Hoe bereik ik de perfecte mix tussen een Google Ad Grants en Google Ads zoekcampagne?

HomeHoe bereik ik de perfecte mix tussen een Google Ad Grants en Google Ads zoekcampagne?
Geplaatst 7 juli 2020 - Geschreven door: Chloë Fonville

Je Google Ad Grants campagne aanvullen met een betaalde Google Ads zoekcampagne? In deze blog lees je waarom je dat moet willen!

Wat is Google Ad Grants?

Google Ad Grants is hét non-profit programma van Google. Inmiddels staat Google meer dan 35.000 non profitorganisaties bij met het Grants programma. Komt jouw non-profit organisatie in aanmerking? Dan biedt Google jou de mogelijkheid om in het Google zoeknetwerk gratis te adverteren tot een maximaal bedrag van tienduizend dollar per maand. Met Grants stelt Google non-profit organisaties in staat om meer verkeer naar hun website te realiseren en hiermee meer conversies te behalen.

Een organisatie komt in aanmerking als het geregistreerd staat als stichting, vereniging of kerkgenootschap en als de organisatie beschikt over een ANBI of SBBI status. Daarnaast moet de organisatie gevestigd zijn in Nederland en beschikken over een Techsoup token. 

De uitdaging

Tienduizend dollar gratis advertentiebudget klinkt natuurlijk goed, maar er zijn wel een aantal beperkingen. Omdat er geen gebruik gemaakt kan worden van doelgroep targeting, is het ook niet mogelijk om remarketing toe te passen via het Google Ad Grants account. Daarnaast word je beperkt vertoond op mobiel en kun je geen veilingen winnen van betaalde Google Ads accounts, waardoor je lang niet altijd zichtbaar bent. Als laatste dien je je ook te houden aan bepaalde strikte advertentie, zoekwoord en account richtlijnen. 

Zo zijn single keywords niet toegestaan en moet de CTR minimaal 5% zijn. De kwaliteitsscore moet daarnaast minimaal 3 zijn per zoekwoord. Ook moet elke campagne uit minimaal 2 advertentiegroepen bestaan met minimaal 2 advertenties per advertentiegroep. Het maximumbod is $2 voor Grants campagnes, waarbij Google een uitzondering maakt bij het gebruik van automatische biedstrategieën. 

Het is van belang dat het Google Grants account voldoet aan bovengenoemde richtlijnen, indien dit niet het geval is kan het account worden opgeschort waardoor alle campagnes worden gepauzeerd.

Kortom: je hebt niet de beschikking over alle mogelijkheden die een betaald Google Ads account biedt. Dit is een uitdaging op het moment dat je voor goed converterende zoekwoorden maximale zichtbaarheid wilt realiseren, om de kans op conversies te vergroten. Om meer rendement uit Google Search te halen raden wij aan om het Ad Grants account aan te vullen met een betaald Google Ads account.

Hoe zorg je voor de perfecte mix?

Het is niet mogelijk om met dezelfde zoekwoorden tegelijkertijd te adverteren in Google Ad Grants als het betaalde Google Ads account. Door een goede analyse te maken van de belangrijkste metrics kun je bepalen voor welke zoekwoorden het rendabeler is om deze via een betaald Google Ads account in te kopen. Zoekwoorden die het meest interessant zijn hebben een hoog conversieratio, een hoge klikfrequentie en laag vertoningsaandeel. Op het moment dat deze zoekwoorden worden overgezet naar een betaald Google Ads account is er meer invloed op het vertoningsaandeel. Hoe hoger jouw vertoningsaandeel hoe beter je zichtbaar bent met rendabele zoekwoorden. 

Conclusie

Google Ad Grants heeft niet alle mogelijkheden ten opzichte van een betaald Google Ads account. Wil jij Google Ads Search optimaal inzetten? Analyseer de metrics en maak de juiste optimalisatieslagen in het betaalde Google Ads- en Ad Grants account voor het beste resultaat.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *