Gemiddelde advertentiepositie in Google AdWords

Eerder deze week kwam Google met een interessant blogbericht over de gemiddelde advertentiepositie in AdWords. Hierin staat een aantal zeer interessante punten die S&D Interactive Media u zeker niet wil onthouden.

De “pagina positie” en “veiling positie”

U bent waarschijnlijk wel al bekend met de “gemiddelde positie” die Google aan zoekwoorden en advertenties hangt. Google maakt hiernaast ook gebruik van twee andere termen. Vrij vertaald heeft Google het over de “pagina positie” en de “veiling positie”.

De “pagina positie” verwijst naar de plaats op de pagina waar de advertentie op Google vertoond wordt: boven de organische resultaten of aan de rechterkant van de organische resultaten. Zie bovenstaande afbeeldingen voor een voorbeeld.

De “veiling positie” heeft betrekking tot de rangorde waarin de advertenties worden vertoond. Advertenties met een “veiling positie” van 1 worden dus altijd als eerste vertoond, ongeacht de plaats (pagina positie) van de advertentie. Deze vorm kennen we als de gemiddelde positie die Google in AdWords rapporteert.

Uw nummer 1 positie verhogen?

Een advertentie met een gemiddelde “veiling positie” van 1 wordt altijd als eerste vertoond op Google, terwijl de vertoning hiervan op twee plekken kan plaatsvinden: boven of naast de organische zoekresultaten. Het is dus mogelijk dat uw advertentie altijd op de eerste “veiling positie” vertoond wordt, maar dat deze ‘slechts’ aan de rechterzijde van de organische resultaten te zien is. Door uw biedingen te verhogen kan u, mits uw kwaliteitsscore het toelaat, de “pagina positie” van uw advertentie verbeteren. Uw gemiddelde “veiling positie” blijft hetzelfde, maar dit resulteert wel in een betere “pagina positie”, namelijk boven de organische zoekresultaten.

De ROI van een advertentie is afhankelijk van de positie

Een veelgemaakte denkfout is dat een hoge positie in Google automatisch het beste resultaat oplevert. Hoewel een hogere positie over het algemeen zal resulteren in meer klikken, zullen deze klikken door een hogere bieding ook duurder zijn en wellicht niet altijd in verhouding liggen met de hieruit voortkomende baten. In plaats van u te focussen op hoge posities, is het veel belangrijker om te kijken naar de kosten / baten verhouding. Zo kan het voorkomen dat de ene adverteerder het beste rendement behaalt op positie 2, terwijl dat voor een andere adverteerder positie 6 kan zijn.

Hogere biedingen kunnen resulteren in lagere posities

Een interessante aanvulling is dat het verhogen van uw biedingen desondanks kan resulteren in lagere posities. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar dat is, zeker in het geval van brede zoektermen, niet het geval. Het kan immers voorkomen dat uw advertentie in eerste instantie enkel wordt vertoond op een hoge positie naar aanleiding van een zeer relevante zoekopdracht. Nadat u uw biedingen heeft verhoogd op dit brede zoekwoord, kan de advertentie ook worden vertoond bij meer algemene zoekopdrachten, maar wordt de advertentie wel op een lagere positie vertoond. Ondanks dat u de biedingen op dit brede zoekwoord heeft verhoogd, zal de gemiddelde positie van dit zoekwoord verlagen.

De “gemiddelde positie” zoals deze in AdWords wordt gerapporteerd, heeft dus meer gevolgen voor de optimalisatie van uw AdWords campagne dan u voorgeen wellicht zou verwachten. Eerder genoemde punten zijn dan ook zeker de moeite waard om rekening mee te houden bij de optimalisatie van uw AdWords campagne. Laat u daarbij vooral niet (ver-)leiden tot hoge posities, want uiteindelijk telt het rendement op uw AdWords campagne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *