21 augustus 2024

Succesvolle campagnes draaien voor App Installaties

2 minuten lezen
App install campaigns

Het promoten van je App is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsgroei. Daarom leggen wij je graag uit welke campagnes je kan draaien voor een succesvolle groei in het aantal downloads. 

In 1997 ontstond de eerste ingebouwde app op de Nokia 6110: ‘Snake’. 11 jaar later bracht Apple, naast zijn ingebouwde apps, de Apple App Store uit. Vanaf dat moment konden gebruikers hun eigen Apps downloaden. Al snel volgden andere spelers zoals Google Play en Amazon App Store. 

Afhankelijk van je doelgroep en doelstelling maak je een keuze tussen diverse kanalen. De onderstaande kanalen dragen een grote bijdrage bij aan een succesvolle app campagne:

  • Google Ads
  • Meta
  • Apple Search Ads
  • X

Via Google Ads zet je één App campagne op waarbij je jouw App kan promoten op verschillende Google platformen:

  • Google Zoeken
  • Google Play
  • YouTube
  • Demand Gen
  • Google Display Netwerk

Content

Google maakt diverse advertenties van de gegeven informatie uit de App Store. Het zelf schrijven van advertentieteksten & componenten en het uploaden van afbeeldingen & video’s is dus niet noodzakelijk. Het invullen van biedingen, budgetten, talen en locaties dien je wel in te vullen. 

Doelstelling

Je hebt keuze uit drie campagnedoelstellingen:

  • 1. App-installaties
  • 2. App-engagement (app-downloaders opnieuw bereiken voor specifieke app-in acties)
  • 3. Pre-registratie voor app (alleen Android)

Je kan je app promoten op Facebook, op Instagram en in het Meta Audience Network.

Content

Kies één afbeelding, video of carrousel als advertentietype. Uiteraard kan je de verschillende types ook naast elkaar testen in één campagne. 

Doelstelling

Je hebt keuze uit drie campagnedoelstellingen:

  • 1. App-installaties
  • 2. App-gebeurtenissen (bijvoorbeeld een in-app aankoop of een volgende level bij een game)
  • 3. Klikken op link
  • 4. Conversie waarde maximaliseren

Met Apple Search Ads adverteer je met je ad alleen in de App Store van Apple. In tegenstelling tot de App store van Google, hebben de downloads in de Apple App store van een Ad wél invloed op de organische positie in de store.

Content

Net als bij Google Ads, worden de advertenties bij Apple Search Ads ook automatisch gecreëerd. Dit gebeurt op basis van de content en afbeeldingen/video’s op je Apple Store product pagina.

Doelstelling

Je hebt keuze uit drie campagnedoelstellingen:

  • 1. Basic (vertoningen)
  • 2. Advanced (app-installaties) 

Het voormalige Twitter is ook geschikt voor App campagnes. De advertenties worden dan getoond in de standaard tijdlijn, profiel pagina’s of aan de top van relevante zoekresultaten.

Content

Net als bij Meta, kies je het advertentietype bij X ads. Zowel afbeelding, video als carousel ads zijn beschikbaar. Andere gegevens zoals advertentieteksten, beoordelingen, aantal downloads en prijs worden wel automatisch gegenereerd in de advertentie.

Doelstelling

Je hebt keuze uit drie campagnedoelstellingen:

  1. App Installaties 
  2. App Klikken
  3. App Purchase Optimization (Cost per purchase doelstelling. Alleen voor Android Apps)

SDIM kent de belangrijkste benchmarks en targeting mogelijkheden. Heb je hulp nodig? Neem gerust contact op voor advies!

Content

Hulp nodig met campagnes?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *