Inzicht in telefonische leads door call tracking

IMG_1277Elke opdrachtgever en bureau weet dat een campagne meer resultaat oplevert dan offerte formulieren en contactformulieren alleen. Namelijk telefonische aanvragen. Het is alleen moeilijker om dit extra stuk resultaat inzichtelijk te maken door te meten. Het is immers lastig om een telefonische verkoop of aanvraag/lead aan een klik op een advertentie te koppelen. Dat het lastig inzichtelijk te maken is, wil niet zeggen dat het onmogelijk is. De mogelijkheden die u heeft nemen daarnaast ook toe en het wordt goedkoper. In dit blog behandelen we de belangrijkste mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van call tracking.

Google call-only campaigns

Vorige week aangekondigd door Google en daarmee de laatste ontwikkeling op het gebied van call tracking: de call-only campaigns. De alleen bellen-campagne focust zich enkel op mobiele zoekopdrachten (volgens Google inmiddels meer dan 50% van alle zoekopdrachten). Doel van deze advertenties is om de consument direct in contact te brengen met de adverteerder. Eén simpele klik op de advertentie en een potentiële klant kan direct contact opnemen met uw bedrijf. In het geval van deze campagne staat een klik op de advertentie gelijk aan een telefoontje.

Deze mogelijkheid lijkt vooral interessant voor bedrijven waarbij spoed een belangrijke factor speelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan medische spoedpraktijken en loodgieters. Maar ook hotels en restaurants kunnen hier baat bij hebben.

Daarnaast kan een dergelijke campagne mobiel adverteren interessant maken voor bezoekers die geen voor mobiel geoptimaliseerde websites hebben. De website van de adverteerder komt hier namelijk niet aan te pas.

Call tracking tooling

Het nadeel van de alleen bellen campagnes is dat deze alleen op mobiele telefoons focussen en men nooit de website bezoekt. Idealiter wilt u ook inzichtelijk hebben wanneer iemand eerste website bezoekt en vervolgens telefonisch contact opneemt.

Daarvoor is call tracking een goede oplossing. S&D Interactive Media kan door middel van een eigen tool inzichtelijk maken hoeveel telefoontjes er geweest zijn a.d.h.v. een bezoek aan de website. Via Google Analytics is zo per campagne en/of kanaal inzichtelijk hoeveel telefonische leads er gerealiseerd zijn. Uiteraard met als doel de verschillende campagnes hierop bij te sturen.

Naast onze eigen tool zijn er partijen zoals Freespee die op zoekwoordniveau inzichtelijk kunnen maken hoeveel telefonische leads er gerealiseerd zijn. Deze leads worden als conversies inzichtelijk gemaakt in Google Adwords waardoor niet alleen op campagneniveau, maar ook op zoekwoord- of advertentieniveau bij te sturen is.

Beide tools werken d.m.v. een script dat een ander telefoonnummer op de website plaatst op het moment dat iemand via een Adwords campagne op de website komt. Indien dit nummer gebeld wordt (ongeacht of dit via een mobiele of een vaste telefoon is) weet het script dat men via Adwords campagne op de site gekomen is. Enig nadeel van deze tools is dat een VOIP-installatie een vereiste is.

Google Adwords Call Tracking

In augustus 2014 melden we op ons blog al dat Google inmiddels haar eigen call tracking dienst heeft gelanceerd in bepaalde landen. Hoewel dit nog steeds niet beschikbaar is in Nederland, lijkt het vanwege succes een kwestie van maanden voordat deze optie ook voor Nederlandse adverteerders te gebruiken is.

Google Adwords call tracking wordt door Google gratis aangeboden en werkt op dezelfde manier als hierboven beschreven. Grootste voordeel, naast dat het gratis aangeboden wordt, is dat men hiervoor gebruik maakt van het telefoonnetwerk van Google en dus geen eigen VOIP installatie nodig heeft. Een nadeel is dat deze dienst alleen in te zetten is voor uw Google Adwords campagnes. Voor een overzicht van de telefonische leads via alle online kanalen is de Adwords call tracking dus niet voldoende. Een exacte lanceringsdatum van Adwords call tracking voor de Nederlandse markt is nog niet bekend. Blijf daarom ons blog in de gaten houden voor de laatste updates betreffende de uitrol in Nederland.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies over call tracking en het inzichtelijk maken van telefonische leads.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *