Custom Dashboards vs Google Analytics standaardrapportage

HomeBerichtenCustom Dashboards vs Google Analytics standaardrapportage
Geplaatst 22 juli 2014 - Geschreven door: Daan Aussems

Bij de bepaling van de kanalen die u online in wilt zetten om uw online sales of leadgeneratie te maximaliseren is inzicht in uw data prioriteit nummer 1. Zonder schone en overzichtelijke informatie over de prestatie van uw advertentiecampagnes, organische zoekresultaten, of website in het algemeen heeft u geen solide basis om de juiste beslissing te maken over uw (online) investeringen.

Webanalytics

Webanalytics software (meestal Google Analytics) kunnen u uitstekend helpen bij het inzichtelijk maken van deze data, echter kan de complexiteit van het programma en de hoeveelheid aan data vaak een struikelblok vormen. Het bouwen van gepersonaliseerde dashboards en standaardrapportage (in Google Analytics) is een uitstekende oplossing. Door in te stellen welke data relevant is en het rapport automatisch naar uw mailbox te laten versturen behoudt u het overzicht en blijft u up to date van uw (online) resultaten.

analytics_rapportages

Maar wat nou als u een stap verder wilt gaan? U wilt bijvoorbeeld het verloop van het aantal bezoekers over een aantal maanden of weken zien door deze rapportages naast elkaar te leggen? Dan bent u gedwongen om weer een aparte rapportage aan te maken en die dan ook weer naar uw mailbox te laten sturen. Op die manier heeft u voor u het weet een mailbox die uitpuilt van de rapporten zonder dat u nog enig idee heeft hoe u er nou eigenlijk voor staat. Dit is natuurlijk onhandig.

Het bouwen van een custom scoreboard kan daarin uitkomst bieden. Samen met jou bepalen we de metrics die relevant zijn voor je organisatie, denk aan een custom scoreboard voor zowel het management als voor het marketing team.

online_marketing_scoreboard_voorbeeld

Meerwaarde custom scoreboard t.o.v. Google analytics standaard rapportages

  • een overzicht van (zelf) samengestelde metrics en succesfactoren
  • custom grafieken
  • mogelijkheid om trendontwikkeling te signaleren voor o.a. marketingdoeleinden
  • semi geautomatiseerde maandelijkse/wekelijkse update van cijfers, dus zelf niet de cijfers invullen.
  • actiepunten/ conclusies

Wat voor soort custom scoreboards zijn er?

  • Online marketing (overall)
  • SEO
  • Adwords
  • E-mail
  • Social

Voor iedere situatie is een andere oplossing nodig. Soms kan standaardrapportage een prima oplossing zijn en precies de juiste hoeveelheid informatie bieden. In andere situaties kan juist die standaardrapportage zorgen voor verwarring in plaats van overzicht. In dat geval ligt de keuze voor custom rapportage weer voor de hand.

Wilt u weten welke vorm van rapportage het best bij u en uw bedrijf past? Of bent u gewoon nieuwsgierig naar hoe het instellen van (custom) rapportage in z’n werk gaat? Hier kunt u meer lezen over de mogelijkheden.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.