Geplaatst 15 december 2023 - Geschreven door:
Anouk van Luijk
Podcasts zijn erg populair. Hoe veel podcasts er exact zijn op de wereld, is niet bij te houden. Elke minuut komen er wel weer een paar bij. Alleen al in 2022 luisterden 424 miljoen mensen wereldwijd naar een podcast. Dat er zoveel podcasts worden gemaakt, is dus wel logisch met zo een hoog aantal luisteraars. Ook veel bedrijven starten hun eigen podcast. Een zakelijke podcast heeft veel voordelen: het zorgt voor bereik, een persoonlijke verbinding met je doelgroep en is een makkelijke manier om informatie te delen.
aar er zitten ook wat haken en ogen aan. Het is niet voor ieder bedrijf aan te raden om een podcast te starten. Wil je weten of je bedrijf er baat bij heeft? Lees dan eerst mijn vorige blog over de overweging die je als bedrijf moet maken. Ben je tot de conclusie gekomen dat je een zakelijke podcast wilt beginnen? Dan helpt dit blog je op weg met tips en een overzichtelijk stappenplan.
Soorten zakelijke podcasts
De ene zakelijke podcast, is de andere niet. Er zijn dan ook veel verschillende formats voor zakelijke podcasts. Welk format het beste bij je bedrijf past? Dat hangt af van wat je wilt delen, maar ook van je doelgroep. Wat willen zij graag horen? Waar liggen hun behoeften? Dit zijn de podcast formats die het meest worden ingezet:
- Het interview: Dit format is misschien wel het bekendste. Er is een host, eventueel een co-host en een gast. De gast wordt geïnterviewd door de host. Vooraf zijn vragen en onderwerpen bedacht waar het interview over zal gaan.
- Het panelgesprek: Eén host interviewt meerdere gasten over een bepaald onderwerp.
- Het open gesprek: Bij het open gesprek is er, zoals het woord al zegt, een gesprek tussen twee of meerdere mensen. Het is een open gesprek zonder format. Dit type podcast is vaak gericht op een bepaald thema of op brede onderwerpen.
- Monoloog: Bij een monoloog is er één iemand aan het woord die de podcast aan elkaar praat. Een bekend voorbeeld hiervan is de podcastserie ‘verborgen verhalen’ van de ANWB.
Bedenk goed welke informatie je wilt delen in je podcast. Denk daarnaast ook hoe je de podcast zo aantrekkelijk mogelijk maakt voor je doelgroep. Een monoloog format kan interessant zijn wanneer je kort een onderwerp uitlicht (of uitlegt), maar een podcast met een monoloog format van een uur wordt een beetje saai. Een interview of een panelgesprek is interessant wanneer je meerdere vragen over een bepaald onderwerp wilt stellen. Let bij een panelgesprek wel op dat je niet té veel gasten uitnodigt. De kans is dan groot dat niet iedereen aan het woord komt (of dezelfde personen steeds aan het woord zijn) en dat het gesprek afdwaalt. Een open gesprek kan leuk zijn als je een breed onderwerp wilt bespreken, zonder voorbedacht interview. In het geval van een open gesprek, moet de host goed in de gaten blijven houden dat het gesprek interessant blijft en niet naar een ander onderwerp gaat.
Welke strategie past bij je bedrijf?
Voordat je daadwerkelijk begint aan je podcast, is het belangrijk om een strategie te schrijven. Zonder strategie geen succes. In de strategie bepaal je wat het doel is van je podcast. Wat wil je vertellen? En wat wil je bereiken? Doelen kunnen zijn:
- Leads binnenhalen
- Doelgroep binden
- Autoriteit claimen
- Kennis delen
- Employer branding versterken
Zorg ervoor dat je de podcast zó inricht dat je je doel behaalt. Als je kennis wilt delen kun je kiezen voor een monoloog of een interview. Wil je de employer branding versterken? Dan kan een gezellig open gesprek met collega’s leuk zijn. Hoe de podcast eruit gaat zien, is belangrijk voor het behalen van je doel. En dat bepaal je allemaal in je strategie. Handvatten nodig? Lees dan onderstaand stappenplan.
Stappenplan
- Formuleer je doelgroep: Bedenk wie je wilt bereiken met de podcast en verdiep je in deze doelgroep. Maak persona’s en ga met de doelgroep in gesprek. Peil vooraf of de doelgroep behoefte heeft je podcast. Anders zullen ze deze niet gaan luisteren.
- Bepaal de inhoud: Wat wil je overbrengen met je podcast? En welke onderwerpen wil je bespreken? Houd het bij één onderwerp per aflevering. Zo weet de luisteraar precies waar hij of zij naar gaat luisteren.
- Bepaal het format: Kies voor een format dat aansluit bij de inhoud en het doel van je podcast. En kijk hierbij ook naar de wensen van je doelgroep. Bespreek je iedere aflevering een nieuwe trend op het gebied van social media? Dan kun je ervoor kiezen om elke week een interview met een andere socialexpert te doen. Wil je over een bepaald onderwerp discussiëren met meerdere mensen en meerdere invalshoeken belichten? Dan kan een panel interessant zijn. Zorg ervoor dat elke aflevering hetzelfde format heeft. Dat draagt bij aan de consistentie. En die is essentieel.
- Bepaal de tone of voice: Laat de tone of voice aansluiten bij de tone of voice van je bedrijf. Dit zorgt voor herkenbaarheid en verbondenheid.
- Zorg voor een goede host: Een goede host is erg belangrijk. Wanneer de host niet geschikt is, gaat dit ten koste van je podcast. Kies een host die ervaring heeft met interviewen of presenteren. En die óók plezier heeft in het hosten. Wanneer je host er zin in heeft, en het onderwerp interessant vindt, horen je luisteraars dat ook.
- Zorg voor goede apparatuur: Kwalitatief goede apparatuur is essentieel voor een goede podcast. Dit zorgt ervoor dat iedereen goed verstaanbaar is en dat er geen ruis of achtergrondgeluid is.
- Nodig interessante gasten uit: Nodig mensen uit die interessant zijn voor je podcast, het onderwerp en je doelgroep. Kies bijvoorbeeld een expert op het gebied van je onderwerp, een persoon met een interessante functie bij een bekend bedrijf of een BN’er.
- Promoot de podcast: Dit is erg belangrijk om je doelgroep te bereiken. Promoot de podcast waar je doelgroep is. Een zakelijke podcast kun je (vaak) goed promoten op LinkedIn, maar je kunt ook (online) adverteren. Of in een vakblad. Probeer je studenten, of een jonge doelgroep, te bereiken? Promoot dan ook videosnippets op Instagram en TikTok.
- Blijf consistent en toegewijd: Consistentie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een goede podcast. Het is erg belangrijk om een vast ritme te hebben. Zo weten je luisteraars precies waar en wanneer ze een nieuwe aflevering kunnen vinden. Daarnaast heeft dit een positieve invloed op het algoritme.
- Houd de podcast kort en bondig: Mensen zijn snel afgeleid. Daarom is het belangrijk om de podcast zo kort en bondig mogelijk te houden. Niet om de brij heen draaien, maar to the point komen. Houd de aflevering tussen de 20-40 minuten. Zo heb je genoeg tijd om het onderwerp te bespreken, en zullen mensen minder snel verveeld raken.
Hulp nodig?
Wil je meer weten over de zakelijke podcastmarkt of heb je hulp nodig bij de opstartfase van je zakelijke podcast? Neem gerust contact met me op. Ik adviseer je graag.