Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opOp maandag 3 juni kondigde Danny Sullivan van Google aan dat er een grote Google core update zou worden uitgerold. Dit betreft een update aan het algoritme van Google. Na vijf dagen volgde het bericht dat de update volledig was geïmplementeerd. Wat de update precies inhoudt, wat de gevolgen zijn en wat u kunt doen bij schade kunt u lezen in dit blog.
The June 2019 Core Update is now live and rolling out to our various data centers over the coming days.
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 3 juni 2019
Dagelijks voert Google kleine algoritme updates uit die nauwelijks merkbaar zijn. Naast deze kleine updates vindt er een aantal keer per jaar een grotere core update plaats. Doordat Google over de hele wereld veel servers en datacenters heeft nemen deze core updates veel implementatietijd in beslag en kunnen de gevolgen groot zijn. Zo kunnen de updates aanzienlijke verschuivingen binnen de zoekresultaten veroorzaken. Google heeft geen specifieke uitspraken gedaan over de impact van deze update, maar heeft hem dit keer wel aangekondigd aangezien de gevolgen merkbaar zijn.
De update aan het algoritme van Google kan sterke veranderingen in organisch verkeer naar websites veroorzaken; rankings kunnen 20% tot maar liefst 90% gedaald zijn. Naast dalingen zien we ook verkeerstoenames. Evenals de vorige grote update raakt deze update met name YMYL websites, met een meer belangrijke E-A-T rankingfactor. Volgens het E-A-T principe hecht Google veel waarde aan pagina’s die expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn. Voor YMYL websites is het extra belangrijk dat de gebruiker goede en betrouwbare informatie krijgt en het E-A-T principe op orde heeft. Websites binnen de medische branche, de financiële branche en de gezondheidszorg vallen binnen YMYL categorieën en ervaren hierdoor meer drastische gevolgen van de update.
Wanneer Google grotere updates vrijgeeft is het nuttig om te weten wanneer de update is begonnen en geëindigd om het aantal verkeerstoenames en -dalingen in de analyses te interpreteren. Op deze manier kan achterhaald worden of een site is geraakt door één van deze updates, een technisch probleem of dat dit een andere oorzaak heeft.
Om het negatieve effect van deze of toekomstige core updates te verminderen is het in ieder geval van belang dat de website in de basis aan een aantal SEO pijlers voldoet. Google geeft aan aantal voorbeelden, waaronder:
Op deze manier zorgt u ervoor dat de website betrouwbaar overkomt bij Google, expertise bevat, autoriteit uitstraalt en minder gevoelig is voor toekomstige updates.
Is uw site getroffen door de update of heeft u sterke veranderingen gemerkt in organisch verkeer naar de website? Onze SEO specialisten helpen graag met het analyseren van de verkeersstijging of -daling en de impact die dit heeft gehad op een specifiek moment. Bij vragen kunt u vrijblijvend contact opnemen met SDIM.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord