Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opHoewel de feestdagen in de zomer nog ver weg lijken, is het dán al belangrijk om na te denken over – én aan de slag te gaan met – advertentiecampagnes voor de feestdagen. Het lijkt wellicht nog ver weg, maar op tijd beginnen is cruciaal om niet achter de feiten aan te lopen.
Eind augustus was SDIM aanwezig bij het “Christmas in Summer Event” van Facebook. Hier werden de best practices voor feestdagen campagnes besproken. Go Bigger, Earlier was daarbij een belangrijke pijler. In dit artikel delen wij daarom 5 reden om vandaag nog met uw feestdagen campagnes te starten.
Dit is de eerste en meteen belangrijkste reden. Een van de grootste fouten die gemaakt worden, is dat adverteerders vaak pas in december echt gaan adverteren voor de kerstcadeaus omdat ze denken dat het dan pas relevant is. Als we echter naar het gedrag van de shoppers kijken, is het niet alleen in december belangrijk om online te adverteren met uw producten. Dat komt door de opkomst van extra shop momenten (niet eens altijd voor kerstcadeaus), zoals het uit Amerika overgevlogen Black Friday, maar ook door de verschillende soorten shoppers. Op deze verschillende soorten shoppers dient u eigenlijk allemaal in te spelen. Daarom is heel Q4, én eind Q3, al belangrijk. Wist u bijvoorbeeld dat 1 op de 10 shoppers zijn/haar kerstcadeaus vóór eind oktober al rond heeft? Dat geldt uiteraard niet voor de overige 9 van de 10 shoppers. Eigenlijk onderscheiden we onder de feestdagen shoppers 3 soorten koopgedrag.
Kortom, het Shopping Season duurt aanzienlijk langer dan een maand en iedere periode kent een eigen soort shopping. Focus dus op het gedrag van de shopper door (o.a.) op tijd te starten met adverteren.
Voordat u met grote budgetten gaat adverteren, wilt u weten hoe uw doelgroep reageert op verschillende boodschappen. Dat geldt niet alleen voor de standaard doelgroep, maar ook voor de cadeaugevers: personen die cadeaus kopen vóór uw doelgroep. Waarschijnlijk heeft u van eerdere seizoenen al enige kennis opgedaan, maar consumentengedrag is veranderlijk. Start dus vroeg, bijvoorbeeld in augustus en september al met kleinschalige campagnes om te testen. Deze learnings kunt u vervolgens gebruiken voor uw verdere feestdagen campagnes.
Voorheen waren we gewend in een reguliere winkelstraat om ons heen te kijken en inspiratie op te doen op basis van wat wij in de etalages zagen. Dat gebeurt nog steeds, maar we zien hier ook een gedeeltelijke verschuiving – of uitbreiding – naar online. Social kanalen zoals Instagram en Facebook worden steeds meer als Shop Window gebruikt om inspiratie op te doen. Door al eind Q3 inspiratie te delen, kunt u zowel de cadeau-gever als de cadeau-ontvanger bereiken en triggeren uw product te overwegen. Branding op deze manier kan significant invloed hebben op de uiteindelijke performance online én offline.
Om uw doelgroep een feilloze shopervaring te kunnen bieden, maar ook om zelf optimaal campagnes te kunnen inzetten, is het belangrijk dat de technologie op orde is. Dit dient u zo vroeg mogelijk al op orde te hebben en is vaak een tijdrovend proces. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:
Zorg voor een feilloze gebruikerservaring en een zo compleet mogelijke meting om het maximale uit de feestdagen campagnes te gaan halen.
De meeste adverteerders starten pas op of rond Black Friday met het live zetten van feestdagen campagnes. Dat betekent dat vóór deze periode de concurrentie voor u als adverteerder lager is, wat de kans op een betere ROAS vergroot. CPM’s, CPC’s en CPA’s liggen over het algemeen aanzienlijk lager voor Black Friday. Als uw campagnes rond Black Friday al optimaal draaien en niet meer hoeven te starten met leren, heeft u daarnaast ook in december nog een streepje voor op uw concurrent.
Eerder aan de slag met adverteren en de voorbereiding ervan is voor feestdagen campagnes dus belangrijk om het maximale uit deze periode te halen. Eigenlijk schiet u zichzelf in de voet wanneer u pas begin november na gaat denken over uw feestdagen campagnes. Wilt u meer Holiday Insights opdoen? Check dan de Facebook Holiday Marketing Guide of neem contact met ons op. We denk graag mee over de optimale inzet van uw feestdagen campagnes.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord