Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opBent u eigenaar van een fysiek bedrijf zoals een supermarkt, sportschool of restaurant? Dan gaat Google u inzicht geven in het totaal aantal fysieke bezoeken aan uw bedrijf verdeeld over een werkdag. Hoe Google dat doet? Door de populairste (bezoek)tijden van uw bedrijf direct te tonen in de Google zoekresultaten. Deze nieuwe functie genaamd populaire tijden werd deze zomer officieel door Google aangekondigd op haar eigen Google+ account. Voor mensen die niet van drukte en lange wachtrijen houden is deze functie de ideale uitkomst om hun bezoek aan een winkel te vervroegen of juist uit te stellen tot een rustiger moment. Dit lijkt voor Google dan ook de belangrijkste reden om de functie populaire tijden te introduceren. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen voor eigenaren, bedrijfsleiders en managers van deze fysieke bedrijven?
1. U ziet de populairste bezoektijden van uw bedrijf bevestigd worden (of juist niet).
2. U kunt uw personeel efficiënter inzetten aan de hand van deze data.
3. Het totaal aantal bezoekers neemt toe, omdat bezoekers simpelweg hun planning kunnen aanpassen op basis van deze data.
4. Lange wachttijden kunnen voor veel mensen een ontzettend frustrerende ervaring zijn. Door Google’s populaire tijden te gebruiken worden de verwachtingen van uw bezoekers al voor het bezoek aan uw bedrijf of instelling gemanaged.
Maar er kleven er ook een aantal nadelen aan deze nieuwe functie:
1. Google toont voorlopig alleen relatieve volumes en geen werkelijke aantallen. Zo kan het zijn dat een winkel die op de piekuren slechts vijf bezoekers heeft toch als druk wordt beschouwd op die uren.
2. Het totaal aantal bezoekers neemt af, omdat mensen zien dat zij alleen tijd hebben om op de piekuren uw bedrijf te bezoeken en daardoor besluiten toch niet te gaan (of naar de concurrent te gaan).
Google verzamelt deze gegevens op basis van het gedrag van mobiele (Android) gebruikers en Google Maps. Gecombineerd met zoekdata worden deze populaire tijden grafieken opgebouwd. Gebruikers die zoeken naar lokale bedrijven zoals hun favoriete restaurant of sportschool zien meteen wanneer het er het drukst is en wanneer het juist rustig is. Op dit gegeven kunnen zij hun bezoek vervolgens afstemmen. Google bepaalt welke tijden populair zijn op basis van data van gebruikers die ervoor hebben gekozen hun locatie te delen.
Een voorbeeld van Google’s populaire tijden functie:
Nu Google data verzamelt van het aantal fysieke bezoeken aan uw bedrijf liggen er in de toekomst wellicht kansen voor online marketeers om deze data te koppelen aan hun advertentie-inspanningen. Stel: een gebruiker zoekt ’s ochtends op zijn smartphone naar een nieuw paar schoenen en hij klikt op een Google Ads-advertentie van een lokale schoenenwinkel. Hij ziet op de website een paar schoenen dat hij graag wil hebben en besluit vervolgens om deze ’s middags te gaan kopen in de winkel. Google registreert de klik op de Google Ads-advertentie en meet vervolgens ook het bezoek aan de winkel (als deze functie is ingeschakeld). Dat biedt natuurlijk een mooi inzicht in het offline succes van uw advertentie campagnes. Of deze data in de toekomst ook als zodanig beschikbaar wordt is voor nu nog de vraag.
Bij SDIM zien wij veel kansen voor retailers die offline en online bezoeken optimaal aan elkaar willen koppelen. Benieuwd wat populaire tijden aan uw online marketing strategie kan toevoegen? Of heeft u ondersteuning nodig bij het aanmaken van uw Google Ads-advertenties? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Wij helpen u graag op weg.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Bij ons zijn er geen piektijden zichtbaar van snackbar Ludo vof hoe kan dat eerst was het wel
Geef even een mailtje aan contact@sdim.nl svp, dan kijken we er even naar voor je.
Snackbarludovof@ziggo.nl geachte heren bij ons is het druk in de zaak iedere dag maar toch zijn er geen piektijden zichtbaar er wordt wel veel online besteld om komen af te halen hoe kan dat betreft de piektijden gr Ludo
Beste Ludo,
Bij de bepaling van populaire tijden maakt Google gebruik van cumulatieve gegevens van bezoekers die de locatiegeschiedenis van Google hebben geactiveerd. Populaire tijden, maar eventueel ook wachttijden en bezoekduur worden automatisch weergegeven zodra een locatie voldoende door deze bezoekers is bezocht. De informatie wordt dus alleen getoond als Google genoeg bezoekgegevens heeft verzameld voor uw bedrijf. Je kunt deze informatie niet handmatig aan uw locatie toevoegen.
Mocht je toch twijfelen, neem dan gerust contact op via contact@sdim.nl, dan duiken we er verder in.
Hallo, mijn bedrijf Tattoo Art Studio Second Skin in Dordrecht daarvan worden geen piekuren meer getoond op Google. Kunnen jullie mij vertellen wat ik hier aan kan doen?
Beste Mr Fisher,
Zie ook bovenstaande reactie aan Ludo: populaire tijden, waaronder piekuren, maar ook wachttijden en bezoekduur worden automatisch weergegeven zodra een locatie door voldoende bezoekers wordt bezocht die de locatiegeschiedenis van Google hebben geactiveerd.
Mogelijk is hier in de afgelopen periode iets in veranderd. Mocht je twijfelen, neem dan gerust contact op via contact@sdim.nl, dan duiken we er verder in.