Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opGoogle Discover (voorheen Google feed) is een persoonlijke contenthub die informatie toont op basis van jouw persoonlijke interesses. Deze informatie is zichtbaar in de Google app en in de browser op je Android telefoon op de website van Google.
Google Discover stelt op algoritmische wijze een feed samen op basis van je webactiviteit en de interactie met Google-producten (dus ook je Gmail, agenda en locatie). Je kan onderwerpen volgen die je interessant vindt of aangeven wanneer je iets niet interessant vindt.
Mijn persoonlijke feed toont bijvoorbeeld het laatste nieuws en artikelen over online marketing, live voetbaluitslagen, inspirerende reisvideo’s, het huidige weerbericht en de nieuwste album releases van favoriete artiesten.
Voorbeeld Google Discover. Bron: Google
Google is actief bezig met het verder ontwikkelen van Google Discover. Waar in Google feed voornamelijk het laatste nieuws zichtbaar was, wordt nu ook evergreen content getoond. Op basis van jouw webactiviteit wordt voorspeld wanneer bepaalde content moet worden getoond.
Stel je bent actief op zoek naar een weekendje weg in Haarlem. Dan kan het zomaar zijn dat Google Discover jou een maand later een relevant artikel toont met de beste restaurants in Haarlem. Het kan zelfs zo zijn dat Google door middel van de webactiviteit heeft gezien dat je van burgers houdt en daarom een artikel laat zien met de beste burgerbars van Haarlem. Wellicht kom je er prompt achter dat je favoriete band dat weekend in Patronaat speelt doordat Google Discovery ook die informatie laat zien.
Google wordt naast een zoekmachine steeds meer gebruikt als ontdekmachine. Door gebruik van neural matching als AI methode is men in staat entiteiten steeds beter aan elkaar te koppelen. De bedoeling is dat Google je informatie toont voordat er überhaupt naar gezocht is. Google gebruikt hiervoor de Topic Layer in hun Knowledge Graph.
Denk maar aan Spotify die op basis van jouw muzieksmaak en luistergeschiedenis geheel persoonlijke lijsten kan opstellen.
Sinds kort is er in Google Search Console een apart prestatierapport voor Google Discover:
Dit rapport biedt inzicht in het aantal klikken en vertoningen van pagina’s en landen. Google geeft aan dat er geen speciale eisen als tags of gestructureerde gegevens zijn om te worden weergegeven in Discover. Het enige dat nodig is om geïndexeerd te worden door Google is door het contentbeleid van Google Nieuws volledig toepassen. Sinds dit rapport zichtbaar is in Google Search Console krijgt het meer aandacht bij SEO Specialisten. Gebruik de volgende tips om te optimaliseren voor Google Discover:
SDIM vergroot de online vindbaarheid van websites middels het E-A-T principe. Wilt u ook aan de slag met uw website? Neem dan contact met ons op!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord