Zakelijke podcasts: hoe pak je het aan?

Podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond. Je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt wel een podcast over gemaakt. Dat podcasts nog steeds populair zijn, kun je wel zien aan de luistercijfers. Volgens de Markteffect Podcast Monitor luistert 49% van de Nederlanders weleens naar een podcast. Dat zijn zo’n 6,9 miljoen mensen. Een belangrijk medium dus! Moet je als bedrijf daarin meegaan? Of is het niet zo erg als je de boot mist? Wij vertellen je alles over het hebben van een zakelijke podcast en delen tips en tricks voor een succesvolle start. 

HomeBerichtenZakelijke podcasts: hoe pak je het aan?
Geplaatst 28 augustus 2023 - Geschreven door: Anouk van Luijk

Moet je als bedrijf een zakelijke podcast hebben?

Dat een podcast veel voor je bedrijf zou kunnen betekenen is wel duidelijk door de hoge luistercijfers. Meer bereik betekent doorgaans meer business. Maar is het nu echt noodzakelijk voor een bedrijf om een podcast te hebben? “Nee”, zegt dagvoorzitter, presentator én podcast expert Ronnie Overgoor. “Ik zie te vaak, wat ik noem, een podcastkerkhof. Bedrijven die zomaar, zonder goed nagedacht te hebben, lukraak beginnen aan een podcast. Ze maken 5-6 afleveringen, en komen er dan achter dat het toch wel veel geld en tijd kost om een podcast te maken. Of ze vinden dat het niet hard genoeg gaat met de luistercijfers en stoppen er dan weer mee. Zonde!” 

Betekent dit nu dat je niet moet beginnen aan een podcast als je geen ervaring hebt? Zeker niet. Een podcast kan je bedrijf veel brengen. Mits je het goed aanpakt. En dat betekent: er weldoordacht, met veel tijd en geld aan beginnen. En een lange adem hebben. Een hele lange adem. Consistency is key.

Het belang van een goede strategie

Lees je dit nu en denk je: ik heb geld, tijd én motivatie om een zakelijke podcast te starten? Dan gaan we je nu wat vertellen over het belang van een goede strategie. Dat is namelijk onmisbaar in de voorbereiding van een goede podcast. In de strategie bepaal je wat het doel is van je podcast. Wat wil je overbrengen? En wie wil je bereiken? Als je doel is: gezellig een praatje maken met collega’s, dan moet je bij jezelf te raden gaan: is dat het geld en de moeite waard? Als je doel is: zo veel mogelijk new business binnenhalen, dan moet je je podcast zó inrichten, dat je ook die nieuwe leads bereikt. Hoe de podcast er uiteindelijk uit gaat zien, is essentieel voor het bereiken van je doel. En dat bepaal je allemaal in de strategie. Heb je wat handvatten nodig? Lees dan onderstaand stappenplan.

Beginnen aan een podcast: stappenplan

  1. Formuleer je doelgroep: Wie wil je bereiken met je podcast? En waar bevindt deze groep zich? Segmenteer de markt en verdiep je in je doelgroep. Maak persona’s en ga met je doelgroep in gesprek. Het is belangrijk om vooraf te weten of de doelgroep überhaupt geïnteresseerd is in het onderwerp van jouw podcast. Het moet nu eenmaal van twee kanten komen.
  2. Bepaal de inhoud: Wat wil je overbrengen? Welke onderwerpen wil je aankaarten? Bespreek één onderwerp per aflevering. Zo maak je goed onderscheid tussen de onderwerpen en weet de luisteraar precies waar hij/zij aan toe is bij het aanzetten van de podcast.
  3. Bepaal het format: Kies een format dat aansluit bij de inhoud van je podcast en je doelgroep. Bespreek je elke aflevering de nieuwste trends op het gebied van tech? Dan is het interessant om een interview te houden met een techspecialist. Wil je verschillende meningen horen over een bepaald onderwerp en een discussie op gang laten komen? Dan is een panelgesprek of een open gesprek passend. Zorg ervoor dat elke aflevering hetzelfde format heeft. Dat draagt bij aan de consistentie. En die is nu eenmaal essentieel.
  4. Bepaal de tone of voice: Het is belangrijk dat de tone of voice van je podcast aansluit bij de tone of voice van je bedrijf. Coolblue heeft nu eenmaal een andere tone of voice dan HEMA. Laat de tone of voice van jouw bedrijf doorschemeren. Maak het eigen en herkenbaar.
  5. Zorg voor een goede host: De host maakt of breekt de podcast. Zeg nu zelf: wanneer je een podcast luistert en je vindt de host niet leuk, dan zet je toch ook de podcast uit? Precies. Zorg voor een host die ervaring heeft met interviewen, presenteren en plezier heeft in het hosten. Wanneer je host er zin in heeft, hebben je luisteraars dat ook.
  6. Zorg voor kwalitatief goede apparatuur: Goede apparatuur is essentieel voor een goede podcast. Het is erg belangrijk dat iedereen goed verstaanbaar is. Niets is vervelender dan een slecht verstaanbaar gesprek.
  7. Nodig interessante gasten uit: Zorg voor interessante sprekers in je podcast. Mensen met kennis van zaken. Een expert op het gebied van jouw onderwerp bijvoorbeeld. Of kies voor BN’ers, die doen het ook altijd goed.
  8. Promoot de podcast: Je wilt uiteraard je doelgroep bereiken. Promoot daarom je podcast waar je doelgroep is. Bijvoorbeeld op Instagram of LinkedIn, maar je kunt ook adverteren online of in een vakblad.
  9. Blijf consistent en toegewijd: We hebben het al een paar keer genoemd, maar: consistency is key. Het is zo belangrijk om een vast ritme te hebben met je podcast. Zo weten je luisteraars precies waar en wanneer ze je kunnen vinden voor een nieuwe aflevering. Hoe leuk is het als ze de dagen aftellen, totdat ze jouw nieuwe aflevering kunnen luisteren?
  10. Houd de podcast kort en bondig: Wij mensen zijn nu eenmaal snel afgeleid. Even scrollen of naar buiten kijken en we weten niet meer waar we mee bezig waren. Daarom is het belangrijk om je podcast zo kort en bondig mogelijk te houden. Draai niet om de brij heen, maar come to the point. Zorg ervoor dat de aflevering tussen de 20-40 minuten duurt, zodat je genoeg tijd hebt om het onderwerp te bespreken.

Hulp nodig bij je podcast?

Wil je meer weten over de zakelijke podcast markt of heb je hulp nodig bij de opstartfase van je zakelijke podcast? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op