SDIM is VIA (voorheen het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) en conformeert zich daarmee aan alle regels en voorschriften die daaraan verbonden zijn. Daaronder valt de Nederlandse zoekmachinemarketing gedragscode searchbranche, maar ook de Richtlijnen Social expertise.
De VIA is de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie en omvat onder andere de Taskforce Search. Zij houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. Secundair treedt VIA op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers.
De missie van de taskforce Search is het bevorderen van de kennis, transparantie en innovatie in de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing. Hieronder vallen zowel zoekmachine-optimalisatie (SEO) als het adverteren in zoekmachines (SEA). De taskforce beoogt dit te realiseren door onder andere te voorzien in kennisdocumenten en -events, het uitvoeren van eigen onderzoek en het ondersteunen van relevant onderzoek door derden en op andere wijze haar missie actief naar de markt uit te dragen.
De Taskforce Social wil de social media markt verder professionaliseren en heeft acht richtlijnen opgesteld voor de inzet van social expertise. Elke richtlijn is voorzien van een vraag die aan een RFP kan worden toegevoegd. Er is ook input gevraagd van diverse andere branchepartijen zoals de DDMA, IPAN en Pitchview. Het betreft een levend document.
VIA Nederland heeft 167 leden en vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. VIA Nederland werkt nauw samen met IAB Europa en IAB USA.