Facebook Analytics Introduceert Omni-channel

Benieuwd hoe de doelgroep zich beweegt tussen de verschillende kanalen op de website, Facebook pagina of App voordat zij een specifieke conversie hebben behaald? Facebook Analytics heeft een nieuwe feature gelanceerd tijdens de F8 2018 developer conference die het mogelijk maakt om de customer journey van een Facebook bezoeker inzichtelijk te maken via omni-channel data. Simpel uitgelegd betekent dit niet alleen data van de website of andere online kanalen maar ook via data van communicatiekanalen waarmee de doelgroep kan worden bereikt. Bij een communicatiekanaal kun je denken aan bijvoorbeeld de Messenger bots van Facebook.

Omni-channel

Het Facebook Omni-channel rapport geeft een duidelijk overzicht van diverse conversiepaden per geselecteerde conversie. Het voordeel is dat Facebook diverse kanalen zoals, je website, app of facebook messenger uit elkaar kan halen en de waarde per kanaal kan toewijzen. Op deze manier krijg je een duidelijk beeld waar de customer journey is begonnen en waar deze geeindigd is. Daarnaast geeft het Omni-channel rapport ook meer inzicht over duur voordat een conversie wordt voltooid en welk kanaal het beste converteert en zodoende het hoogste conversiepercentage behaald. De data in dit rapport bevat geen informatie op bezoekersniveau, kortom hier heeft Facebook rekening gehouden met de anonimiteit van de gebruiker.

Voorbeeld Facebook Analytics

Facebook Analytics – Omni Channel

Toepassing

Je kunt deze inzichten gebruiken om de funnel van de bezoeker goed in kaart te brengen, en mogelijk nieuwe inzichten te spotten die je kunt toepassen in je Facebook campagnes. Stel dat 60% van de Facebookbezoekers via mobiel binnenkomt, en uiteindelijk 40% converteert via Facebook Messenger, kan je via mobiele Facebook advertenties mensen bekend laten raken met je product en uiteindelijk de call- to-action communiceren via Facebook Messenger.

Instellen kanalen Facebook Analytics

Om de data in het ‘trajecten’ rapport te activeren moeten de gewenste kanalen worden ingesteld met gebeurtenisregistraties, zorg er dus voor dat de Facebook Pixel correct is geplaatst op de website. Voor de App gebeurtenisbronnen IOS of Android moeten de Facebook SDK’s worden geïntegreerd met de betreffende app die je in Facebook door wilt meten. Voor App gebeurtenisbronnen ‘Messenger Bot’en ‘Facebook games’ hoef je geen extra actie te ondernemen, deze worden automatisch geregistreerd in Facebook Analytics. Website data in Facebook Analytics wordt beschikbaar gesteld zodra de Facebook Pixel op de website wordt geplaatst. Voor offline gebeurtenissen geldt dat je een offline gebeurtenisset moet aanmaken waarin offline data geüpload kan worden. De offline gebeurtenisbron wordt dan ook automatisch geïntegreerd met Facebook Analytics.

Vragen over het Omni-channel rapport in Facebook Analytics?

Wilt u meer weten over het gebruik van de Omni-channel feature in Facebook Analytics? Of heeft u hulp nodig bij het instellen van dit rapport? Neem dan contact op en we helpen u verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *