Interne zoekopdrachten meten in Google Analytics

Als u actief bezig bent met zoekmachine optimalisatie (SEO), dient u zeker niet de interne zoekmachine van uw eigen website vergeten. Uit de interne zoekmachine en de daarin gebruikte zoekopdrachten van uw website kunt u immers veel nuttige informatie halen die u kunt gebruiken bij de zoekmachine optimalisatie activiteiten. Maar ook voor uw Website Usability wordt de interne zoekmachine van uw website steeds belangrijker.

Interne zoekmachine meten in Google Analytics

Als u een interne zoekfunctionaliteit op uw website heeft, moet u de interne zoekopdrachten natuurlijk wel kunnen meten. De belangrijkste voorwaarde om de gebruikte zoekwoorden in uw interne zoekmachine te kunnen meten, is de opbouw van de URL. Als het zoekwoord namelijk als parameter terugkomt in de URL, kan het meten van de interne zoekmachine relatief makkelijk worden ingesteld in de profielinstellingen van uw Google Analytics account. Vraag uw webbouwer hier om of neem gerust contact op met SDIM voor vrijblijvend advies.

Bepaal de kwaliteit van de interne zoekopdrachten

Als u uw Google Analytics account dusdanig heeft ingesteld dat u bezoekers die gebruik maken van de interne zoekmachine functionaliteit kunt meten, kunt u in Google Analytics de antwoorden op de volgende vragen achterhalen:

1. Hoeveel bezoekers maken gebruik van de interne zoekmachine?

2. Hoe waardevol zijn de bezoekers die gebruik maken van de interne zoekmachine, als het gaat om het aantal online bestellingen?

Gebruik de informatie uit uw Google Analytics account met betrekking tot kwalitatieve zoekopdrachten in uw interne zoekmachine voor het creëren van nieuwe zoekmachine optimalisatie mogelijkheden. Wellicht zitten er tussen de intern gebruikte zoekopdrachten wel juweeltjes van keywords tussen, waarop u potentie ziet als het gaat om zoekmachine optimalisatie.

En de kwaliteit van de interne zoekmachine zelf

Voor de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de interne zoekmachine dient u de volgende vragen in Google Analytics te achterhalen:

1. Wat is het uitstappercentage van bezoekers die een interne zoekopdracht uitvoeren in uw interne zoekmachine?

2. Hoeveel resultaten zien bezoekers die een interne zoekopdracht uitvoeren gemiddeld op een resultatenpagina?

Krijgen uw website bezoekers vaak een resultatenpagina die leeg is? Of ziet u een hoog uitstappercentage naar aanleiding van een resultatenpagina? Dan is het tijd om uw interne zoekmachine gebruiksvriendelijker te maken. Steeds meer mensen weten inmiddels de interne zoekmachine van websites te vinden, dus het effect van de kwaliteit er van heeft een steeds grotere impact op de Usability van uw website.

Wilt u aan de slag met zoekmachine optimalisatie of de tracking van uw zoekmachine optimalisatie inspanningen in Google Analytics? Vraag de Google Analytics experts van SDIM gerust om advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *