Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opDe e-commerce wereld groeit hard en is continu in verandering. SDIM zet maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje. In deze update leest u meer over de bereidheid van Nederlanders tot het betalen van verzendkosten, Nederland groeit wereldwijd het hardst in E-commerce en Amazon die belooft te stoppen met het vernietigen van retourzendingen.
Het verzendplatform Sendcloud heeft met haar E-commerce Delivery Compass onderzoek gedaan onder ruim 8.000 Europese consumenten. Daaruit kwam o.a. naar voren dat Nederlanders van alle Europeanen het minst bereid zijn om te betalen voor verzending van producten. Op een bestelling van €15 willen Nederlanders maximaal €3,40 aan verzendkosten betalen. Ook bij grotere bestellingen blijken Nederlanders het minst te willen betalen; bij €50 is €4,10 het maximum en bij producten van €150 is dat €5,20. Waar dat in andere landen op respectievelijk €4,80 en €6,20 ligt. Verder vinden Nederlanders de snelheid van verzending ook belangrijk. Voor 44 procent van de ondervraagden kan dit een reden zijn om niet bij een bepaalde webshop te bestellen.
Benieuwd naar meer inzichten? Het volledige Ecommerce Delivery Compass is te downloaden op de website van Sendcloud.
In augustus introduceerde Amazon een plan om het vernietigen van retourzendingen en onverkochte voorraad tegen te gaan. Dit na kritiek die Amazon kreeg na een onderzoek van ITV, waaruit bleek dat alleen al op één locatie in Schotland per week 100.000 producten werden vernietigd. Naast eigen voorraad heeft Amazon voorraad liggen van vele verkooppartners. Als die voorraad te lang blijft liggen kan het op een gegeven moment voordeliger zijn om deze te vernietigen dan opgeslagen te laten liggen. Hier werd uiteraard kritisch op gereageerd en Amazon gaat hier nu aan werken. Dat wil de techgigant doen door verkopers de mogelijkheid te geven om retour gestuurde producten opnieuw ter verkoop aan te bieden en Amazon wil verkopende partners in contact brengen met opkopers van gebruikte producten. Een ontwikkeling die volledig past in de circulaire ontwikkelingen anno 2021.
Eind augustus kondigde Instagram aan dat ze wereldwijd ads introduceren in het Instagram ShopTabje. Na dit langere tijd in de Verenigde Staten getest te hebben, is besloten dit verder uit te rollen naar landen die toegang hebben tot Instagram Shop, waaronder Nederland. Als consumenten op deze advertentie klikken komen ze op een uitgebreide productinformatie pagina waar men meer informatie vindt, andere producten van dit merk kan zien of het product kunnen delen of toevoegen aan een wensenlijstje.
De Q2 Shopping index van CRM-platform Salesforce laat zien dat Nederland de hardst groeiende e-commerce markt ter wereld heeft. Met ene year over year groei van 28% over het tweede kwartaal. En dit terwijl de wereldwijde groei ‘slechts’ 3% bedroeg. Verder leuk om te vermelden; de conversieratio van webshops ligt nergens zo hoog als in Nederland. Met een gemiddelde conversieratio van 3.5% laten we landen als Canada (3.1%), UK (2.8%) en de USA (2.5%) ruimschoots achter ons. Zoals onderstaande grafiek laat zien:
Voor wie geïnteresseerd is in meer van deze cijfers is het aan te raden om het rapport van Salesforce eens goed door te nemen. Zaken als gemiddelde orderwaarde, gemiddelde uitgaven per consument en het uitstappercentage van winkelwagentjes zijn allemaal enorm verbeterd voor de Nederlandse markt. Daarnaast kunt u in het rapport gemakkelijk vergelijkingen maken met andere landen. Zeker de moeite waard dus!
We sluiten af met nog een duurzaam nieuwtje. Bol.com is als eerste ter wereld begonnen met een nieuwe multi-inpakmachine. Daarmee kan Bol.com ieder pakketje scannen op grootte en daar een op maat gemaakte verpakking voor maken. Op die manier is er minder karton per pakketje nodig. Een ander voordeel is dat de ruimte per vervoersbusje beter benut kan worden. Ze beginnen nu met één machine, maar dit willen ze binnen enkele jaren uitbreiden naar 10 machines.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op