Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opNa de vele fluctuaties in de zoekresultaten van de afgelopen dagen heeft Google vandaag officieel bevestigd dat de uitrol van Google Penguin 4.0 is begonnen. Na een periode van ontwikkelen en testen is de laatste versie van de Penguin update wereldwijd aan het uitrollen. Het is al bijna twee jaar geleden dat de vorige Penguin update van Google is bevestigd.
Google Penguin is een aanvulling op het algoritme van Google om te bepalen in welke volgorde websites gerangschikt worden in de zoekresultaten. Google Penguin beoordeelt de kwaliteit van verwijzingen tussen websites met als hoofddoel misbruik hiervan tegen te gaan. De eerste Google Penguin update werd op 24 april 2012 aangekondigd. Volgens Google was deze update aan het algoritme een nieuwe stap om de hoge kwaliteitseisen te belonen, maar bleek de update vooral te zijn voor het bestraffen van websites die zich bezighouden met linkbuilding technieken die niet voldoen aan de Kwaliteitsrichtlijnen voor webmasters van Google. Hierbij kan worden gedacht aan het kopen van links, het uitwisselen van links en automatisch genereren van links.
Het belangrijkste verschil met de voorgaande Penguin updates is dat 4.0 realtime is. Voorgaande Penguin updates werden periodiek gedaan, waardoor spam vaak laat bestraft werd en herstel lang kon duren. Vanaf vandaag veranderd dit en zijn wijzigingen veel sneller zichtbaar. Penguin zit nu ingebakken in de kern van het algoritme die bestaat uit meer dan 200 verschillende ranking factoren. Volgens Google wordt Penguin’s data geüpdatet kort nadat de pagina opnieuw is gecrawlt en geïndexeerd.
Naar aanleiding van deze realtime update is Google niet van plan om in de toekomst nog naar buiten te treden over wijzigingen aan het algoritme.
Google heeft aangegeven dat de 4.0 update meer gericht is op detail. Dit houdt in dat Penguin niet altijd van invloed is op de gehele website, maar ook voor individuele pagina’s kan gelden.
Er waren verschillende speculaties over het gebruik van de Disavow Tool na de Penguin 4.0 update. Volgens sommige was het niet meer nodig om links af te wijzen. John Mueller van Google verduidelijkt dat het gebruik van de Disavow Tool ook na deze update de methode is om slechte kwaliteit inkomende links af te wijzen. Google raad echter aan de ongewenste links te laten verwijderen indien mogelijk. Nu de Penguin update realtime is verwachten wij wijzigingen naar aanleiding van wijzigingen in de Disavow File sneller te merken. Wij raden aan alleen inkomende links van externe websites af te wijzen als u zeker weet dat het om spam, kunstmatige links of links van lage kwaliteit gaat. Als u niet zeker bent of bepaalde links mogelijke problemen veroorzaken kunnen wij u hier uiteraard bij helpen.
De komende dagen houden wij de wijzigingen in de zoekresultaten naar aanleiding van de realtime Penguin update nauwlettend in de gaten en delen wij onze bevindingen op onze website.
Vragen? Neem gerust contact op. Opmerkingen? Deel deze hieronder.
Veel website eigenaren vragen zich af wat de impact is geweest van Google Penguin 4.0. in de afgelopen dagen. Op dit moment zien wij weinig significante veranderingen in de rangschikking van de zoekresultaten. Wanneer wij kijken naar de week voor bekendmaking van de algoritmewijziging, zien wij opvallende fluctuaties in de rankings van websites die wij monitoren. Ook begin september zien wij verschillende opvallende wijzigingen ten opzichte van de periode na de bekendmaking van Penguin 4.0. Het lijkt er dus op dat de update eerder is uitgerold of dat de realtime update eerder is getest door Google.
Bij voorgaande Penguin updates van Google ging het internet los met grafieken van winnaars en verliezers. Bij de Penguin 4.0 update zien wij dit nauwelijks, zelfs niet op populaire fora als WebmasterWorld en Black Hat World.
Wat we tot nu toe weten na de bekendmaking van Penguin 4.0:
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Goede post. Hoe houden jullie realtime de wijzigingen in de gaten?
Thanks Pim. We monitoren met verschillende tools de wijzigingen. Check hier ons overzicht van SEO tools: https://www.sdim.nl/helpcentrum/zoekmachine-optimalisatie-seo/seo-tools/