Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opU heeft een site en u vindt organisch zoekverkeer belangrijk. Heel goed! U begrijpt dat populariteit een belangrijke pijler is om hoog te scoren in Google. Populariteit in de vorm van links naar uw site. En u heeft daar uw best voor gedaan. Meer dan uw best. En toen kwam de penguin langs. Met een slap excuus voor een vleugel heeft u een tik op de vingers gekregen. Niet hard. U zakte hier en daar maar een paar posities. Maar wel pijnlijk. U voelde het goed in traffic en in conversies. In dit stuk leggen we u de ‘disavow’-tool uit.
En nu?
Wij adviseren om daar een expert bij te halen. Van ‘spammy’ links wordt niemand blij. Maar van normale inkomende links wel. De scheidslijn is niet altijd duidelijk. Wat maakt een link spam-achtig?
Eerst inventariseren. Waar staan die inkomende links die bij nader inzien misschien een beetje ‘spammy’ overkomen? Verwijder dubieuze links wanneer u deze zelf kunt verwijderen. Als u ze niet zelf kunt verwijderen, probeer dan de webmaster te bereiken. Vraag of die link weggehaald kan worden.
Let op: links zijn en blijven belangrijke indicatoren voor Google om uw site te waarderen. Iedere link is een stem(, oftewel een vow) vóór uw site. Sla bij het verwijderen dus niet door.
Disavow tool
Stel er blijven spammy links over waar u niet bij kunt. En de betreffende webmasters van die sites houden zich doof. Tot voor kort was dit het moment van paniek en incasseren. Er was niets aan te doen. Het enige wat u kon doen was proberen er inkomende links van hoge waarde bij te krijgen. Google heeft de oplossing gegeven. Matt Cutts heeft in een video aangegeven dat u de bewuste links kunt doorgeven aan Google door gebruik te maken van de Disavow Tool. Deze tool staat in Webmaster Tools.
Bezit voor ge begint
Wanneer u de link op kunt geven in de Disavow tool, waarom zou u zich dan niet de moeite besparen om de links te verwijderen? Links in die tool en opgelost. Zo simpel werkt het niet. En wel om 3 redenen:
Mocht u desondanks toch denken dat uw linkprofiel erop vooruit gaat wanneer een link een ‘disavow’ meegeeft, neemt u er dan de tijd voor. De ‘disavow’ wordt pas van kracht op het moment dat de pagina wordt gecrawld waarop die bewuste link staat. Dat kan even duren.
Conclusie: Wanneer u in het verleden inkomende links heeft verkregen die u nu op een achterstand zetten, dan heeft u nu een tool in handen om er iets aan te doen. Aan de andere kant is een link een stem vóór uw site. Wanneer u twijfelt of het verstandig is om deze tool te gebruiken, dan is het antwoord waarschijnlijk:”Nee”.
Maar geef gerust even een belletje naar SDIM. We kijken graag met u mee.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord