Auteursinformatie in de zoekresultaten

HomeBerichtenAuteursinformatie in de zoekresultaten
Geplaatst 11 juli 2012 - Geschreven door: Jeroen Blom

Schrijft u geregeld content via uw website of blog? Dan is het hoogstwaarschijnlijk relevant om de ‘authorship markup’ toe te passen. De ‘authorship markup’ betekent kort gezegd dat het nu mogelijk is om een kleine foto van de desbetreffende auteur toe te voegen aan de zoekresultaten van Google in Nederland. Wellicht hebt u al in mei de berichten gelezen dat het toevoegen van auteursinformatie mogelijk is in Nederland, maar sinds begin juni is het mogelijk om de koppeling relatief eenvoudig vanaf de ‘head sectie’ van uw site naar uw Google+ profiel te maken.


Hoe ziet de auteursinformatie in Google.nl eruit?

Bovenstaand screenshot is genomen nadat we gezocht hebben op het zoekwoord Madonna. Zoals u kunt zien worden er kleine foto’s naast de zoekresultaten weergegeven en deze resultaten springen dan ook veel meer in het oog. Wat er natuurlijk toe kan leiden dat mensen sneller geneigd raken om te klikken op het resultaat met de auteursinformatie.

Wat heeft u nodig?

Er zijn twee verschillende mogelijkheden die er voor kunnen zorgen dat de auteursinformatie in de zoekresultaten worden weergegeven met de desbetreffende artikelen. U moet op zijn minst beschikken over een Google+ profiel, waarbij u duidelijk in beeld staat met een herkenbare profielfoto. De volgende stap is dat er geverifieerd moet worden dat u de eigenaar bent van de inhoud die gelinkt wordt. De wijze waarop er gekoppeld kan worden kan via de twee volgende verschillende manieren.

Manier 1:
U koppelt het Google+ profiel aan één e-mailadres. Belangrijk is dat het domein van het betreffende e-mailadres hetzelfde moet zijn als het domein van de website. Een geschikt voorbeeld hierbij, is dat in het geval van SDIM alleen geverifieerd kan worden met een e-mail adres dat eindigt op het domein @sdim.nl.

Manier 2:
Deze manier van verifiëren is gericht op het wederzijds linken vanaf uw Google+ profiel en de inhoud op de desbetreffende website. De exacte stappen die doorlopen moeten worden vindt u bij optie 2 in dit artikel van Google Webmaster hulpprogramma.

Beschikt u over een WordPress site?

Een belangrijke en vrij recente ontwikkeling is dat het nu relatief eenvoudig is om te linken vanaf uw ‘head sectie’ van uw website. Als u beschikt over een WordPress site, dan kunt u ook de plugin van Yoast installeren waarmee vervolgens de koppeling vanaf uw site naar uw Google+ profiel kan maken. De WordPress plugin van Yoast kun je vinden middels de volgende link.

Doe ik het goed?

Indien je alle stappen hebt doorlopen en aan alle eisen van Google hebt voldaan, dan zou uw foto opgenomen moeten worden in de zoekresultaten. Om zeker te zijn of alles juist is geplaatst en of alles juist naar elkaar toe linkt, dan kun je eenvoudig het ‘hulpprogramma voor het testen van snippets gebruiken’.

Veel succes!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.