Adwords Universal App Campaign (UAC)

Inmiddels zijn er in Google diverse Smart Bidding-strategieën die je kunt inzetten voor je campagnes.  Deze trend was al zichtbaar toen Google de ‘smart app’ campagne lanceerde oftewel; de Universal App Campaign (UAC). In deze blog behandelen we de voordelen en instellingen voor een  ‘app install’  campagne. De UAC instelling  is beschikbaar in Adwords als je een nieuwe campagne aanmaakt. Een campagne aanmaken is simpel, kies in het menu voor een Universele App campagne. Daarna kies je het platform (IOS of Android) waar je op wilt adverteren. Koppel tot slot de campagne met de betreffende app die beschikbaar is in de Google Play account of Apple App Store.

 

Kies voor de optie ‘Universele App’

 

Voordelen Universal App Campaign (UAC)

Gemak en snelheid zijn de grote voordelen van de UAC. In vergelijking met de oude ‘App Install Campaing’  zijn er minder stappen nodig. Zo hoef je niet meer alle campagne instellingen door te lopen, geen advertentiegroepen in te stellen en verschillende advertenties aan te maken. Dit laatste bespaart je een hoop tijd waardoor je bijvoorbeeld snel actie gerelateerde campagnes kunt instellen. Verder laat je het algoritme van Google bepalen welke biedingen geschikt op basis van een ‘kosten per installatie’ doelstelling. Via een koppeling tussen Google Play en Google Adwords kan je de ‘app install’ conversies simpel importeren. Ga in de nieuwe interface van Adwords via het tandwiel menu naar optie conversie > conversieacties en maak hier een nieuwe app conversie aan.

Universal App Campaign instellen

Stap 1:  Maak een koppeling tussen Google Adwords en Google Play;

Stap 2: Kies locatie en taal;

Stap 3: Kies campagnedoel ‘app installaties’;

Stap 4: Dagbudget campagne en kosten per ‘app installatie’ instellen;

Stap 5: Advertentie ontwerpen ( 4 tekstregels van maximaal 25 tekens opstellen, zie afbeelding).

4 Advertentieregels invoeren. Maak hierbij gebruik van interpunctie bij het scheiden van je tekstregels.

Universal App Campaign monitoren

De algoritme van Google optimaliseert de campagne op ‘kosten per installaties’. Google neemt hier een hoop werk uit handen. De campagne moet in de eerste dagen goed gemonitord worden. Denk hierbij aan dagbudget en kosten per install. Google heeft ongeveer 2 weken nodig om te leren. Na deze leerperiode is het van belang om de ingestelde advertentie ontwerpen te checken. De slecht presterende varianten kunnen worden verwijderd. Vervang alle verwijderde advertenties met nieuwe tekst ontwerpen. Wil je zelf de controle behouden over de advertentieafbeeldingen die worden ingezet? Zorg dat je zelfgemaakte afbeeldingen uploadt en test. Let op je kunt maximaal 10 afbeeldingen uploaden.

Meer weten over Google App Campaigns?

S&D Interactive Media kan je helpen met het opzetten van een Google Universal App Campaign campagne. Denk hierbij aan de ideeën voor teksten of bij het inzetten van zelfgemaakte afbeeldingen. Ook kan S&D Interactive media meedenken als je meerdere ‘app install’ campagnes wilt draaien met verschillende doelen. Ook voor andere vragen met betrekking tot mobile advertising kan je terecht bij één onze SDIM-search specialisten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *