Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opMogelijk bent u de afgelopen tijd ook berichten tegengekomen over Intelligent Tracking Prevention en een update over de Facebook pixel. U bent dan niet de enige. Ook wij worden bestookt met vragen over de laatste wijzigingen op gebied van Tracking Prevention. Maar wat betekent dit precies voor u? En wat moet u nu gaan doen?
Om duidelijk uit te kunnen leggen wat deze nieuwe ontwikkelingen voor u betekenen is het belangrijk om te weten wat first-party en third-party cookies zijn. Cookies zijn niets meer dan tekstbestanden die op uw computer worden opgeslagen door browsers. Hierin staan gegevens over u opgeslagen. Een cookie kan bijvoorbeeld functioneel worden gebruikt om u ingelogd te blijven houden als u later de site weer bezoekt, maar kan ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt om u over websites heen te kunnen volgen. Een first-party cookie wordt in dit verhaal geplaatst door de website die u op dat moment bezoekt, een third-party cookie wordt geplaatst door een andere partij (vaak een advertentienetwerk). Voorbeeld: indien u www.sdim.nl bezoekt, dan kunnen er cookies worden geplaatst op naam van .sdim.nl (first-party) of op naam van derde partijen zoals .doubleclick.net of .facebook.com (third-party).
Vorig jaar introduceerde Apple Intelligent Tracking Prevention 1.0 binnen hun Safari browser. Met deze nieuwe feature werden third-party cookies na 24 uur niet meer bruikbaar. Apple geeft aan dat ze dit doen om de gebruiker te beschermen zodat er geen (privacygevoelige) gegevens meer worden gedeelde met derde partijen. Voor de online marketeer heeft dit als gevolg dat je na 24 uur voor Safari gebruikers geen conversies meer registreert voor netwerken die gebruik maken van een third-party cookie. Het opbouwen van remarketinglijsten wordt daarmee ook belemmerd. Omdat deze third-party cookies pas na 24 uur niet meer beschikbaar werden gemaakt, vielen de gevolgen in de praktijk mee.
Hadden we eindelijk het Intelligent Tracking Prevention 1.0 verhaal achter de rug komt Apple met Intelligent Tracking Prevention 2.0. Hierin gaat Apple nog een stukje verder met het blokkeren van third-party cookies. Deze cookies worden niet meer na 24 uur onbruikbaar, maar worden direct geblokkeerd! De gebruiker krijgt daarbij wel de optie om de cookies van derde partijen te accepteren, maar wordt standaard dus niet meer gedaan. In de praktijk kan dit tot gevolg hebben dat je conversie- en remarketingdata mist van alle Safari gebruikers als je bijvoorbeeld gebruik maakt van Google Ads of Facebook Ads.
Bedrijven als Google en Facebook staan gelukkig niet stil bij deze ontwikkelingen. Vorig jaar kwam Google al met oplossingen waaronder de Conversion Linker waarmee gegevens in een first-party cookie worden opgeslagen. Nu komt ook Facebook met een antwoord op deze kwestie.
Om het verhaal een extra staartje te geven komt Apple wederom met een update op het ‘ITP’ verhaal. We hebben al geleerd dat third-party cookies standaard worden geblokkeerd door Apple in je Safari browser. De oplossing was om cookies first-party op te slaan. Om toch gebruik te maken van de third-party data, werden deze gegevens via de url meegestuurd (denk aan de Conversion Linker). Hier steekt Apple nu een stokje voor.
Met ITP 2.2 zorgt Apple ervoor dat first-party cookies na 24 uur worden verwijderd indien de cookie wordt geplaatst op een pagina waar gebruik wordt gemaakt van klikdata in de url. Voorbeeld:
Apple herkent dat er via de url vanuit een ander domein klikgegevens worden meegestuurd waarna de cookie die op dat moment wordt geplaatst na 24 uur wordt verwijderd.
Met de komst van ITP werd gezocht naar alternatieve methodes om data van derde partijen op te slaan zonder daarbij gebruik te maken van cookies. Klikdata die via een url wordt meegestuurd (bijv. https://www.voorbeeld.nl/?clickID=123) werd door sommige partijen niet meer in een cookie opgeslagen, maar via een andere first-party methode zoals de LocalStorage van de browser. Ook hier komt Apple met een antwoord.
Op 23 september 2019 heeft Apple ITP 2.3 aangekondigd. Hiermee wordt een halt toegeroepen voor het gebruik van first-party methodes om klikdata op te slaan zonder gebruik te maken van cookies. Dit werkt als volgt:
Niet alleen Apple, maar ook Mozilla heeft inmiddels stappen ondernomen om de privacy van de gebruiker te beschermen. Mozilla heeft op 3 september 2019 Enhanced Tracking Protection aangekondigd in Firefox. Met deze nieuwe toepassing in de browser worden third-party tracking cookies standaard geblokkeerd. Daarnaast zorgt deze functie er ook voor dat scripts door ‘cryptominers‘ en ‘fingerprinters‘ standaard worden geblokkeerd.
Het is 24 maart 2020 en Safari komt met de volgende ITP update: third-party cookies worden volledig geblokkeerd. Dit lijkt een grote update, maar valt in de praktijk erg mee. Sinds de komst van ITP in 2017 zijn er vele updates gekomen waarmee third-party cookies meer en meer werden geblokkeerd. Deze update laat duidelijk weten dat nu alle third-party cookies geblokkeerd gaan worden en hier geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Deze blokkades hebben er al voor gezorgd dat partijen als Google en Facebook gebruik zijn gaan maken van first-party cookies om hun klikdata in op te slaan. Het is nu wachten op volgende updates waarbij ook first-party cookies strenger worden aangepakt waarin campagnegegevens worden opgeslagen.
Het is 16 september 2020 en Apple komt weer met een grote ITP update. Deze update heeft niet alleen invloed op Safari, maar ook op andere grote browsers in iOS 14 en iPadOS 14 zoals onder andere Chrome, Edge en Firefox. Deze update is vrij technische en heeft invloed op meerdere gebieden. Google Tag Manager guru Simo Ahava gaat hier uitgebreid in op de technische kant. De belangrijkste punten van deze update voor online marketeers heeft SDIM samengevat hieronder:
Dit zijn grote wijzigingen wat betreft tracking en attributie voor online marketeers. Uiteraard heeft deze update dan ook flinke gevolgen:
Heeft u vragen over dit (lastige) onderwerp of wilt u zeker weten of bij u alle instellingen goed staan zodat u het maximale haalt uit uw online campagnes, neem dan gerust contact met ons op!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een reactie