Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opWist u dat mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten van Google (nu al) de voorkeur krijgen boven websites die geen goede mobiele gebruikersbeleving bieden? Het belang van een mobiele website kan mede daarom niet langer worden genegeerd. Zeker niet als u serieus met SEO bezig bent. Want een negatieve mobiele ervaring resulteert direct in slechte SEO-resultaten.
Recente onderzoeken tonen aan dat het aantal aankopen op mobiele apparaten drie keer zo snel stijgt als aankopen via een desktop. Volgens Google is 67 procent van de online shoppers sneller geneigd een aankoop te doen wanneer een site mobielvriendelijk is gebouwd. 61 procent verlaat zelfs direct de website op een mobiel apparaat wanneer ze het product niet gemakkelijk kunnen vinden.
De stijging van het gebruik van mobiel internet is voor Google de aanleiding om sinds eind 2014 in haar zoekresultaten te tonen of de
website mobielvriendelijk is. Op deze wijze wil zij de gebruikerservaring verbeteren. Want een website die niet goed zichtbaar is op mobiel biedt geen positieve ervaring voor de gebruiker en het is dus in Google’s eigen belang om dit resultaat niet te tonen.
Of uw website wel mobielvriendelijk is onderzoekt Google met behulp van de Googlebot. Hiermee ziet Google hoe uw website wordt getoond op de verschillende schermformaten. Google ziet dus precies wat gebruikers te zien krijgen als zij uw website via hun mobiele apparaat bezoeken.
Om mobielvriendelijke websites te ‘promoten’ is Google nog niet zo lang geleden gestart met het waarschuwen van website-eigenaren als Google van mening is dat die website niet geschikt is voor mobiele apparaten. Op dit moment zijn het slechts waarschuwingen, maar het is een duidelijk signaal van Google dat mobielvriendelijkheid een steeds belangrijkere ranking factor gaat worden. Waarom Google dit doet? Is het een campagne om het wereldwijde web gebruiksvriendelijker te maken? Wellicht… Maar hoe gaan ze dit dan doen? Ja, u snapt het al, Google neemt het mee in het algoritme.
Om te onderzoeken of uw website wel mobielvriendelijk genoeg is, heeft Google een tool ontwikkeld waarmee je eenvoudig kun zien hoe Google uw website ziet en of deze geschikt is voor mobiele apparaten. Met behulp van de Google Webmaster Tool kunt u gratis een mobielvriendelijke test uitvoeren. U heeft hier uiteraard wel een Webmaster Tools-account van Google van nodig.
Met deze tool analyseert u vervolgens al uw pagina’s. De optie bestaat dat u enkel deze ‘Geweldig!’ melding te zien krijgt, maar in de praktijk komen wij nog (te) vaak onderstaande meldingen/problemen tegen:
Dit is echter nog maar een kleine greep van meldingen die bevestigen dat er volgens Google sprake is van een slechte mobiele gebruikerservaring. En dit kan dus van grote, negatieve invloed zijn op uw SEO. Niet alleen voor de rankings, maar ook voor de doorklikratio vanaf de zoekmachineresultatenpagina’s en het conversiepercentage.
Wie enigszins bekend is met de grillen van Google, weet dat het moeilijk te zeggen is wanneer dit exact grote(re) impact gaat hebben. Wel heeft Google bij meerdere factoren die van invloed zijn op SEO een aantal maanden van tevoren hints gegeven. Denk bijvoorbeeld aan HTTPS op 06 augustus 2014. Het moge dan ook duidelijk zijn dat in 2015 een mobiele website niet langer kan worden genegeerd. Ongeacht in welke branche of niche u zich bevindt. Bent u serieus bezig met SEO, dan kan gebruiksvriendelijkheid niet meer in de koelkast worden gestopt.
Heeft u een vraag of opmerking over het ‘mobile proof’ maken van uw website? Wilt u graag dat een SEO-expert de resultaten van uw website-analyse voor u bekijkt? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Zij staan u graag te woord.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord