Verslag van Think Digital with Google vanuit Dublin

Think Digital 2013 Google Dublin welkomHet is 21 oktober 2013 en vandaag is de eerste dag van Think Digital van Google in Dublin. S&D Interactive Media brengt u het verslag van de eerste sessies #thinkdigital.

Aangezien searches steeds verder verschuiven van desktop naar Mobile, maar ook Youtube en social zal ongetwijfeld de focus op liggen. Ook Google “follows the money” en searches zijn toch Googles geldmachine, dus waar de searches heen gaan volgt ook de focus. We zijn benieuwd.

Sessie 1 en 2: “The constantly connected world” en “a participation generation.”

VP Global Revenue, Allen Thygesen, begint met een overview van de steeds sterker verdeelde en ook verschuivende communicatie van mensen onderling. Social, mobiel, always-on en steeds meer visueel. Wat moet je daarmee doen volgens Allen is: “Aanwezig zijn op alle schermen, op alle momenten die belangrijk zijn, door te “engagen”.

Mobiel wordt bijvoorbeeld zelfs instore gebruikt voor lastminute koopbeslissingen gaat hij verder: “24% gebruikt mobiel tijdens shoppen en 17% veranderd z’n beslissing ter plekke. Waarom heeft dan een groot aantal retailers geen goede mobiele site?”

Engagement en “generation C” is next-up. De kern van het verhaal: weet wat Gen C is om te begrijpen hoe Youtube kan worden ingezet voor marketing. Gen C zijn de influentials, zij bepalen de trends. Ze zijn altijd connected en zien Youtube als alternatief voor TV. Ze zijn onderdeel van communities en ze plaatsen actief video en images. Ze zijn de curatoren van content door te liken, te reageren en zelf content te plaatsen. Daarnaast ontlenen ze eigenwaarde aan of hun eigen content wordt gewaardeerd. U bent waarschijnlijk ook Generation C en wij zijn het zeker, althans, volgens Google. Thank you Google!

Een goed voorbeeld van authentieke Youtube-reclame die en groot bereik heeft gerealiseerd voor een toen nog klein merkje is Orabrush  Krijgt u zelf Youtube inzichtelijk rendabel? We helpen graag met onze insights en learnings, of check zelf de insights via:

Noot van de schrijver: Het boek Shizofrene marketing van Googler Joris Merks is tevens een aanrader.

Dat was Youtube, nu is mobile aan de beurt. Leuk testje met de zaal: ruil je telefoon met een ander. Dat voelt inderdaad meteen heel vreemd. Het apparaat is simpelweg té persoonlijk en dat onderschrijft dat mobile belangrijk is. De (smart-)phone maakt gerichtere marketing mogelijk, gaat Google verder: “Tablets worden vooral ‘savonds gebruikt.” Hmmm, dat is leuke info, maar je kan er helaas niet op targetten via AdWords….. vreemd. Tablet searches leiden ook minder vaak tot directe conversie. Is dat dan toch niet meer awareness georiënteerd? Hopelijk horen we later meer over de recente ontwikkelingen in conversieattributie of multi-device tracking, want daarmee kunnen we dat proces veel beter inziochtelijk maken en optimaliseren. Mobile ads gebruiken in AdWords is overigens wel een terechte en direct bruikbare tip. Evenals de Google Plus local extentions. Onze ervaringen voor opdrachtgevers zijn in ieder geval positief.

Dan gaan we door naar een live casestudy van Jobisjob. Zij gaven hun insights op mobile vanuit adverteerdersoogpunt. Tegenwoordig komt 43% van hun – aanzienlijke- bezoek uit mobile. Ze hebben bewust geen responsive site, maar benaderen mobile volledig separaat. Tablet vereist geen apps is hun visie, want het dat gaat prima in de browser zelf op een tablet. Goede learning!

ROI is zelfs iets beter op mobile vs desktop. De manier van tracken daarvan dat blijft onduidelijk, maar toch, het is wel iets om over na te denken. Het advies van Jobisjob is om mobile intern te ontwikkelen en van de grond op te bouwen met een eigen doel. Learnings: geen apps voor tablet, blijf meten en leren en optimaliseren. Maar alleen als het onderdeel is van de core-business. Met een verwachte 60% mobile aandeel in hun traffic lijkt dat voor hen zeker het geval.
Next-up is social. Het “F” woord ligt duidelijk gevoelig bij Google. En er wordt dan ook niet nagelaten om te benadrukken dat Youtube toch mooi wel het 2e social netwerk ter wereld is. Je zou daar eigenlijk Google Plus verwachten.

Het gaat nu dus vooral over social in het algemeen en minder over Google producten. Ik heb deze zin het nog niet opgeschreven of ik moet mijn woorden alweer terug nemen, want Google gaat in de aanval met Google Plus: “maar 140 karakters” en “het tijdelijke karakter van  een Timeline” (red. Twitter en Facebook dus) doet Google Plus veel beter. Google Plus heeft nu 390mln active users en is echt anders, want het omvat de gehele consumer traject.

Een voorbeeld: zet een (video-)post en het gevolg is:alles staat meteen in Google zelf en ook op Youtube. Accounts zijn namelijk gelinked(tip) en zelfs ook in Gmail aan de rechterkant (het werkt via de contacten van een organisatie, maar dan wel alleen als je bedrijfsmatig  Google Apps for domain gebruikt en de ontvanger ook gmail gebruikt).

Ook de gebruikte # (Hashtags, uitleg) verschijnen sinds kort in Google zelf en er kan in Google op gezocht worden. De basis is Google Plus contacten, likes en deelname in communities. Maar ook “promoted posts” behoren nu tot de mogelijkheden, evenals persoonlijke webcare of live seminars via Google Plus Hangouts.

Veloplus geeft ons daarna concrete tips voor content op de Google+ bedrijfspage:

  • Geen Facebook content reposten. Google+ vereist diepere content
  • Google Plus users zijn anders dan Facebook users
  • Videocontent helpt extra, met name vanwege de integratie met Youtube
  • Google Analytics geeft inzage in conversie uit Hangouts en de Plus page in het algemeen.
  • Maak geen reclame
  • Test de werking van een hangout eerst, het kan technisch mis gaan.
  • Plan Hangouts ‘savonds, begin van de avond.
  • Track brandname searches in AdWords als indicator van awareness stijging (noot: organic searches tracken kan niet meer)

Al met al een inspirerend verhaal en een uitstekend georganiseerde dag. En dan nu: een bezoek aan de Guinness brouwerij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *