Urban Arrow bakfiets
Data & automation

Hoe Urban Arrow optimaal is voorbereid op de toekomst door SST

In de snel veranderende wereld van digitale marketing is nauwkeurige dataverzameling cruciaal voor het succes van campagnes. Bij SDIM begrijpen we het belang van betrouwbare data en hebben we recentelijk Server Side Tracking geïmplementeerd voor Urban Arrow, een toonaangevend merk in elektrische transportfietsen en onderdeel van Pon.Bike, grootste fietsenproducent van de wereld.

  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner
  • Zeer specialistisch in elke discipline
  • Meetbaar rendement als uitgangspunt
  • Data-driven & resultaatgericht
  • Heldere taal, no nonsense
  • Een van de grootste onafhankelijke agencies van NL

Door over te schakelen van traditionele tracking methoden naar Server Side Tracking, hebben we Urban Arrow geholpen om de datakwaliteit te verbeteren, de privacy van gebruikers beter te waarborgen, en de impact van hun marketinginspanningen nauwkeuriger te meten. 

Dit succesverhaal benadrukt hoe essentieel Server Side Tracking is voor merken die willen blijven groeien in een steeds complexere digitale omgeving waarin striktere wet-en-regelgeving zich steeds sneller opvolgt. 

Voorheen werd alle tracking voor Urban Arrow geheel Client Side verzorgt. Dat wil zeggen dat alle metingen vanuit de browser van de bezoeker werden afgevuurd. Deze situatie levert een aantal nadelen op waaronder de volgende:

  • Een groot deel van de metingen wordt geblokkeerd door adblockers en browsers
  • Niet alle cookies kunnen first-party worden geplaatst
  • Je hebt geen volledige controle over de metingen die je vanuit de browser afvuurt
  • Metingen die vanuit de browser worden afgevuurd hebben invloed op de laadsnelheid van de website

Met Server Side Tracking biedt je een mogelijkheid om deze punten tegen te gaan.

Het volledige proces bestond uit de volgende onderdelen:

  1. Kick-off: Gedurende de kick-off werd de volledige scope van de opdracht samen met Urban Arrow besproken. Tijdens de kick-off werden alle wensen in kaart gebracht en ook een inventarisatie gemaakt van alle huidige tracking zodat we een duidelijk beeld hebben van alle metingen om Server Side in te stellen. Bij de inventarisatie van de tracking is ook gekeken naar het uitbreiden van de bestaande metingen aangezien daar ook nog kansen lagen.
  2. Technische implementatie: Server Side Tracking vereist ook technische implementatie. SDIM heeft aangestuurd op het toevoegen van een aantal DNS-records aan de website en het aanpassen van de Google Tag Manager code.
  3. Inrichting Server Side container: Na de technische implementatie heeft SDIM volledig zorg gedragen voor de inrichting van zowel de Client Side en Server Side Google Tag Manager containers. Het betreft hier de inrichting voor GA4 en de tags voor meerdere advertising kanalen.
  4. Tracking monitoren: Na de migratie van Client Side naar Server Side tracking is de metingen goed in de gaten gehouden in alle platformen om er zeker van te zijn dat er onderweg geen fouten zijn gemaakt en we daardoor metingen mislopen
Webanalytics

Hulp met Server Side Tracking?

Contact

De Server Side Tracking setup heeft er voor gezorgd dat Urban Arrow goed voorbereid is op het cookieloze tijdperk. Dit resulteert onder meer in meer data in GA4, meer data in de advertising platformen om campagnes op te sturen, meer controle over de metingen die vanuit de server worden afgevuurd en minder scripts die vanaf de website worden afgevuurd

Rol van SDIM

SDIM heeft de migratie naar Server Side Tracking volledig begeleid. Hieraan ging een kick-off vooraf om de werkzaamheden te bespreken, heeft SDIM aangestuurd op de technische implementatie, zijn alle tags gemigreerd naar de server container en is uitvoerig de metingen na afloop gecontroleerd.

SDIM is een no-nonsense agency die voor ons de perfecte combinatie heeft tussen kwalitatieve expertise, flexibiliteit en hands-on uitvoering. Waarbij er wordt opgeleverd wat is afgesproken. Ik heb de samenwerking daarom als zeer prettig ervaren.

Fabio Bottelier
Growth & Performance marketeer bij Urban Arrow
Fabio Bottelier