6 oktober 2020

[VIDEO] 5 zaken die vaak fout gaan in Google Analytics

5 minuten lezen
Hostname filter in Google Analytics

Tegenwoordig gebruikt bijna iedere website Google Analytics. Google Analytics is dé tool om (online) marketing inspanningen beter te begrijpen, beoordelen en te optimaliseren. Om het maximale eruit te kunnen halen, is het cruciaal om de juiste en vooral correcte data voorhanden te hebben. Echter ziet SDIM nog regelmatig 5 simpele zaken fout gaan in Google Analytics, die eenvoudig op te lossen zijn.

Als marketeer probeer je te achterhalen hoe je het maximale uit websitebezoekers kan halen. Belangrijk hierbij is te weten hoe de bezoeker zich gedraagt op de website en welke kanalen of campagnes het meest effectief zijn. Om dit te kunnen analyseren, gebruiken bijna alle serieuze websites tegenwoordig Google Analytics. Op basis van de data in Google Analytics wordt het marketingbudget verdeeld, wordt gedrag op de website beoordeeld en worden er optimalisaties doorgevoerd. Aangezien Google Analytics de kern is van ingrijpende beslissingen, is het cruciaal dat de websitedata optimaal is. Toch worden er nog vaak 5 fouten gemaakt in Google Analytics, die simpel op te lossen zijn. 

De meest veelvoorkomende fout is vervuilde data. Hiermee wordt bedoeld dat er data in Google Analytics staat van bezoekers die geen echte bezoekers zijn, maar bots, spiders of intern verkeer.

Het makkelijkste is om in de hoofdweergave van Google Analytics bekende bots en spiders eruit te filteren. Dit kan door in het beheer van de hoofdweergave onder ‘Weergave’ te klikken op ‘Instellingen voor dataweergave’. Vervolgens kan u onder het kopje ‘Bots filteren’ een vinkje zetten bij ‘Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten’.

Daarnaast wordt Google Analytics data nog regelmatig vervuild door intern verkeer. Deze is er dan niet uitgefilterd, terwijl juist dit nepverkeer de data enorm vertroebelt. Het is doorgaans minder makkelijk om intern verkeer te onderscheiden van echte bezoekers dan dat dit het geval is bij bots of spiders. Juist daarom is het cruciaal dat het interne verkeer goed gefilterd wordt. Het makkelijkste is dit te doen aan de hand van IP-adressen. Mogelijk is hier intern al een lijst van voor andere doeleinden. Mocht u geen idee hebben wat je IP-adres is, dan is dit ook online te vinden op verschillende websites. Het IP-adres verschilt per apparaat en per netwerk. Als u deze IP-adressen verzameld hebt, kan u deze toevoegen als filter. Dit doet u door te gaan naar ‘Beheer’, vervolgens ‘Account’, ‘Alle Filters’,  ‘Filter Toevoegen’. Hier geef je het filter een makkelijk te herkennen naam. Vervolgens zet u filtertype op ‘Aangepast’. Je zet het filter op ‘Uitsluiten’ met als Filterveld ‘IP-adres’. Onder het filterpatroon kan je de IP-adressen neerzetten. Alle filters maken gebruik van reguliere expressies, mocht je een IP-reeks of meerdere IP-adressen in 1 filter willen plaatsen.

IP-adres filter Google Analytics

IP-adres filteren in Google Analytics

Een ander filter dat veel spamverkeer weghaalt, is de zogenoemde hostnaam filter. Hiermee wordt een filter aangemaakt die alleen verkeer opneemt in de hoofdweergave van de hostnaam. Mocht je meerdere hostnamen gebruiken, zorg er dan voor dat alle hostnamen in een reguliere expressie worden opgenomen.

Hostname filter in Google Analytics

Hostnaam filter Google Analytics

SDIM ziet regelmatig dat er per property in Google Analytics gebruik wordt gemaakt van maar één weergave. Het gebrek aan een volledig ongefilterde backup weergave naast de hoofd weergave is erg gevaarlijk. Eenmaal volledig gefilterde data in Google Analytics blijft namelijk voor altijd verloren. Een kleine typefout in een filter kan daardoor grote gevolgen hebben. Maak daarom een volledig ongefilterde backup weergave aan. Daarnaast is het aan te raden om weergaves aan te maken voor 404 pagina’s, de testomgeving of een weergave met soft conversies. 

De kracht van Google Analytics ligt mede in de koppeling met verschillende Google systemen. Door deze te koppelen, ontstaat een completer beeld en kan de data elkaar aanvullen. Denk hierbij aan het koppelen met bijvoorbeeld Google Search Console, Google Ads, Google Optimize of BigQuery. Deze kan je koppelen op property niveau onder ‘Beheer’ en dan ‘Property’. Onder ‘Producten koppelen’ kan je vervolgens per product koppelen. Gebruik je naast Google Analytics ook nog andere Google systemen? Koppel ze dan meteen wanneer dit nog niet gebeurd is.

Om goed te kunnen attribueren is het cruciaal om betaal domeinen zoals Mollie of ING uit te sluiten als verwijzingsuitsluiting in Google Analytics. Echter wordt dit vaak nog niet of onvolledig gedaan. Een verwijzingsuitsluiting betekent dat een bepaald domein wat verkeer naar de website brengt, wordt uitgesloten als bron. Er wordt dan geen nieuwe sessie gestart op basis van het verkeer van het uitgesloten domein. Door betaalproviders en banken uit te sluiten als betaal domein, wordt voorkomen dat de conversie in Google Analytics wordt gegeven aan de bank in plaats van het daadwerkelijke kanaal dat de conversie heeft aangedragen. 

Zorg dus dat alle betaalproviders en banken in Google Analytics staan uitgesloten als verwijzingsuitsluiting. Dit stel je in onder ‘Beheer onder Property’ ‘Trackinginfo’, ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’. Twijfel je of je dit volledig hebt gedaan? Check dan of er betaalproviders of banken staan in Google Analytics bij bron/medium en sluit ze indien nodig uit.

Tot slot is het ook belangrijk om niet de sub en cross domeinen te vergeten. Mogelijk heb je cross domain tracking voor Google Analytics ingesteld om bezoekers goed te volgen over meerdere domeinen heen. Dit is zeker aan te raden als je verschillende domeinen gebruikt waarover bezoekers heen en weer gaan. Vergeet dan echter niet ook het sub en cross domeinen in te stellen als verwijzingsuitsluiting. Op deze manier blijft de originele bron staan en begint er niet een nieuwe sessie op het sub of cross domein. 

Om als bedrijf het maximale uit Google Analytics te halen is het cruciaal dat de data schoon en compleet is. Echter ziet SDIM regelmatig nog deze 5 veelgemaakte fouten in de Google Analytics van bedrijven terug. Loop daarom vandaag nog deze lijst na in je eigen Google Analytics property, zodat je beslissingen over online marketing op grond van de juiste data worden gemaakt.

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *