlier was daarbij een belangrijke pijler. In dit artikel delen wij daarom 5 reden om vandaag nog met uw feestdagen campagnes te starten.

1. Adverteren op basis van Shopgedrag: van Shopping Month naar Shopping Season met meerdere soorten Shopping

Dit is de eerste en meteen belangrijkste reden. Een van de grootste fouten die gemaakt worden, is dat adverteerders vaak pas in december echt gaan adverteren voor de kerstcadeaus omdat ze denken dat het dan pas relevant is. Als we echter naar het gedrag van de shoppers kijken, is het niet alleen in december belangrijk om online te adverteren met uw producten. Dat komt door de opkomst van extra shop momenten (niet eens altijd voor kerstcadeaus), zoals het uit Amerika overgevlogen Black Friday, maar ook door de verschillende soorten shoppers. Op deze verschillende soorten shoppers dient u eigenlijk allemaal in te spelen. Daarom is heel Q4, én eind Q3, al belangrijk. Wist u bijvoorbeeld dat 1 op de 10 shoppers zijn/haar kerstcadeaus vóór eind oktober al rond heeft? Dat geldt uiteraard niet voor de overige 9 van de 10 shoppers. Eigenlijk onderscheiden we onder de feestdagen shoppers 3 soorten koopgedrag.

Soorten koopgedrag:

  • High value shopping: dit gebeurt relatief vroeg in het seizoen en betreft aankopen van een hogere waarde. De volumes zijn niet hoog, maar gezien de waarde per aankoop is het een interessante doelgroep om voor te adverteren. Het gaat hierbij om producten die iemand écht in huis wil hebben voor de kerst. Hier is de bereidheid om meer te betalen dus hoger. Reden voor hen om aan te kopen zijn gerelateerd aan de usp’s van het product zelf;
  • Discount shopping: de koopjesjagers komen iets later in het kwartaal op, met name rond Black Friday en Cyber Monday. De volumes nemen toe, maar de koper verwacht ook – aanzienlijke – kortingen. Redenen voor hen om aan te kopen zijn dus gerelateerd aan pricing;
  • Last Minute Panic shopping: dit soort shopping betreft iedereen die (te) laat aan de kerstinkopen begint. 40% van de aankopen wordt na Black Friday gedaan. De focus verschuift hier wel meer naar in store aankopen, omdat men er zeker van wil zijn dat de producten nog voor de kerst binnen zijn. De volumes in deze periode zijn hoog. De bereidheid om tóch online te shoppen is gerelateerd aan de ease van bestelling en levering. Redenen voor deze shoppers om aan te kopen zijn daarmee gerelateerd aan levertijd, beschikbaarheid en bijvoorbeeld afhaalpunten.

Kortom, het Shopping Season duurt aanzienlijk langer dan een maand en iedere periode kent een eigen soort shopping. Focus dus op het gedrag van de shopper door (o.a.) op tijd te starten met adverteren.

2. Test, trial & error voordat u groots inzet

Voordat u met grote budgetten gaat adverteren, wilt u weten hoe uw doelgroep reageert op verschillende boodschappen. Dat geldt niet alleen voor de standaard doelgroep, maar ook voor de cadeaugevers: personen die cadeaus kopen vóór uw doelgroep. Waarschijnlijk heeft u van eerdere seizoenen al enige kennis opgedaan, maar consumentengedrag is veranderlijk. Start dus vroeg, bijvoorbeeld in augustus en september al met kleinschalige campagnes om te testen. Deze learnings kunt u vervolgens gebruiken voor uw verdere feestdagen campagnes.

3. Social als Shopwindow; word een inspiratiebron

Voorheen waren we gewend in een reguliere winkelstraat om ons heen te kijken en inspiratie op te doen op basis van wat wij in de etalages zagen. Dat gebeurt nog steeds, maar we zien hier ook een gedeeltelijke verschuiving – of uitbreiding – naar online. Social kanalen zoals Instagram en Facebook worden steeds meer als Shop Window gebruikt om inspiratie op te doen. Door al eind Q3 inspiratie te delen, kunt u zowel de cadeau-gever als de cadeau-ontvanger bereiken en triggeren uw product te overwegen. Branding op deze manier kan significant invloed hebben op de uiteindelijke performance online én offline.

4. Tech is cruciaal, maar kost tijd

Om uw doelgroep een feilloze shopervaring te kunnen bieden, maar ook om zelf optimaal campagnes te kunnen inzetten, is het belangrijk dat de technologie op orde is. Dit dient u zo vroeg mogelijk al op orde te hebben en is vaak een tijdrovend proces. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Hoe is de gebruikerservaring op mobiel? Kan iemand feilloos een bestelling plaatsen?
  • Hoe lang is de laadtijd van de website? Verlies je daar momenteel bezoekers op?
  • Staan alle metingen goed? Kun je iedere aankoop en andere belangrijke events goed doormeten?

Zorg voor een feilloze gebruikerservaring en een zo compleet mogelijke meting om het maximale uit de feestdagen campagnes te gaan halen.

5. Relatief lagere kosten eerder in het seizoen

De meeste adverteerders starten pas op of rond Black Friday met het live zetten van feestdagen campagnes. Dat betekent dat vóór deze periode de concurrentie voor u als adverteerder lager is, wat de kans op een betere ROAS vergroot. CPM’s, CPC’s en CPA’s liggen over het algemeen aanzienlijk lager voor Black Friday. Als uw campagnes rond Black Friday al optimaal draaien en niet meer hoeven te starten met leren, heeft u daarnaast ook in december nog een streepje voor op uw concurrent.

Conclusie

Eerder aan de slag met adverteren en de voorbereiding ervan is voor feestdagen campagnes dus belangrijk om het maximale uit deze periode te halen. Eigenlijk schiet u zichzelf in de voet wanneer u pas begin november na gaat denken over uw feestdagen campagnes. Wilt u meer Holiday Insights opdoen? Check dan de Facebook Holiday Marketing Guide of neem contact met ons op. We denk graag mee over de optimale inzet van uw feestdagen campagnes.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op