Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opRanking factoren van zoekmachines worden regelmatig aangepast. Waar moet ik op letten, zodat mijn pagina snel en hoog rankt binnen de zoekmachines? Een veelbesproken SEO onderwerp! Als Online Marketeer is het belangrijk om te begrijpen wat ‘ranking factoren‘ zijn. Door te begrijpen wat ranking factoren zijn, kunt u als invloed uitoefenen op de wijze hoe u online uw website pagina’s publiceert. Door hier rekening mee te houden, verbetert u de vindbaarheid binnen de organische zoekresultaten, wat u meer relevant verkeer zou kunnen opleveren. Afgelopen maand bezocht ons SEO team de grootste SEO conferentie; “BrightonSEO september 2018” en volgden we een sessie over SEO ranking factoren. Onderstaand 10 nieuwe learnings en 7 take-aways;
In onze laatste blog over ranking factoren eind 2016 gaven we een update over ranking factoren anno 2016. Eind 2017 publiceerde collega Jan een blog op Frankwatching over “Algemene SEO-rankingfactoren bestaan niet meer” (waar we veel reacties op kregen :). Hier borduren we verder op door om per branche de belangrijkste ranking factoren uit te lichten, na onze nieuwe learnings op BrightonSEO.
Content relevantie op één pagina is één van de belangrijkste ranking factoren anno 2018, helemaal na de E.A.T. update van Google (E.A.T.: Expertise, Authority, Trust). Ook wel de Google Medic update genoemd.
Iedere branche is uniek en heeft een eigen online marketingstrategie nodig, die de gebruiker centraal stelt. In de gezondheidssector (Health) werd content relevantie meer dan 2x zo zwaar als waarde gewogen dan het gemiddelde benchmark als ranking factor.
Een goede interne linkstructuur is belangrijker dan ooit! Met name bij grote (Ecommerce) websites wordt er 70% meer gebruik gemaakt van interne links dan het benchmark. Hoe groter uw websites (aantal URL’s), des te moeilijk het voor zoekmachines wordt om uw pagina’s te crawlen en indexeren.
Door een goede interne en relevante linkstructuur te creëren helpt u de zoekmachine uw website beter te crawlen en indexeren.
Focus niet te veel op kleine secties binnen uw website. Wat is uw core business? Laat zien en vertel online waarom u de specialist bent in hetgeen wat u levert. Optimaliseer eerst de belangrijkste pagina’s van uw website op content vlak; ben ik de specialist van dit onderwerp op deze pagina? Beantwoord ik de meest gestelde vragen op deze pagina? Refereer ik naar gerelateerde onderwerpen via interne en externe links?
Iedere SEO specialist weet dat site snelheid een belangrijke ranking factor is. Sinds juli 2018 is website snelheid officieel een belangrijke ranking factor volgens Google. Echter verschilt de gemiddelde laadsnelheid enorm en ook het geduld van de gebruiker per branche. In de Financiële sector zagen we dat de laadsnelheid van de top 10 zoekresultaten gemiddeld 1 sec. sneller ligt dan bij het benchmark top 10. Per branche kan de impact en waarde van een ranking factor dus aanzienlijk verschillen.
You don’t need to jump on AMP to be fast!
Cache, compress & clean up!
Is ‘Word Count’ van een pagina een ranking factor? Word count an sich is geen ranking factor. Waarom wordt deze term vaak verkeerd geïnterpreteerd door bloggers? Omdat de meeste blogposts relatief kort zijn en vrijblijvende statements bevatten, maar niet voorzien van externe bronnen en feiten. Als gevolg ranken deze blogposts (in verhouding tot blogposts met veel woorden), voorzien van waardevolle content en goede verwijzende bronnen minder goed.
In bepaalde branches merken we dat het gebruikelijker is om meer woorden per pagina te gebruiken. Met name in de Finance en Health branche. Op BrightonSEO werd de Travel branche onder de loep genomen als grootste uitschieter op het gebied van word count t.o.v. het benchmark.
In de Travel branche zien we dat pagina’s die in de top 10 ranken gemiddeld 1.000 woorden meer bevatten dan het benchmark.
Iemand die geïnteresseerd heeft bijvoorbeeld verschillende type vragen tijdens de ‘online travel user journey’;
Beantwoord al deze vragen van ‘momenten’ op 1 pagina met unieke content afgestemd op uw dienstverlening / productgamma en creëer een goede ‘Travel pagina’.
Moet ik nu iedere pagina vol pompen met content en is er een aantal minimaal aantal woorden wat ik dien te gebruiken? Nee. Stel uw gebruiker centraal en schrijf voor uw doelgroep, afgestemd op uw producten en diensten. echter zien we het landschap wel veranderen op het gebied van word count.
De reputatie van uw domein online kan op verschillende wijze als ranking factor worden geïnterpreteerd. Wanneer uw linkprofiel (domein autoriteit) als niet betrouwbaar wordt beschouwd door de zoekmachine, is dit negatief voor de posities van uw organische zoekresultaten. Reputatie kan ook weer worden vertoond of herkend in klantbeoordelingen, testimonials en awards. Onderstaand enkele punten om op te pakken of de reputatie van uw website te verbeteren.
Bent u als organisatie ook actief op YouTube? En wilt u de vindbaarheid op YouTube verbeteren, houd dan rekening met de volgende ranking factoren:
Een veelbesproken SEO-onderwerp en al tijden een terugkomend item bij SEO ranking factoren! Weet u nog wanneer een mobiele versie van uw website, gehost op m.URL.com, het aanbevolen was om te doen?
Hoewel Google heeft aangegeven dat ze niet publiekelijk de voorkeur geven aan een bepaalde manier om mobiele websites te gebruiken (of het nu gaat om responsieve, dynamische of afzonderlijke URL’s) als het gaat om rankings, is een responsieve website hun aanbevolen formaat mobiele website.
Google heeft verklaard dat een responsive design helpt om pagina’s beter te indexeren en toe te wijzen aan zoekopdrachten in plaats van het signaleren van desktop en mobiele pagina’s.
In het tijdperk van de mobile first index (mobile first index uitgerold in maart 2018) is de mobiele versie van uw website verantwoordelijk van het bestaan in de SERP’s (zoekresultaten). Volg de richtlijnen van Google voor mobile-first indexing en zorg ervoor dat uw content identiek overeenkomt op uw desktop en mobiele versie van uw website.
Het totale aantal afbeeldingen op een pagina werd door Search Metrics onderzocht in 8 verschillende branches. Alle afbeeldingen werden geteld voor iedere URL, een gemiddeld aantal afbeeldingen per pagina in elke niche in te top 10 zoekresultaten was het volgende resultaat:
Google heeft de volledige versie van hun Search Quality Raters guidelines als handboek uitgebracht (ruim 160 pagina’s aan prachtige SEO kennis). Sinds 2013 wordt deze online officieel weergegeven en bijgewerkt door Google. In dit handboek geeft Google transparantie over hoe Google werkt, oftewel wat zijn de ranking factoren? Onderstaand een link naar het handboek van de nieuwste versie van juli 2018;
Wilt u meer weten over de organische rankings van uw website? Waar dient u in uw branche rekening mee te houden en wilt u meer resultaat halen uit de organische zoekresultaten? Neem contact ons met ons ervaren SEO team! Onze enthousiaste SEO-specialisten helpen u graag verder.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een reactie