Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opEen nieuw jaar 2021, wat ongetwijfeld bomvol met nieuwe ontwikkelingen zal gaan zitten op het gebied van social media. In deze social update behandelen we onder andere het social media onderzoek van NewCom, LinkedIn die je meer controle geeft over je bijdragen en TikTok die je uitlegt hoe je een advertising campagne opzet.
Elk jaar brengt Newcom Research & Consultancy het Nationale Social Media Onderzoek uit. Ook dit jaar zijn er een aantal verrassende wendingen. We zetten de belangrijkste conclusies op een rijtje.
De hele rapportage inzien? Download het hier.
LinkedIn gaat de gebruiker meer controle geven over bijdragen en reacties onder een bijdrage. Een conversatie op een LinkedIn bijdrage kan erg interessant zijn en een extra dimensie toevoegen aan een bericht. Met de nieuwe feature kies de maker van de bijdrage zelf wie de post te zien krijgt en wie er kunnen reageren.
Als er een bijdrage wordt geplaatst zullen eerst de te zien zijn voor de connecties en volgers. Als er dan veel betrokkenheid is op het bericht, kan het ook te zien zijn door connecties van jouw connecties. Dit wordt beoordeeld op basis van relevantie van de post voor elk persoon dat LinkedIn gebruikt.
In de nieuwe feature kan je zelf aangeven wie jouw berichten mogen zien. Zo kan je kiezen om alleen je eigen connecties het bericht te tonen of een specifieke groep mensen. Ook kan je beheren wie er mogen reageren op jouw bijdrage. Hier kan je kiezen tussen connecties ‘only’, iedereen op LinkedIn of helemaal geen reacties.
In een video geeft TikTok uitleg over het opzetten van een TikTok advertising campagne. TikTok was het afgelopen jaar de grootste stijger in Nederland in het aantal gebruikers van alle social media platforms. Van 700.000 gebruikers naar 1,7 miljoen in nog geen jaar, is indrukwekkend te noemen.
Vooral onder de jongere doelgroep (12 tot 19 jaar) is TikTok erg populair. Ook voor advertisers is dit dus een interessant kanaal om een product of dienst onder de aandacht te brengen. TikTok advertising heeft qua mogelijkheden wel iets weg van Facebook ads. De doelstellingen die je aan een campagne mee kan geven zijn:
In de video wordt precies uitgelegd hoe je een TikTok campagne opzet en wat daarbij belangrijk is. Denk hierbij aan de targeting en de verschillende advertenties die er gemaakt kunnen worden. TikTok biedt op het gebied van advertenties een aantal interessante opties. Er kan namelijk door middel van afbeeldingen een video worden gemaakt. Daarnaast kan je nog kiezen uit een aantal ‘free sounds’ die je onder de video kan plaatsen.
Al het nieuws wat relevant voor de gebruiker is wordt nu gebundeld in het nieuwe ‘Facebook News’. In dit overzicht vind je van meer dan 500 nieuwswebsites, artikelen die specifiek relevant zijn voor de gebruiker op basis van interesses.
Facebook wil hiermee de gebruikers nog sneller op de hoogte brengen van nieuws dat interessant is. Ook willen ze hiermee de journalistieke websites helpen een groter bereik te creëren. Op dit moment wordt de nieuwe feature uitgerold in de UK. Wanneer het ook in Nederland beschikbaar is, is niet bekend.
In navolging van LinkedIn vorig jaar, is ook Pinterest aan het testen met stories. Pinterest zelf geeft aan dat het constant nieuwe features test en dit er ook een is. Het is dus nog in de testfase, dat betekent dat het nog niet bij iedereen te zien is.
Toch is er een wezenlijk verschil ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram en Snapchat. De story Pins zullen niet na een bepaalde tijd verdwijnen. Qua uiterlijk is het precies wat je gewend bent van een story bericht.
Bijna elk groot social media platform heeft nu een story mogelijkheid. Dit komt voornamelijk doordat stories voor extra engagement zorgen. Daarnaast zorgen de kanalen ervoor dat er zo nog vaker gebruik wordt gemaakt van het platform. Bij Twitter wordt de story variant ‘Fleets’ bekritiseerd, omdat het niet bij het platform zou passen. Toch zien we na verloop van tijd dat iedereen er aan went en dat het uiteindelijk zorgt voor meer engagement.
Er is onderzoek gedaan naar het moment dat je de het best iets kan plaatsen op bepaalde social media platforms. Het onderzoek is gebaseerd op 60.000 bedrijven en bloggers wereldwijd. De tijden die beschreven zijn kunnen als basis worden gebruikt voor de beste tijden om iets te plaatsen. Het is natuurlijk altijd raadzaam om ook zelf te testen wanneer jouw doelgroep het best reageert op berichten.
Vaak zullen organisch geplaatste berichten snel verdwijnen in de wirwar van alle berichten op het platform. Zo zal een tweet al na 20 seconde verdwijnen tussen alle andere berichten. Het onderstaande schema kan je een basis geven over wanneer je het best kan posten en hoe frequent.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op