Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opOp 8 april 2021 kondigde Google aan dat ze een update van het algoritme voor productbeoordelingen uitrollen. Google doet dit om websites, die duidelijke reviews schrijven waar gebruikers écht wat aan hebben, te belonen.
Google zegt hier zelf het volgende over: “Google Zoeken werkt er altijd aan om de meest bruikbare en nuttige informatie weer te geven door middel van tests, experimenten en beoordelingsprocessen. Hieruit weten we dat mensen productrecensies waarderen die diepgaand onderzoek delen, in plaats van dunne inhoud die simpelweg een heleboel producten samenvat.
Ook deze update is dus weer in lijn met de visie van Google waarin ze de gebruiker altijd op nummer één zetten. Zijn de reviews van uw website echt het meest nuttig voor de gebruiker? Dan zult u hoogstwaarschijnlijk van deze update profiteren.
Deze update zal in eerste instantie alleen nog impact hebben op Engelstalige websites maar zoals met vrijwel alle Google updates is het een kwestie van tijd voordat dit ook in Nederland wordt uitgerold.
Voordat we dieper in de Google product review update duiken is het goed om eerst meer te vertellen over wat product review websites precies zijn.
Product review pagina’s of review website zijn domeinen die als doel hebben om de gebruiker te helpen bij het maken van een keuze. Ze doen dit bijvoorbeeld door specificaties, functionaliteiten, design en prijzen van producten of diensten te verzamelen.
Als u als bezoeker een product wilt aanschaffen maar u weet nog niet precies welke, dan kunt u op deze websites terecht om meer informatie of het product dat u in gedachten had en vergelijkbare producten te lezen. Vaak maken deze websites ook gebruik van reviews door andere gebruikers en een vergelijkingsoptie. Zo kunt u gemakkelijk alle opties overwegen en een duidelijke keuze maken. Een goed voorbeeld van een product review website is vpndiensten.nl
Deze websites maken vaak gebruik van verschillende affiliates als verdienmodel. Wordt er uiteindelijk een product gekocht waarmee de vergelijkingswebsite heeft geholpen? Dan krijgt deze website een percentage van het aankoopbedrag.
Google zegt zelf dat de product review update niet behoort tot een van de core updates van Google maar ze zeggen wel dat dat het advies dat ze geven bij core updates ook geldt voor deze update. Zie: developers.google.com
Zoals eerder benoemd vindt Google het erg belangrijk dat de gebruiker centraal staat en dat die ook echt wat heeft aan de reviews die u plaatst op uw website. Goede review websites moeten zich focussen op inhoud die gebruikers inzichtelijke analyses biedt en origineel onderzoek. Daarnaast is de content geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp, product of dienst goed kennen.
Heeft u dus een pagina waar u bijvoorbeeld alleen maar plaatjes van producten laat zien met erg dunne content? Dan is de kans erg groot dat u het aflegt tegen websites met uitgebreide beschrijvingen gebaseerd op onderzoeken door experts.
In eerste instantie is het dus belangrijk dat u aan de kwaliteit van uw reviews werkt. Houdt, net zo als bij SEO in het algemeen, altijd de gebruiker in het achterhoofd en vergelijk uw pagina ook met die van de concurrentie. Zijn uw reviews echt het meest bruikbaar door voor de gebruiker? Dan bent u op de goede weg!
Vindt u het nog lastig om te bedenken waar een goede review pagina aan moet voldoen? Hier vindt u een handige checklist voor het opbouwen van een review pagina
Vind u het toch lastig om goede product review pagina’s te maken of heeft de product review update een negatieve impact gehad op uw website? Alle SEO specialisten van SDIM helpen u graag. Wilt u dat we een keer met u meekijken naar uw product reviews? Neem dan contact op met SDIM!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op