Advanced AdWords optimalisatie met Analytics data

HomeBerichtenAdvanced AdWords optimalisatie met Analytics data
Geplaatst 14 juli 2011 - Geschreven door: Steven van Eck

Naast conversiedata (gemeten leads, sales, offertes, etc.) zijn er meer gegevens uit uw Google Analytics account, die u kunt gebruiken bij de optimalisatie van uw AdWords campagne en bij de interpretatie van uw AdWords resultaten.

“Waarom zou ik dat willen weten, ik meet toch al conversies?”, denkt u wellicht (neem gerust contact op voor hulp indien u nog geen conversies meet). Een AdWords campagne bevat echter ook altijd zoektermen en advertentieteksten die onvoldoende conversiedata hebben behaald, maar wel budget opmaken. Meestal heeft u over deze zoektermen statistisch onvoldoende data. Bijvoorbeeld bij een nieuwere campagne, of bij laag volume zoektermen. Geen nood: er zijn andere webanalytics metrics beschikbaar die helpen om toch betrouwbare campagne optimalisatie beslissingen te nemen.

Bouncerate

Als een zoekterm of advertentie een relatief hogere boucenrate heeft, dan is het waarschijnlijk dat deze zoekterm kwalitatief minder goede bezoekers levert. Let er wel op dat u ook de kwaliteit van uw landingspagina beoordeelt, want ook dat kan natuurlijk de oorzaak zijn van deze slechte bouncerate.

Relevantie van keywords t.o.v. andere conversiedoelen / belangrijke pagina’s in de website, zoals bijvoorbeeld contactpagina

In AdWords meet u meestal alleen een ‘bedankt’-pagina (bijvoorbeeld van een verkoop, een offerte aanvraag of een contactformulier). In uw Google Analytics account kunt u meer meten. U kunt uw AdWords zoektermen dus beoordelen op conversie naar een ander doel dan sale / lead / offerte alleen. Bijvoorbeeld:

  • contactpagina bezoeken (een indicatie voor bovengemiddelde interesse);
  • winkelopeningstijden pagina bezoeken (een indicatie voor fysiek winkelbezoek).

Gemiddelde tijd op de site

Deze metric is bedrieglijk. U zult eerst moeten onderzoeken of voor uw website een lange bezoektijd correleert met een hoger conversiepercentage. Zo ja, dan geldt: lang is beter. In dat geval kunt u de biedingen voor zoektermen met een gemiddeld lange bezoektijd hoger instellen en andersom.

Pagina’s per bezoek

Zie gemiddelde tijd op de site.

Nieuw vs. terugkerende bezoekers

Zoektermen die gemiddeld meer terugkerend bezoek realiseren zijn waardevoller, dus gebruik die data om uw biedingen mee te optimaliseren.

Uitstappercentage van de bestemmingspagina’s van uw AdWords campagne

Als een bestemmingspagina van uw campagne een relatief hoog uitstappercentage (t.o.v. het sitegemiddelde) realiseert, wordt het tijd om te checken of een andere pagina beter scoort (via een simpel A/B testje in AdWords). U kunt ook de advertenties en keywords die naar deze pagina linken beoordelen op andere metrics om te bepalen of deze wellicht slechtere clicks realiseren.

Overeenkomstige zoekopdrachten in Google Analytics

Dit zijn de daadwerkelijk door de gebruiker ingetikte zoektermen en niet de zoekterm die Google AdWords heeft gekozen om uw advertentie op te tonen. Dit zijn dus onder andere zoektermen die u in uw campagne mist en die u dus kunt toevoegen om verder te optimaliseren.

Nieuwsgierig naar meer Google AdWords optimalisatie tips? Of op zoek naar een partij die de gehele optimalisatie voor u uit handen neemt? Vul in dat geval het contactformulier hiernaast in of bel. U wordt altijd snel en goed geholpen met concreet advies.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.